Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Nieuw gereedschap, maar welk?

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, maar in de tussen al veel leuke maar vooral interessante stukken gelezen!! Mijn vraag: ik wil een nieuwe invalzaag kopen en eventueel een nieuwe frees, maar welke?

Ik maak zo nu en dan wat houten meubelen. Tot nu toe met "simpele" deuvel en lamello verbindingen. Of een mdf tv kast met groeven zodat de verbindingen in elkaar zitten zeg maar. MAAR, nu ben ik verhuisd en beschik ik niet 123 meer over het fijne gereedschap van mijn vader. En ik ben niet zo van het lenen, want dan moet je het meteen weer terug brengen enz. Heb zelf al veel gereedschap maar ik mis nog een frees en een zaag. Echter twijfel ik nu wat ik moet kopen. Reden van de twijfel, ik wil nu in het begin nog een aantal meubelen maken, van keukenkast, keukenrekje tot gaderobe. Maar daarna sporadisch en puur hobbymatig. Dus niet voor het geld! Maar ik zal dus niet elk weekend een meubel gaan maken. Zo nu en dan iets, hoewel ik wel MEER zou willen doen met deze hobby!

Zelf denk ik aan een festool ts 55 invalzaag, en laterna zelf een "zaagtafel" maken. Ik wil daarbij heel misschien een stofzuiger aanschaffen voor het stofvrij werken, maar wellicht voor die keren dat ik de machine gebruik is het ook niet erg dat er stof vrij komt in de garage! Daarnaast twijfel ik over een frees aanschaffen. Festool 1010 model lijkt mij geschikt, maar ik weet niet of ik dan uit de voeten kan om houtverbindignen te maken (afronden enz kan natuurlijk sowieso). Niet dat ik een duur apparaat aanschaf en dan nog vele hulpmiddelen moet aanschaffen om er goed mee te kunnen werken. Een freestafel kan ikzelf daarna ook wel maken.

Van de andere kant kun je beredeneren, omdat ik het puur hobbymatig gebruik is festool dan wel nodig? Zijn er geen alternatieven die ook goed zijn maar niet zo duur? Mijn vraag aan jullie, wat kan ik het beste aanschaffen? Bij mij groeit het geld natuurlijk ook niet op de rug. Maar nu iets goeds aanschaffen wat heel je leven mee kan??!

Daarnaast zie ik veel 2de hands festool apparaten op marktplaats staan. Maar mij lijkt dit niet echt betrouwbaar... iemand ervaringen hiermee?

Veel tekst/vragen maar hopelijk kan iemand me advies geven wat ik het beste kan doen op dit moment.
    Alvast bedankt!!!
    dave

Re: Nieuw gereedschap, maar welk?

Voor mij is het ook een hobby, maar toch heb ik ook een festool zaag (atf 55) en frees (of1010). En ik ben nog steeds blij dat ik die toen heb gekocht. Elke keer als ik iets anders in handen krijg merk je meteen dat het minder is. Wel loop je bij de of1010 als stationaire frees snel tegen de grenzen van zijn vermogen aan. (en dat is voor geen enkele machine goed). Maar een zwaardere frees van een ander merk is ook niet goedkoop.

tweedehands festool zou ik afraden. Ik heb een tijdje als bijbaantje machines gerepareerd. En hierdoor leer je de merken op een hele andere manier kennen :P. En festool is dan misschien wel heel mooi gemaakt, maar het is ook bijzonder delicaat in elkaar gezet. Hierdoor kan het bij verkeerd gebruik relatief snel beschadigd raken of er helemaal me op houden. En dit zie je vaak pas als een machine open ligt.
    Ik kreeg ooit bijvoorbeeld een festo decoupeerzaag waarvan de hijstang (waar het zaagje aan zit) was doorgebroken en aan de zijkant door de behuizing was gebroken. De hijsstang was ook gemaakt van lichtmetaal, en de tandwieltjes erg klein. Dit is geen probleem zolang je er precies mee omgaat, maar bij een tweedehands weet je nooit wat er mee is gebeurd. De metabo machines zijn voor "hufterproof" gebruik een stuk beter geschikt. Alleen minder precies. Blauwe bosch had vaak onnozele problemen zoals slecht onderdelen, geleidingen die er spontaan afvielen etc. En om te repareren was Dewalt vaak het meest verschrikkelijk. Daar kwam alles in een regen van onderdelen uit gevallen... of het zat zo in elkaar dat je alles los moest halen om een snoer te vervangen etc. als machines werken ze wel prettig.
    MAar toch, ik blijf bij festool (en mafell) en ben daar nog steeds tevreden over.

