Vals verstek op binnen/buitenhoek, tips gevraagd

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Advies gevraagd:

Omdat bij het maken van meubels gewoon lekker 45 graden verstek aanhouden prima te doen is, des te moeilijker bij het zagen van plintjes langs de vloer/plafond. Die zijn namelijk nooit exact 45 graden lijkt het wel :roll:

Het lukt me uiteindelijk wel. Maar om nou te zeggen wat zijn we lekker vlot en zonder zorgen plintjes aan het plaatsen, nou nee...

Zijn er nog interieurbouwers, scheepstimmermannen oid. op dit forum met tips om de efficiëntie een beetje te verhogen?

Dank, David
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zelf maak ik veel plafonds voor een woningcorporatie, en in die huizen is vaak geen hoek haaks. Gewone hardhouten plinten zaag ik altijd met een japans zaagje, ik ga niet met een afkortzaag aan het instellen.
De zaaghoek kun je aftekenen door aan beide kanten van de hoek de plintbreedte (met een stukje plint bv :) ) op het plafond af te schrijven. Op deze manier krijg je de uitwendige maat vd hoek, nu nog een streepje trekken naar de binnenhoek, muur dus, en je weet de afmetingen vd plinten. Zo even kort het principe uitgelegd, het is toch een kwestie van doen.
Zelf werk ik ook veel met een schuurklos, dwz, bandschuurmachineband met daarin een stuk 12mm multiplex velen vast wel bekend. Als er aan verstek een mm mankeert kun je dit makkelijk bijschuren.

Mvg, bjorn
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Bij het afbreken van oude plinten kwam ik er achter op welke manier de schrijnwerker het had gefixt.
Alleen het bovenste zichtbare stukje was in het juiste verstek gezaagd, de rest wordt er strak tegenaan gezet. Hoe wordt dergelijk verstek genoemd?

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
bjorn zei:
Zelf werk ik ook veel met een schuurklos, dwz, bandschuurmachineband met daarin een stuk 12mm multiplex velen vast wel bekend.

Blijkbaar behoor ik tot de enkelen bij wie dit niet bekend is :)
Wat bedoel je hiermee en hoe wordt dit toegepast bij het plaatsen van plinten?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op de lts leerden ze ons dat je schuurpapier alleen mag gebruiken met een schuurkurk of andere zachte ondergrond als ondersteuning.
Bij mijn 1e stage, bij een interieurbouwer, gebruikten ze schuurklossen. Bij een schuurband, schuurpapier voor een electrische bandschuurmachine, zaag je een stuk multiplex waar de schuurband strak omheen past.
De grootte van het stuk multiplex hangt dus af van hoe groot je schuurband is, het werkt fijn als de band er mooi stak op zit.
Bij het interieurbouwbedrijf, veel plaatmateriaal, gebruikten we een schuurklos om de scherpe kanten van materiaal af te halen, en ook wel voor het bijwerken van opgeplakte randen.
Ik gebruik hem nu veel om hoeken rond te schuren, als het me te veel werk is om de bovenfrees te pakken.
Bij het zetten van plinten gebruik ik een schuurklos om als een gezaagd verstek nog iets te lang is, of de naad niet mooi dicht zit, waar nodig nog wat hout weg te halen.
Het gaat dan wel om kleine beetjes, die je niet zo makkelijk weg zaagt met de handzaag.
Bij schilderwerk zaag ik de plinten alleen in verstek in buitenhoeken, waar je anders kops hout zou zien dus.
Bij plinten met ronde hoeken en geprofileerde plinten zaag ik ook de binnen hoeken in verstek, moet ook anders loopt het profiel niet door.
Ik weet niet hoe het verstek op de foto van sergeant heet, maar praktisch is het niet volgens mij, je kunt sneller een gewoon verstek aan beide plinten zagen. Maar het is natuurlijk wel vakwerk, jammer dat je er alleen niks van ziet als de plinten aan de muur zitten.

Mvg, bjorn
 

tuoh

Oud hout
bjorn zei:
........
Ik weet niet hoe het verstek op de foto van sergeant heet, maar praktisch is het niet volgens mij, je kunt sneller een gewoon verstek aan beide plinten zagen. Maar het is natuurlijk wel vakwerk, jammer dat je er alleen niks van ziet als de plinten aan de muur zitten.

