Aantal flessenstoppers

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Afgelopen paar dagen weer een beetje tijd doorgebracht in de werkplaats met als gevolg dat al mijn chromen flessendoppen op zijn gekomen. Axminster heeft ze vanaf 10 januari weer op voorraad dus ik ga dan weer bestellen. Vanaf 50 stuks kunnen ze een goede prijs aanbieden en die 50 zijn vaak snel weer op.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ja (zie de websites van m.n. de US bedrijven die deze bottle stopper kits verkopen), maar echt nodig is het niet. Je kunt een gat in het hout boren dat iets smaller is dan de schroefdraad en de draad van de insect gebruiken om te 'tappen', mocht je dat niet stevig genoeg vinden kun je ook nog lijm (epoxy) gebruiken. Ik geloof niet dat ik zelf ooit lijm heb gebruikt.

De bottle stopper mandrel kit bevat, als ik het me goed herinner, een geschikte boor (een 9.5 mm (3/8 inch) brad point bit) - er zijn nog wat meer kits die deze boor bevatten, al kan ik me niet meer precies herinneren welke - ik heb er zelf geloof ik drie liggen...
 
Ik boor in het blokje hout een gaatje met een 7,5 mm boor en tap daar met een normale dradtap 8,5 mm een draad in. Dit zit voldoende stevig om het blokje hout in vorm te draaien. Om het blokje hout in de draaibank te plaatsen heb ik een MK 2 conus met een inwendige draad waar het tapeindje van de flessenstopper in past. Deze heb ik besteld bij Axminster http://www.axminster.co.uk/axminster-ax ... rod802206/. Hierbij moet wel tot vrijwel het eind van het draaiproces het tegencenter tegen het blokje hout worden gehouden om de mk2 conus in de as te houden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Draad tappen ? Ik boor een gat op 7,5 mm en draai dan het stukje hout er gewoon met de hand op. Ik gebruik dan dezelfde conus als JvdPloeg, werkt erg mooi.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jan van der Ploeg zei:
MK 2 conus met een inwendige draad waar het tapeindje van de flessenstopper in past. Deze heb ik besteld bij Axminster http://www.axminster.co.uk/axminster-ax ... rod802206/. Hierbij moet wel tot vrijwel het eind van het draaiproces het tegencenter tegen het blokje hout worden gehouden om de mk2 conus in de as te houden.

Da's ook wel een handige. Die maakt zo te zien gebruik van het losse schroefdraadeind waarmee de blank op de stopper wordt gemonteerd. Ik neem aan dat die morseconus aan het smalle uiteind een interne schroefdraad heeft? Dan kun je hem met een draadeind door de holle hoofdas vastklemmen en hoef je het tegencenter niet te gebruiken.
 
Henk Verhaar schreef
Da's ook wel een handige. Die maakt zo te zien gebruik van het losse schroefdraadeind waarmee de blank op de stopper wordt gemonteerd. Ik neem aan dat die morseconus aan het smalle uiteind een interne schroefdraad heeft? Dan kun je hem met een draadeind door de holle hoofdas vastklemmen en hoef je het tegencenter niet te gebruiken.


Er zit geen schroefdraad in het smalle eind. Die kun je er zelf wel inmaken
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Afgelopen week kwam mijn bestelling bij axminster binnen. Weer een voorraadje flessenstoppen besteld (grrr ze hadden de prijs aanzienlijk verhoogd) voor mijzelf en een helemaal gereedschap voor andere forumleden. Dit is een mooie manier om geld te besparen. Verder is het erg leuk wanneer je weer eens bij kan praten over de gemeenschappelijke hobby.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.