mvg
    Arthur

Arthur bedankt voor je reactie! Ik neem je advies mee om geen 2e hands machines te kopen. Gebruik jij je frees wel als stationaire frees? Hoe snel loopt je tegen de grens van zijn vermogen aan? Moet ik daarbij denken aan het maken van rondingen of het maken van lijsten? Of juist pas bij dikke zware houtsoorten?

Hopelijk reageren er nog meer mensen op mijn oproep.

Nogmaals bedankt!

Groet
    Dave

Bij het afronden van dingen heb ik daar geen last van, dat gaat prima. Maar op het moment gebruik ik de frees om met een zogehete router planer sled http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe> beuken hout te vlakken. En daarbij had ik toch wat meer vermogen willen hebben. Ik gebruik een 17 mm vingerfrees en merk bij een diepgang van 5 mm dat ie het af en toe moeilijk krijgt. Met gebruik van de 6mm spantang merk je dat de freesjes van deze maat gaan vibreren. In een freestafel wil je daarom ook zo zwaar mogelijke freesjes gebruiken, en dan is ook de 8mm spantang soms aan de magere kant. MAar als je het werk in meerdere freesgangen doet kan je toch een heel eind komen.

mvg
    Arthur

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Hier heb ik ondertussen ook een beetje ervaring mee. Ik heb onlangs ook met een freesmachine gewerkt. Ik had al enkele jaren een Festool 1010 , maar die was nog maar enkele keren uit de doos - bij Festool is het systainer zeker - gekomen. Tot enkele weken geleden. Mijn bevindingen zijn dat je met scherp materiaal en in kleine stappen met een 1010 veel kan doen. Nieuw feesje erop ( 16mm) en in stappen van 5mm diepte gaf geen enkel probleem. Dat was trouwens heel gemakkelijk met de fijnregeling op de machine . Je stelt in op 10mm, draait de fijnregeling 5mm naar beneden, frezen maar, fijnregeling omhoog en de volgende 5mm verdwijnen ook. Simpel als bonjour.
    Als je je uren moet aanrekenen en zware freeswerken moet doen dan moet je natuurlijk iets anders zoeken. Ook om onder een freestafel te monteren zou ik een andere , goedkopere en sterkere machine aanschaffen.
    gr,
    Danny

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Waarom nou weer als hobbyist aan dat over-rated en over-priced Festool spul willen beginnen :? , terwijl er zo veel goede (in sommige gevallen zelfs betere) alternatieven zijn, tegen vele aantrekkelijkere prijzen.

Joris, das een boute redenering die je hierboven doet, heel interieurland werkt met festool naar grote tevredenheid, hier en daar steekt een Mafell gebruiker zijn hoofd boven het maaiveld maar toch waarom over-rated?

En wat is over-priced? Das een relatief begrip?

Welke betere alternatieven voor minder geld bedoel je?

