keuze zaagtafel Metabo/Makita

wkoppel

Nieuw lid
26 nov 2010
3
0
Hallo,

Ik maak hobbymatig meubels.
Op dit moment heb ik nog een B merk zaagtafel.
Het wordt echter tijd om een beter exemplaar aan te schaffen.
Nu wil ik kiezen uit de Makita MLT100X en de Metabo TS250 welke beide in de prijsklasse zitten van zo ongeveer 500 Euro.
Ik weet dat er merken zijn die weer (veel) beter zijn maar voor de hobby zijn bovengenoemde voor mij voldoende.
Kan iemand mij adviseren?
Dank je wel alvast
Wim
 

wkoppel

Nieuw lid
26 nov 2010
3
0
Ha Rick,

Dat is heel divers.
Vuren of eiken meubelpanelen, maar ook eiken delen die ik zelf tot panelen maak.
Ook wel van MDF, de grote delen laat ik dan bij de houthandel al verzagen in stukken die ik aan kan.
Heb ook gewerkt met kersen en noten planken.
Verder ook gewoon vuren en grenen hout en soms ook steigerdelen.
Verder kleinspul met bv esdoorn, padoek, bubinga, iep etc.

Ik hou ervan te experimenteren met verschillende houtsoorten.

Met vriendelijke groet,
Wim
 

wkoppel

Nieuw lid
26 nov 2010
3
0
timmertje zei:
de makita zit ik zelf aan te denken.
waar heb je die prijzen van die 2 weg ?
Beide via internet, de Metabo voor 505 Euro in Enschedé en de Makita voor 510 (weet niet zeker of daar het onderstel bij zit, anders is hij 617)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Altijd moeilijk om advies te geven over machines die je niet in het echt gezien hebt maar de makita ziet er degelijk uit en krijgt ook redelijke recensie's.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ben mezelf ook aan het oriënteren op een (eerste) zaagtafel.
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de makita.
Vraag me af wat het technische verschil is met de makita 2704

Zie de mlt100x net voor 510,- incl btw bij redcoon.nl.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zou beide machines afraden.

De merken zijn van beide goed.

Maar de motor zuigt de stof naar binnen.
Waardoor de as onder te lijden heeft en de koolborstels vast gaan zitten.

Ik heb de meeste machines van dit model bekeken en ze zitten allemaal hetzelfde in elkaar.

Bosch
Makita
Metabo
Dewalt.

Bij de bosch is al bekent dat deze hier veel problemen mee heeft.
Dewalt vind ik ook al geen aanrader. Het is en blijft naar mijn mening een B merk.

Metabo en Maktia zijn beide goede merken waar ik ook op moet merken dat de geleiders bijna geen spelling hebben met afkorten en makita meen ik ook een schuiftafel op heeft zitten voor af te korten.

Maar onderling zijn ze precies hetzelfde opgebouwd.
Geen bescherming voor de stof en een slechte afzuigmogelijkheid.

De stof gaat in de omkasting zitten en daardoor wordt het de motor in gezogen.

Zelfs als je een gat maakt waardoor de stof naar beneden valt. En of een sterke afzuiging opzet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dewalt is zeker geen b-merk, maar meer op duurzaamheid/ruwbouw gebouwd en daardoor wat robuuster/ minder precies. De metabo heb ik geen ervaring mee, maar de makita is een fijn tafeltje (al zal je met deze bouwtafeltjes nooit de precisie van een vaste zaagtafel halen).
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zei al dat ik persoonlijk dewalt een B merk vind.

Er komt ook bijna geen vernieuwing uit de stal van Dewalt.

De meeste machines is niets meer dan het oude merk Elu.

Die wel goede en degelijke machines maakte.

Dewalt heeft gewoon een goede zet gedaan door deze over te nemen.
Dit ging voornamelijk voor de afkort/schulpzaag van Elu.
Gezien ze hier patent op hadden.

Ander punt van Dewalt is ook dat ze absurde prijzen durven te vragen voor hun toebehoren.

