Woodwhisperer Snijplank

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik denk dat iedereen de Woodwhisperer wel kent. Hij maakt allerlei leuke filmpjes met projecten die eigenlijk voor iedereen wel goed te doen zijn. Een van deze projecten is een snijplank uit 2 verschillende houtsoorten.

Er lag al ruim 2 jaar een stuk merbau in mijn houtrek. Deze heb ik dan nu maar eens gebruikt, als contrasthout heb ik essen gebruikt (momenteel heb ik nog een kleine 4000 balkjes liggen hahaha...ooit zal het op zijn......)











http://thewoodwhisperer.com/ Dit is de site van onze hout-fluisteraar, echt een kijkje waard

Volgend jaar wil ik nog eens wat van deze snijplanken maken maar dan neem ik purperhart en beuken......Zoveel plannen en zo weinig tijd........

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Rick, korte vraag. Klopt het dat je het kopse hout naar boven hebt gericht? Ik heb begrepen dat dit de normale gang van zaken is, omdat de plank dan het langst goed blijft. Als je er met een mes overheen gaat, dan splijt je de vezels die daarna weer terug op hun plek schieten.

Ik vraag dit omdat ik na mijn schoenenkast het vrouwtje blij wil maken met een deels notenhouten snijplank. Dit in het kader van "keep the wife happy".

En welke afwerking heb je gebruikt? Ik begrijp dat bv parafine olie goed kan omdat dit geen negatieve invloed heeft op voedsel.

Tnx.

Gr. Mike
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mike, het klopt dat het een kopshout snijplank geworden is. Gewoon een kwestie van kantelen van de gezaagde stukjes.

Ik heb al afwerking diverse laagjes walnotenolie gebruikt. Elke avond gewoon een dun laagje aanbrengen.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Mijn vermoeden klopte dus. Wat maakt overigens walnootolie tot walnootolie? Zit er walnoot in verwerkt of is het gewoon een verkooptruuk?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is de olie uit walnoten......dus walnotenolie. Deze maand gaat onze plaatselijke molen weer walnotenolie slaan!!! Mensen kunnen dan hun walnoten heel brengen en krijgen dan per 10 kilo walnoten ongeveer 1 liter olie terug. Erg leuk om te zien en het gebruik van olie die je zelf gemaakt hebt is echt helemaal super natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.