Ik heb mezelf mijn eerste Festool machine gekocht (TS55EBQ plus geleiderails). Ik ben er zeer tevreden over. Voordat ik deze zaag had werkte ik met een ´dikke´ Hitachi van mijn vader. Die vond ik nogal onhandig om 18 mm plaat te zagen, dus heb ik mijn opa zijn nauwelijks gebruikte Hitachi cirkelzaag geprobeerd. (ik ben ´pas´ 15 jaar)

Nou toen begon het gedoe, ik wou de zaagmachine gaan gebruiken, dus netjes een stalen geleiderail met lijmklemmen vastgemaakt (de zaag kon er dus langs glijden met de zijkant) ik was net 30 centimeter in het hout en hij wou niet verder, net alsof hij door iets werd tegenhouden. Ik mijn vader er bij halen, hij kon het probleem ook niet vinden, het zaagblad zit haaks in de machine. Na een tijdje heb ik hem weer opnieuw geprobeerd en het wou nog niet. (het is wel even een zaag van 150-200 euro).

Ook heb ik een Ferm repricozaag gebruikt, heeft het een tijd goed gedaan, maar opeens werd het apparaat erg warm en kwam er bij wijze van spreken rook uitzetten.....

Mijn eerste boormachine was een goedkope Manesmann, waar al heel erg snel de accu's van kapot waren, en nieuwe accu´s kopen werd veel te duur.

Dus, samengevat ik heb gehad met het goedkope gereedschap. Ik spaar liever even door dat ik wat goeds kan kopen (ook al is het voor de hobby)

Groeten Rudolf.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ik zou me zeker niet zonder meer binden aan een bepaald merk maar kijk vooral naar de doeleinden waarvoor je iets gaat gebruiken. Ik heb een assorti van merken op mijn zoldertje staat van Ferm tot Festool. Zo staat er een oude Ferm Kolomboormachine die ik misschien 1 x per 2 weken gebruik. Deze machine zou het niet erg leuk vinden om een hele dag te moeten draaien.

Ik denk dat je beter een goede kwaliteit machine voor wat meer geld kan kopen dan proberen te bezuinigen op een machine en het risico lopen dat het toch niet is wat je gedacht had.

Ga anders gewoon eens kijken bij forumleden die in de buurt wonen en zie eens wat zij gebruiken. Dit werkt voor mij altijd erg verhelderend.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Om eerlijk te zijn vind ik Festool ook (te) duur. Maar ik heb al een paar keer goedkopere spullen gekocht Van verschillende merken - Makita, AEG ( ondertussen 30 jaar oud) Metabo, Electra Beckum en andere merken. Die waren ook niet goedkoop en lieten/laten op één of andere manier te wensen over.Een zaagtafel van Electra Beckum was goed als je niet op een mm hoefde te zien. Zowel langs- als dwarsgeleider hadden speling. Het was de kunst om heeel voorzichtig te zagen zonder druk op de geleider uit te oefenen. Wat mij dus nooit lukte. Voor hun afkortzaag heb ik indertijd 2 nieuwe geleiders gekocht die geen van beiden mooi recht waren. Dan ben je meer bezig met afstellen dan met werken. Mijn Metabo decoupeerzaag ( wipzaagje zeggen wij , maar dat schijnt in NL een andere betekenis te hebben :lol: ) zaagt op 3 cm dik hout 2mm schuin. Schaven en schuren maar....Hier kan ik niet vergelijken want ik heb geen andere decoupeerzaag. Ooit kocht ik een prachtige doos Mannesmann sleutels, schroevendraaiers en andere tangen. Na een week kon je met sleuteltje 13 gemakkelijk over een 14 mm en had ik een schroevendraaier in 2 delen, wat niet erg practisch is.
    Die kist heeft nog een paar jaar in mijn werkplaats gestaan om me eraan te herinneren dat ik voortaan beter enkele euros meer uitgeef dan achteraf spijt te hebben. En dan naar de kringloopwinkel gebracht waar ze waarschijnlijk voor 10 euro ofzo verkocht is, wat in feite de werkelijke waarde van de brol was :evil:
    Dus door scha en schande ( en veel verloren geld) koop ik alleen nog de betere kwaliteit.
    Vakmannen zullen met inferieur materiaal nog mooi werk kunnen afleveren, maar ik niet.
    En ja, Festool is te duur. Maar werkt goed.
    gr,
    Danny

Forum Rechten