uitzetting hout

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Besten,

Ik ben bezig met een product te ontwikkelen die gebruik gaat maken van 2500 staafjes hout met afmetingen 25x25x50mm, uiteraard kan ik de exacte informatie niet doorgeven ivm diefstal vh idee.

De blokjes zullen ten allen tijde ingezet worden in de woonkamer waar er continu een gemiddelde van 18 graden zal heersen, de relatieve luchtvochtigheid zal afhankelijk zijn van de plaats in de wereld waar het zich zal bevinden. Het product zal internationaal geëxporteerd worden.

De blokjes zullen met een bepaalde speling (tolerantie) naast elkaar bevestigd worden , elk blokje zit in een zitting. Nu vraag ik mij af, indien ik een Klasse 1 houtsoort kies, hoeveel de maximale uitzetting kan zijn? Stellende dat het hout voldoende ontwaterd is bij een rel. luchtvochtigheid van België in de woonkamer 50-60%.
Als het in België gemonteerd wordt in België, wil ik dat het in elke woonkamer van de hele wereld nog werkt.

Dus-> welke speling moet ik zéker toelaten, willen de blokjes NIET gaan klemzitten tegen elkaar. De blokjes bewegen immers zijdelings van elkaar!

Mvg, Olivier
 

tuoh

Oud hout
Ik hoop dat de "Sint" die dingen niet moet mee rondzeulen :D De sukkelaar gaat er zijn handen aan vol hebben.

Nu, bij hout van die afmetingen gaan de reële cijfers van zwellen een krimpen meevallen, iets in de orde van grootte van 0,5mm. Dit voor blokjes van 25 x 25mm, de lengtekrimp is bij het meeste loofhout verwaarloosbaar.

Je hoeft dan ook niet per se hout van klasse I te gebruiken, kijk eens in de tabellen naar een houtsoort met een laag krimp percentage. En liefst kwartiers gezaagd, dat levert nog eens winst op.
Afhankelijk van de toepassing moet je dan ook nog rekening houden met de mechanische eigenschappen, het uitzicht, de verkrijgbaarheid, de kostprijs, onder label? etc.

Je kan ook bij de fabricage de RV waarde bewust wat hoger houden, eens uitgepakt en in gebruik zoekt het hout dan zijn evenwichtsvochtgehalte voor die locatie. En als dit binnenshuis is zal die altijd lager liggen dan de RV waarde bij de productie, het hout gaat dus uitgepakt altijd wat krimpen :D Wat dan weer als gevolg heeft dat er nooit sprake kan zijn van klemmende onderdelen.

Mvg,

André
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Amai bedankt voor de snelle reactie! Dat laatste is wel ZEER interessant ! Is er een mogelijkheid dat het ergens in een woonkamer in de wereld de RV hoger ligt dan in de productiehal ?

mvg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ook zonder dat je iets zegt over de RV in de productiehal is het antwoord 'ja, er is een mogelijkheid dat ergens in een woonkamer in de wereld de RV hoger ligt dan in de productiehal'. Je zult maar iemand treffen die besluit bananen te gaan kweken in zijn/haar woonkamer. Die mogelijkheid is er altijd.


Ik kan uit je verhaal niet helemaal afleiden of er meerdere blokjes direct naast elkaar gemonteerd zullen worden, zodat je de uitzetting, hoe klein ook, per blokje bij elkaar op moet tellen of niet.
Als de blokjes zijdelings tegen elkaar moeten bewegen, en dat soepel moeten blijven doen, zou ik ook eens op zoek gaan naar hout dat die eigenschap heeft. Ik weet dat dat bijvoorbeeld voor haagbeuken geldt, dat 2 blokken haagbeuken op elkaar soepel blijven glijden, maar dat is wel weer een vrij instabiele houtsoort qua werken onder invoed van vocht....
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
ok er zijn 2 mogelijke varianten waaruit ik moet kiezen:

rechtstreeks contact met +-1mm tussen elk blokje (verwaarloos wrijving onderling)

OF

houtblokjes die opgesloten zitten in een geleiding en dus elk afzonderlijk bekeken moeten worden.

