notenschaal van suiker esdoorn

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Uit een fors stuk suikeresdoorn met noest deze notenschaal gedraaid en afgewerkt met shellawax. Geschuurd tot korrel 1200. Diameter 27 cm - Hoogte 6 cm. Foto is iets te licht door de blits.
Bestemd voor een goede kennis.
Dus heb je een mooi stuk hout - maak ik er wel iets moois van.
Of houtdraai(bij)les kan ook.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
voegt schuren tot korrel 1200 iets toe? want als je met die schuurpasta van u-beaut over hout heen gaat dat is geschuurd tot 400/ 600, dan is het volgens de fabrikant gelijk aan hout dat is geschuurd tot korrel 1200.

maar mooi project, altijd leuk met zo'n 'undercut rim' , hoe noem je dat in het nederlands :?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Undercut rim lijkt mij gewoon een uitgeholde rand.
Bij hout met een fijne en harde/stevige structuur kun je tot korrel 1200 schuren.
Dan wel beginnen met 80-120-240-350-500-600-800-1000-1200. Wengé wordt dan spiegelglad. Elk schuurpapier laat zijn sporen na, die je steeds weg moet halen met nog fijner papier tot dat het oppervlak glad genoeg is.
Schuurpasta heeft als eigenschap dat het ook de poriën vult en daardoor een glad beeld geeft. Bij normale houtsoorten heeft het niet zoveel zin tot zo'n fije korrel te schuren omdat je dan vaak het zachte gedeelte wegschuurt, waardoor een onregelmatig oppervlak ontstaat. En dat wil je juist voorkomen. Dus in die zin heb je gelijk Mark. Tot 240 en in de olie (het hout dan welteverstaan) is ook al mooi.
vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zeer bijzonder Jan .....Hier ligt ook al een hele tijd een stuk suikesdoorn.........Dit geeft me wel een idee wat ik daarmee zou kunnen doen...
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
mooie schaal jan,wat het schuren betreft ik heb altijd geleerd dat schuren van hout tot een minimum moet worden beperkt dit omdat schuur papier altijd krassen nalaat men leraar houtbewerking heeft dit me altijd wijsgemaakt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Op zich kan ik mij dat wel voorstellen Malefe. Zeker bij inlands zacht zul je sporen kunnen zien van b.v. korrel 60,80 of 100. Het hout moet zich lenen voor fijn schuurwerk anders heeft het weinig zin. Ook het soort schuurpapier is van belang. Ik gebruik waterproof schuurpapier dat gebruikt wordt bij autoschades.
Dit papier is zo ontworpen dat het niet zo gauw dichtslipt met stof: het stof dus beter lost.
Maar een dot houtkrullen doet ook wonderen. Ik meen dat op de site www.ronsbiz.nl veel informatie is te vinden over schuren en ook politoeren.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.