Hoeveel moeite dewalt ook mag doen.
Voor mij is en blijft het een B-merk.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
CS50 of een CS70 van festool is geen alternatief ? Zijn idd een tikje duurder maar wel erg goed. Eventueel een gebruikte ?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik heb inmiddels al 20 jaar een makita cirkelzaag in gebruik, dit is wel een goede zaag.
geen enkele last van stof in de motor of zo.

Ik heb wel met bovenstaande festool zagen gewerkt, ik vind deze wel wat gammel op zijn pootjes staan, en vind deze de meerprijzen niet waard. (persoonlijke mening)
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik sluit me aan bij Designer-John. Ik heb indertijd wel 10 keer gaan zien naar de zaagtafeltjes van Festool. Prachtig materiaal. Maar de prijs was te hoog en als je nog wat toebehoren wou kon je voor hetzelfde geld bijna een Hammer zaagtafel kopen. Of toch al een halve :D . Maar vooral : dat ding stond echt op zijn poten te wiebelen.
Ideaal voor kleine werkjes met hout dat niet teveel weegt en die heel juist en strak moeten zijn, maar als je zoals ik meestal van bolen vertrekt was de Festool echt te fragiel.
gr,
Danny
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Na lang wikken en wegen en alle feedback op deze en andere sites ter harte genomen te hebben,
gaat mijn voorkeur toch nog steeds uit naar de mlt100x.
Mijn motivatie is dat deze machine nog net past binnen mijn budget.
Ook zal er enkel hobbymatig gebruikt gemaakt van worden.
De kans op slijtage door binnendringend zaagsel valt denk ik dan te verwaarlozen.
Nu zag ik deze machine in duitsland te koop voor slechts 460,- tegen 510,- in dit kikkerlandje.
Is het raadzaam om over de grens te gaan shoppen, of moet ik voor die 50,- geen moeilijke toeren uithalen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Lijkt me een prima keuze (al zou ik je aanraden, mits je daar de ruimte voor hebt, je toch ook eens te verdiepen in de mogelijkheden van 2e hands zaagtafels. De wat grotere modellen dus).
Wat betreft bestellen, altijd tricky, in garantie gevallen wil het nog wel eens lastig zijn. Overigens heb ik persoonlijk wel weer goede ervaring met axminster (Engeland), die heeft ook scherpe prijzen en goede service, dus wellicht ook het overwegen waard.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
degele zei:
Ideaal voor kleine werkjes met hout dat niet teveel weegt en die heel juist en strak moeten zijn, maar als je zoals ik meestal van bolen vertrekt was de Festool echt te fragiel.
gr,
Danny

Ik heb een Makita 2704x gehad en heb nu een CS70 en moet zeggen dat het echt niets uitmaakt qua stabiliteit.

Sterker nog, door de schaarconstructie in het onderstel van een 7404x zit er wat zijwaartse beweging in de Makita tafel die je er niet uit krijgt en het wiebelen van een CS70 komt puur door het niet recht zetten van de tafel. Als je het ene verstelbare pootje strak tegen de grond draait gaat een CS70 geen kant uit.

De Makita was overigens wel veel sterker in het lompere werk, terwijl de CS70 ontzettend precies af te stellen is voor fijn zaagwerk :) .
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
jpandriesse zei:
Overigens heb ik persoonlijk wel weer goede ervaring met axminster (Engeland), die heeft ook scherpe prijzen en goede service, dus wellicht ook het overwegen waard.

Bedankt voor de tip, inderdaad goede prijzen.
Hoe zit het eigenlijk met invoerrechten of andere kosten als je iets uit Engeland importeerd,
weet iemand daar iets over te vertellen?
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Heb gisteren mailtje gestuurd, vandaag al antwoord.
Maar verzendkosten vallen niet echt mee. 126 pond om hem thuis te krijgen,
Machine zelf kost 420 pond. Totaal dus ca 550 pond omgerekend rond de 640 euro.
Dan is het aanzienlijk goedkoper om hem in nederland te bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.