Volgorde lijmen / lakken

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Beste toehoorders,

Zit een beetje met een vraag waarbij ik jullie advies / ervaring goed kan gebruiken.

Welke volgorde van werken is nou het meest handigst bij het mnaken van b.v. een willekeurig mdf-kastje of zoiets.

Laatst heb ik eerst alles verlijmd en daarna in de lak gezet. Een wat lastig ge-emmer omdat je het niet ECHT mooi kunt afwerken dan. Als ik echter eerst alles in de lak zou zetten, gaat dat (volgens mij) ten koste van de kwaliteit van je lijmverbindingen.

Graag jullie tips en/of ervaringen.

Alvast bedankt, gr Kees
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kan je de lijmnaden niet eerst afplakken?
Inderdaad houtlijm over lak werkt niet.
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Feitelijk 'hoor' je eerst de losse delen in de lak te zetten (zeker bij kasten e.d. gezien je daar in de hoeken moet lakken, meerdere keren en daartussenin licht schuren etc.) en daarna te lijmen. Alle kanten/oppervlakken die gelijmd worden lak je gewoon niet, of kun je evt afplakken zoals al gezegd werd. Het is vooral om de strakke afwerking te verkrijgen dat je eerst afwerkt en daarna verlijmt en de evt lijmresten bij klemmen/aanschroeven direct verwijdert.

OF lak iig de binnenkanten en lastige hoeken en werk de buitenkant later af bv. Een tussenoplossing zeg maar :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.