Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

cellulose lak zelf maken?

Cellulose lak is bijna niet meer te verkrijgen in NL. Mijn vraag of iemand weet of het zelf te maken is en wat de formule ervan is. Thinner,een bestanddeel is zat te verkrijgen (nog we...)

JJ

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: cellulose lak zelf maken?

Had jij niet een enorme voorraad van deze lak ? Of is alles alweer op ?

Ik zag ook een vergelijkbare vraag op gitaarnet : ik weet echter niet meer wat daar over stond

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Had jij niet een enorme voorraad van deze lak ? Of is alles alweer op ?

Ik zag ook een vergelijkbare vraag op gitaarnet : ik weet echter niet meer wat daar over stond
    Rick,

ik heb nog zo`n liter of 20 staan maar das gekleurde lak. Mijn blanke lak is al weer bijna op...en dat heb ik nu nodig om gekleurd hout te lakken.

btw ik zoek nog een stukkie fineer voor een kop van een gitaar te bekleden....heb je zoiets...>?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Tuurlijk

Celluloselak is te verkrijgen, in spuitbussen, bij " guitarsupplies", dus gewoon in Nederland.

In principe is het een oplossing van nitrocellulose in een vluchtig oplosmiddel. Ik weet niet of je zomaar aan nitrocellulose (schietkatoen...) kan komen, en ik zou niet echt aanraden om het zelf te maken (hoewel dat niet al te moeilijk is, je kunt gewoon katoen behandelend met geconcentreerd salpeterzuur). De Nederlandse naam geeft al aan dat het niet helemaal stabiel is ;-)

Ik zie overigens dat de volgende firma het nog gewoon levert...:
    http://www.ankerstuy.nl/nl/assortiment/ ... e_lak.html

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar
    In principe is het een oplossing van nitrocellulose in een vluchtig oplosmiddel. Ik weet niet of je zomaar aan nitrocellulose (schietkatoen...) kan komen, en ik zou niet echt aanraden om het zelf te maken (hoewel dat niet al te moeilijk is, je kunt gewoon katoen behandelend met geconcentreerd salpeterzuur). De Nederlandse naam geeft al aan dat het niet helemaal stabiel is ;-)

Ik zie overigens dat de volgende firma het nog gewoon levert...:
    http://www.ankerstuy.nl/nl/assortiment/ ... e_lak.html

Bedankt..heb ze gemaild.

Forum Rechten