Mvg, bjorn

Laat nou deze verbinding juist heel praktisch zijn (in deze toepassing) Wanneer je twee plinten volledig in verstek zaagt is de hoogte altijd een rechte hoek. dit wil zeggen dat de plinten eens ze tegen elkaar staan ze beide een hoek van 90° met de vloer maken. De meeste bepleistering staat onderaan bijna altijd wat dikker, plaats je daar een plint haaks tegen dan staat die in de meeste gevallen bovenaan open tegen de muur( er is een spleet)
Met bovenstaande verbinding heb je dat euvel niet, die kan je makkelijk 5 à15° uit de haak zagen (in de hoogte gezien) zonder dat je dat aan de verbinding ziet.
Komt nog bij dat je voor deze verbinding enkel een kapzaagje en een winkelhaak met 45° aanduiding nodig hebt :D Je plaatst in één kamer op deze manier dubbel zo snel plinten als met het gebruik van een verstekzaagmachine.

De verbinding is eigenlijk een profiel/contraprofiel, oftewel een "Zweeds verstek" Op bovenstaande manier plaats ik al veertig jaar plinten. Heb dan ook geen dozen kit nodig om alle spleten dicht te kitten die je bij het haaks zagen met een zaagmachine wel hebt :D

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mensen lief... met een schuurblokje aan de gang doe ik dus al jaren en dat is juist het 'tobben' wat ik bedoel. Ik wil gewoon in 1x aftekenen, zagen met een japans-/toffelzaagje en gelijk passen hè. :lol: Dat zou lekker vlot doorwerken tenminste.

En Tuoh, het zal wel aan mij liggen maar ik snap geen snars van dat zweeds verstek. Kan je niet een workshop geven :lol:?
 

tuoh

Oud hout
Ik zal één dezer dagen eens een wat foto's maken tijdens het afschrijven en zagen van deze verbinding.
Dit is ook weer zo iets wat moeilijk in woorden te beschrijven is, als je het ziet doen zeg je "ja natuurlijk" althans dat hoop ik toch :D

Voor sierlijsten tegen het plafond is de manier die "bjorn" beschrijft wel de geijkte manier van werken. Alleen het afschrijven moet juist gebeuren. De meeste muren waar sierlijsten tegen komen worden bepleisterd, en dat levert zelden rechte muren of hoeken op. Controleer bij een buitenhoek dan ook altijd de beide muurdelen met een rechte lat om te zien of deze lijnen elkaar wel degelijk kruisen op het puntje van het hoekprofiel.
Als een muurdeel wat bol staat ga je al de mist in als je hier het puntje van de hoek afschrijft. Hier moet je dan bij het afschrijven rekening mee houden, je moet op de maat wat toegeven.

Mijn tekst doorlezend lijkt dit ook al Chinees te zijn, of toch niet?

Gelukkig bestaat er ook zo iets als de "Starrett protactor" plooi het ding rond de hoek, lees de hoek af voor een "Miter Cut", stel die maat in op je zaagmachine, en klaar is kees. Het resultaat is een mooi passende verbinding :D :D

Onderstaand een foto van het spul, ik geloof dat de Festool Kapex ook zo iets aan boord heeft.


Mvg,

André

Attached files
 

WR1944

Oud hout
In Amerika worden die verstekken vaak met de scrollsaw gedaan, ik denk op de wijze van het Zweeds verstek. Ik hoor die naam nu voor het eerst.
Met de scroll saw methode loopt een deel van het profiel door tot in de hoek. Het aansluitende profiel wordt er tegenaan gezet en met een passer o.i.d. wordt het contour van het eerste profiel afgetekend. Met de scroll saw wordt dan het profiel uitgezaagd en verder afgewerkt om het pas te maken. Als je het iets scherper afzaagt dan houd je een dunner stuk hout over waar je makkelijker de zaak kan pasmaken.
Op pagina 17 e.v. kan je zien hoe het werkt.
http://www.dremel.com/en-au/customerser ... Skills.pdf

Bij buitenhoeken werkt dit dus duidelijk niet. Maar daar kan je de verstekken ook scherper zagen omdat je daar ook niets van ziet.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
peterderooij zei:
bjorn zei:
Zelf werk ik ook veel met een schuurklos, dwz, bandschuurmachineband met daarin een stuk 12mm multiplex velen vast wel bekend.

Blijkbaar behoor ik tot de enkelen bij wie dit niet bekend is :)
Wat bedoel je hiermee en hoe wordt dit toegepast bij het plaatsen van plinten?

