Zwaluwstaarten Schaal

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Al lange tijd liep ik rond met een idee om een zwaluwstaartverbinding in een draaiwerk te verwerken. Na enig denkwerk en wat tips van andere draaiers ben ik tot dit schaaltje gekomen.

Het is weer "een schaal uit een plank" principe. Je neemt een stuk walnoot en een stuk kers. Deze verbind je met elkaar dmv een "sliding dovetail " (glijdende zwaluwstaart???). Daarna zaag of draai je hier cirkels uit, deze lijm je op elkaar en TADAAAAAAA......u heeft een schaaltje





In het nieuwe jaar wil ik een snijplank gaan maken met hetzelfde principe. Dus kops-hout en glijdende zwaluwstaarten........wordt weer vervolgd dus

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is altijd verrassend om te zien welke figuren bij het draaien tevoorschijn komen.
Hoe maak je die zwaluwstaarten? Alles frezen? Of volledig met de hand?

Mathieu
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Matthieu : Met de hand......uhmmm...ik zet de freesmachine wel handmatig aan....Telt dat ook ? Hahaha
Nee hoor, alles wordt gewoon gefreesd..wel zaag ik eerst het meerendeel weg op de zaagtafel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zeer creatief. Elke keer een ander idee. En zoals gewoonlijk weer top uitgevoerd.
We zien uit naar je volgende werkstukken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier ontmoeten de houtdraaiers en meubelmakers elkaar, prachtig werkstuk man!

jaap
ps, zwaluwstaarten frezen,.... heb je weer wat nieuws ontdekt of is de veritas stomp?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Jaap : hahaha neehoor de veritas doet het super maar zulke verbindingen kan ik niet met de hand maken. toen stond daar ineens de freestafel......
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het meerendeel van de projecten die ik maak worden verkocht....dit schaaltje staat gelukkig nog altijd in ons huis. Laatst moest ik weer even denken aan het bouwproces....erg leuk om te maken. Zeker een aanrader voor de mensen die wat restanten willen opruimen!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.