Bij voorkeur laat ik ze liever dicht tegen elkaar schuiven voor esthetische redenen. Ze gaan dus niet tegen elkaar aan wrijven of toch minimaal. Bij deze wou ik dus weten hoe dicht de blokjes bijeen mochten staan zodat ze bij expansie elkaar niet raken en beginnen te wrijven/wringen.

Bijkomende vraag is wie CNC gestuurd de blokjes kan frezen? Ikzelf heb een CNC machine voor metaal maar betrouw het er niet op vanwege afwezigheid van afdichtingen tegen fijn stof.

Mvg
 

tuoh

Oud hout
Moet het per se massief hout zijn? Anders kan je ook opteren voor gelamineerd materiaal.
Ik denk hier dan speciaal aan "Deligniet" of "Lignostone"= Beuken multiplex met hars onder extreme druk samengeperst. Absoluut stabiel, word veel gebruikt voor glijbanen en zwaar belaste onderdelen bij allerlei machines. Onder andere Altendorf paneelzaagmachines hebben vele jaren loopvlakken van Deligniet gehad voor de zijwagen. Dat bleef gaan, ook na jaren zwaar werk.

Het materiaal is tevens kogelwerend als het nodig moest zijn :D
Na bewerking behoeft het ook geen afwerking meer, het is een inert materiaal geworden. Je hoeft hier geen rekening te houden met krimpcijfers, vochtinvloeden, of verschillende binnenklimaten.
De platen blijven ondanks dit alles toch onmiskenbaar houtfineer. Zij het wat donkerder van kleur dan het onbewerkte Beukenhout.

Het is verder vlot te bewerken met HM bestuckt gereedschap, dus ook op de CNC. Door zijn homogene structuur is het ook heel gedetailleerd te bewerken, boringen, uitsparingen, etc. het maakt allemaal niks uit, dit in tegenstelling met massief hout, hier moet je steeds zorgen dat er nog wat samenhang blijft zitten in het blokje, anders valt het letterlijk uit elkaar.
Het word geleverd in plaatvorm, en op verschillende diktes. Dus weinig afval bij het verzagen of frezen.
Het is niet goedkoop, maar massief hout is ook niet goedkoop als je alles rekent, uitval, niet glad af te werken zonder bijkomende bewerkingen, eventuele eindafwerking, etc.

Mvg,

André
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Super! Zijn die platen in (exact) 20/25mm te verkrijgen? En wat is de prijs daarvan? Even terzijde de blokjes moeten op 5 zijden een houtmotief hebben hé!
 

tuoh

Oud hout
De diktematen zijn heel divers, maar 20mm, 25mm, 30mm, etc. zijn sowieso beschikbaar.
Het materiaal is qua opbouw vergelijkbaar met het gangbare multiplex, wat wil zeggen dat je op de zijkanten een streeppatroon te zien krijgt, maar door de toegepaste fabricatietechniek ziet een blok(je) er meer als een monoliet uit.

Gelijk welke vorm je zaagt uit een plank hout, je krijgt altijd maar op vier vlakken een houtmotief te zien, van de zes zijden aan een rechthoekig blokje zijn er altijd twee vlakken kopshout bij.

Zoek bij Google maar op "Lignostone" of "Delignit" zo zie je direct wat voor vlees je in de kuip hebt, en ook hoeveel verschillende variëteiten er beschikbaar zijn, en dus ook een grote verscheidenheid aan prijzen.
Voor exacte prijzen moet je bij de (betere) houthandel zijn.


Mvg,

André
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Iemand per toeval op het forum die in het bezit is van een CNC portaalfrees om hout te frezen?

En ook een vraagje omtrent vandiktebanken, hoe nauwkeurig werken deze machines?

Mvg
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
janoel,

Heel wat vragen voor een project dat je niet wil prijsgeven. Heb enige twijfels als je dit gaat bouwen (je hebt niet veel ervaringen met hout en machines, wat met latere garanties naar de klant toe? )

Dit zer zijde, een vandikte kan werken tot op 1:10de nauwkeurig.

Alvast veel succes met je geheim project.

Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.