:oops: Ik had gelezen:
"bandschuurmachine met daarin een stuk 12mm multiplex" ipv:
"bandschuurmachineband met daarin een stuk 12mm multiplex"

En ik maar verzinnen hoe je een stuk multiplex in je bandschuurmachine gepropt kreeg. :lol: :lol: :lol:
Dus de schuurklos is ook bij mij bekend.

In het boek "A Guide to Hand Tools and Methods" beschrijft David Charlesworth dat het beter is een harde schuurklos te gebruiken dan een 'zachte' zoals één van kurk. Dit omdat een zachte zich enigszins om de rand van het hout zal buigen en dus de rand afrond, iets wat in veel gevallen niet gewenst is (bv bij het bijwerken van een verstek).
 

tuoh

Oud hout
Vandaag eens wat foto's gemaakt van de alternatieve binnenhoekverbinding bij plinten, aan gereedschap heb je enkel een rug- of kapzaag nodig, een verstekhaak en een platte beitel. Dat is heel wat makkelijker te transporteren dan een verstekzaagmachine, en het werkt nog sneller ook.

Op deze manier kan je de plinten makkelijk wat onderuit zetten zonder bijkomende bewerkingen, en het verstek staat altijd dicht.

Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
En hier wat foto's van een onderuit gezette hoekverbinding, alle bewerkingen zijn identiek aan bovenstaande, alleen word hier bij deel II de tweede zaagsnede schuin gezaagd in plaats van op 90°, onder dezelfde hoek als die welke gevormd word tussen muur en vloer.

Aan de rest van de bewerkingen veranderd er niks, op deze manier kan een plint makkelijk tot 8mm onderuit gezet worden, terwijl het verstek toch dicht komt te staan :D

Bij het maken van deze verbinding in zacht hout heb je zelfs geen beitel nodig, die hoekjes breek je weg met de rug- of kapzaag :D


Mvg,

André

Attached files
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Tuoh, mooi dat je de moeite genomen hebt om de zweeds verstek methode te laten zien.
De stukken plint op de foto's hebben een ronde kant, om de ronde kant te laten doorlopen moet je wel een verstek toepassen. Bij standaard plinten, zonder ronde kant of profilering dus, zoals de plinten op de foto van segeant, pas je dan deze "verbinding" dan ook toe of zaag je ze dan gewoon koud tegen elkaar?

Mvg, Bjorn
 

tuoh

Oud hout
Bjorn, bij rechte plinten, dus zonder profilering, is dit niet nodig, je kan dan de plinten inderdaad gewoon koud tegen elkaar laten stuiken.

Deze methode is gewoon een makkelijkere en snellere manier om plinten die in verstek moeten gezaagd worden te plaatsen. Is wel alleen toepasbaar bij binnenhoeken, maar dat spreekt voor zich denk ik.

Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Morgen ga ik plinten aanbrengen in de kamer van mijn zoon. Anrdé, bedankt voor de uitleg en foto's!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik denk dat je probleem schreeuwt om een Kapex. De zwei aak in de hoek, vastzetten, zwei aak op de Kapex, laser erop en zagen maar, niet meten, niet passen, altijd raak. En niet in vals verstek maar echt verstek :D

Typisch gevalletje van kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
 

WR1944

Oud hout
Scheppie zei:
Ik denk dat je probleem schreeuwt om een Kapex. De zwei aak in de hoek, vastzetten, zwei aak op de Kapex, laser erop en zagen maar, niet meten, niet passen, altijd raak. En niet in vals verstek maar echt verstek :D

Als je wanden keurig verticaal zijn heb je gelijk maar met deze methode kan je veel afwijkingen op een simpele manier wegwerken. Het komt aardig in de buurt van het pasmaken met de coping saw.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik denk dat wanneer je wanden niet enigszins verticaal zijn het op het fameuze fingerspitzengefühl aankomt ofwel VAKMANSCHAP...

En anders zoals ze in Brabant zeggen.....

als Gé 't nie wit... Pur of kit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
De methode die André hier zo mooi toelicht is ook de methode die ik leerde van m'n vader.
Volgens de regels van de kunst, noemt hij dit. Dit is ook de methode die van oudsher toegepast wordt, en ook zijn waarde heeft bewezen.

Van een Kapex heeft de man volgens mij nog nooit gehoord;-).

Wat bedoel jij precies met 'vals verstek', Scheppie?

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.