Vals verstek op binnen/buitenhoek, tips gevraagd

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
Deze ga ik onthouden moet ook nog pinten gaan plaatsen.
Denk dat deze manier zeker van pas gaat komen.
thanks :)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ben een poosje niet meer actief geweest op het forum. Maar wilde toch nog even iedereen en met name Tuoh voor het maken van foto's en uitleg over het verstek maken van plinten. Het ziet er moeilijker uit dan het is volgens mij? Maar lijkt me wel een flexibele manier van werken dit! Zeker als de muren niet allemaal even strak zijn. Zal het zeker gaan uitproberen tijdens een volgende klus.

Dit draadje was naar aanleiding van een klus bij een klant waar ik bezig was met lijstwerk. Ik zou dus ook nog plinten op de vloer gaan maken maar ging toch niet door.

*foetermudos*
De klant bepaalde, ondanks afspraken, na 3 dagen werk even zelf het tarief wat ie ging betalen. De buurman met aannemers bedrijf zou het wel even in 4 uur gedaan hebben, dus ik was te lang bezig. Afkortzaag van de kinzo, een pakket fijbezaagde vuren raggels, een hamer en stalen spijkers; BATS!, BATS!, BATS! Jullie zullen het wel herkennen...
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Kan er ook over meepraten.
Maakte een tijdje geleden een soort houten kist voor een kennis.
Omdat die persoon nog iets tegoed van me had rekende ik geen uren, enkel het materiaal.
De week nadat ik de bak plaatste kreeg ik te horen dat een kennis van hem die architect is het duur vond :D .
Vraag me af wat die architect dan per uur vangt...

Verder nog niet echt problemen gehad, maar kan iedereen overkomen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ja joh, allemaal woorden maar geen daden. Doe dan sneller en beter iemand anders! Dat zie ik nooit gebeuren raar genoeg. En inderdaad Tuoh die 'klanten' ben je liever kwijt dan rijk. Maarja waarschijnlijk heb jij een instinct opgebouwd door al die jaren ervaring. Ik moet altijd eerst op m'n bek gaan voordat ik doorheb dat iemand niet te vertrouwen is.
 

tuoh

Oud hout
Omdat het forum blijkbaar aan het "dementeren" is maar eens terug het geheugen opschudden:p

Dus plinten in verstek zagen zonder een zaagmachine van 60kg mee te sleuren.

Aan de ene plint word een kort verstek gezaagd tot juist voorbij de profilering.
CIMG1541.jpg CIMG1542.jpg

De andere plint word tweemaal ingezaagd, eerst een klein verstek aan de bovenzijde. Daarna word langs onder het grootste gedeelte van het verstek terug haaks gezaagd vanaf de korte zijde van het verstek.
CIMG1544.jpg CIMG1546.jpg

Eindresultaat, deze plinten maken een hoek van 90° met de vloer = is de ideale situatie die jammer genoeg niet vaak tegenkomt.
CIMG1547.jpg

Wanneer de muren teveel onderuit staan passen we bovenstaande methode iets aan tot het wel past:p
Het verstek bovenaan blijft hetzelfde als hierboven, de onderste zaagsnede van het verstek word hier evenwel UIT de haak gezaagd, juist zoveel uit de haak als de muur onderuit staat.
CIMG1549.jpg

Zelfs deze extreme afwijking levert een mooi gesloten verstek op:D
CIMG1551.jpg

Benodigdheden: een winkelhaak/verstekhaak, een kapzaag en een platte beitel. Dit draag je gewoon in één hand mee;)
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Tsjonge.....juiste timing, ik ben vorige week 4 avonden bezig geweest bij een kennis om die prachtige hoge plinten ook daadwerkelijk prachtig te plaatsen. Nu moet ik zeggen, ik heb alles gezaagd, gepast, geschuurd, nog eens geschuurd & uiteindelijk naadloos aan kunnen brengen. Maar deze oplossing is wel véél eenvoudiger!
 

tuoh

Oud hout
Had de vraag gekregen of het mogelijk was om de foto's eens opnieuw te plaatsen.
Gelukkig heeft mijn computer nog geen last van dementie en vond ik de originele foto's dus terug:p Jammer dat bij een groot aantal oude posts alle foto's verdwenen zijn, zo blijft er niet veel over als "naslagwerk"
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Had de vraag gekregen of het mogelijk was om de foto's eens opnieuw te plaatsen.
Gelukkig heeft mijn computer nog geen last van dementie en vond ik de originele foto's dus terug:p Jammer dat bij een groot aantal oude posts alle foto's verdwenen zijn, zo blijft er niet veel over als "naslagwerk"

Helemaal gelijk Andre, kan ook niet goed vinden hoe dat ontstaan is..... maar jammer is het zeker!

jaap
 

Zeegsel

Nieuw lid
13 feb 2017
19
0
Bedankt voor de foto's op nieuw toe te voegen!
Zodra er een foto bij de uitleg komt te staan is de manier van werken heel duidelijk ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.