wat voor schaaf

joris

Nieuw lid
4 dec 2011
9
0
hallo
ik ben beginend hout bewerker
ben aan het kijken voor een schaaf maar er zijn zoo veel verschilende
welke schaaf gebruik je voor welk werk?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een roffel voor het ruwe werk. Een voorloper is dan weer iets fijner. Een reischaaf om planken recht te maken. Een zoetschaaf om het oppervlak mooi glad te maken. Een ploeg om groeven te maken. En sponningschaaf voor sponningen. Hollen en ronden voor profielen. Een grondschaaf om de bodem van groeven te vlakken.

Ik denk dat je een wat gerichtere vraag moet stellen.
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Als beginner houtbewerking, dit is waar we mee op school mee begonnen, om planken vlak/vierkant te maken of ronde stokken een bankschaaf/blokschaaf # 4
Voor het fijne werk, dus fineer schaven, kopshout en kleine schaaf klusjes een blokschaaf # 60½
Later kan je verder nog schaven aanschaffen wanneer deze nodig zijn in jou hobbij
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ok, mijn vorige antwoord was misschien niet heel behulpzaam, maar je vraag is dan ook wel heel veelomvattend.

Op Internet is heel veel informatie hierover te vinden. Dit vind ik bijv. een goed startpunt:
http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?148076-Getting-Started-With-Hand-Planes
In de bibliotheek heb ik ook wel eens goede boeken voor beginners gevonden.

Als we even de speciale schaven voor profielen, randjes en groeven ed buiten beschouwing laten en ons beperken tot de bankschaven.

Het is de bedoeling dat je een ruwe plank in verschillende stappen omvormd tot een gladde en rechte plank. Je gaat daarbij van grof werk naar steeds fijner. Het hele grove doe je met een roffel oid (een jackplane in het engels). Dat is een korte smalle schaaf met een beitel waarvan de snede behoorlijk rond is geslepen. Hiermee kan je snel veel hout weghalen, maar laat natuurlijk geen mooi oppervlak achter. Is het hout niet heel krom en ruw dan kan je ook met een voorloper beginnen. Je werkt nu haaks of diagonaal over het hout. Daarna pak je een reischaaf (jointer). Die is lang en de beitelsnede is al een heel stuk rechter. Omdat deze schaaf lang is is het makkelijker om de plank recht te krijgen. Je gaat nu van diagonaal steeds meer in de lengte van de plank schaven. Als de plank nu recht is, maar nog niet glad genoeg naar je smaak, pak je een zoetschaaf, die juist weer vrij kort is. Door dit hele proces heen ga je van dikke spaanders naar steeds dunnere totdat je met de zoetschaaf heel luchtige krulletjes afsteekt.

Vervolgens zet je de plank op zijn kant en maak je de zijkanten recht en haaks. Dat doe je voornamelijk met de reischaaf. En als laatste ga je de plank op dikte schaven. Vanaf de mooie vlak en recht geschaafde zijde markeer je hoe dik de plank moet worden met een kruishout. Dan ga je het overtollige hout weer weghalen in eenzelfde volgorde als hier boven beschreven.

Dit even in volgelvlucht.

Als je het hele proces begint met de vlak-vandikte bank, dan kan je eigenlijk wel met een zoetschaaf toe. De plank is dan al netjes vlak en recht, zit alleen vol ribbeltjes. Om de zijkanten mooi recht en vlak te krijgen zodat je planken aan elkaar kunt lijmen, zou ik liever een reischaaf gebruiken. Het kan wel met een korte zoetschaaf maar het is gewoon makkelijker met een lange schaaf.

Mijn eerst keus zou zijn een Stanley #4 en een Stanley #7. Of eigenlijk liever een vergelijkbaar type van een goed merk als Lee valley of Lie Nielsen oid. De chinese schaven die Baptist onder het Rider label verkoopt zijn ook prima.

En goed schaven begint bij goed slijpen van de beitels. Die moeten echt scheermes scherp zijn. Dus daar zou ik mee ook in verdiepen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
@Seek,
Even een vraagje tussendoor, klopt het dat de Rider schaven niet op de website van Baptist staan?

On topic:
Hier, als toevoeging op Seeks uitgebreide antwoord, een link naar een filmpje over het handmatig haaks en vlak maken van een plank.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik kan je ook een DVD van Christopher Schwarz adviseren, namelijk Coarse, Medium and Fine. Deze DVD had ik een paar jaar geleden graag ontdekt. Het maatk een hoop zaken duidelijk en het helpt je in de keuze.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
peterderooij zei:
@Seek,
Even een vraagje tussendoor, klopt het dat de Rider schaven niet op de website van Baptist staan?

Ja dat klopt, want ze heten niet Rider maar Peaktool.
Geen idee waar ik dat Rider vandaan haal....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.