Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Afsteekbeitel

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Afsteekbeitel

Forummers,

Een lange tijd geleden kreeg ik een oud zaagblad van onze Lemmer Houtdraaier. Hier wilde ik graag een extra dunne afsteekbeitel van maken. Mijn buurman heeft gisteren het ijzerwerk klaargemaakt en ik heb vandaag het handvat gemaakt en de beitel verder in vorm gebracht.

Het werkt erg goed. Het grote voordeel zal ik vooral gaan merken tijdens het maken van doosjes op de draaibank. Met deze beitel heb ik een minimaal verlies van hout zodat de houttekening zo mooi mogelijk door kan lopen.

Jan, nog bedankt voor het zaagblad!!!

Attached files

Re: Afsteekbeitel

Mooi stukje werk Rick! Daar ga je vast nog veel plezier mee beleven! Hoe dik is het staal?

Mooie beitel Rick. De slijphoek is wel een stuk scherper dan mijn afsteekbeitel. Laat je deze zo? Ben je niet bang dat de punt te heet wordt?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Wim, ik had eigenlijk geen idee hoe scherp de hoek te maken. Welke hoek gebruik jij ?

Mijn CHW 2 mm afsteekbeitel heeft een hoek van (uit mijn hoofd en zonder het ding voor me te hebben) van zo'n 60 graden - het is een vergelijkbaar model:

______
    _______

Maar ik heb ook wel afsteekbeitels gezien (Crown?) die een hoek van minder dan 45 graden hebben.

Ik zou heb ook ongeveer 50 tot 60 graden slijpen.Omdat het staal nogal dun op de punt, zou ik er ook een tweede vouw aanslijpen, zodat het staal meer ondersteuning heeft.

Zoals dit:

Beter goed gejat dan slecht bedacht

En oh jah, hoe heeft je buurman het metaalwerk gedaan? Dat vind ik namelijk erg interessant!

Rick, ik sluit me aan bij Henk en Woodpecker. 50 tot 60 graden. Henk bijna al mijn beitels en gutsen zijn van Crown (zelf verkocht dus lekker makkelijk) maar ik kan me geen afsteekbeitel ed. herinneren met een hele scherpe hoek. Als ik de eerste foto goed bekijk zie ik dat de punt al een beetje blauw is. Bij een grotere hoek heb je hier veel minder last van.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Bedankt allemaal voor de tips. Ik zal hier zeker wat mee gaan doen. Ik voel wel wat voor het plan van Wilco om het hoekje eraf te slijpen.

Het "blauwe" komt van het te enthousiast slijpen op de grove slijpsteen.

Forum Rechten