draaibeitels hbm

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo,

heeft iemand ervaring van de houtdraaibeitels van HBM ? het prijsverschil is enorm met bv Hamlet en Sorby !!

hoor graag van jullie,


rick
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tja HBM is best wel budget, als je het niet vaak gebruikt kan je er wel mee wegkomen. Het is vaak behelpen in ieder geval met die machines. Ik heb een setje slangeboren van HBM en die gebruik ik niet vaak maar ze zijn niet erg scherp...
 

tuoh

Oud hout
Dat prijsverschil is er niet voor niks, sommige van de houtdraaibeitels van HBM zijn dan wel in HSS maar de standtijd van de snede is vergelijkbaar met gewoon gereedschapstaal .

De HSS draaibeitels van onder andere HBM worden in China gemaakt maar hebben geen warmtebehandeling gehad, nu is het juist deze behandeling die voor de langere standtijd zorgt.
De bekende Engelse en Duitse merken hebben deze behandeling wel, met als gevolg een veel langere standtijd en ook een hogere prijs :x

Draaibeitels vervaardigd uit gereedschapstaal zijn goedkoper, maar je blijft slijpen en afwetten, een Chinese HSS beitel is hiermee vergelijkbaar qua standtijd maar de prijs van die Chinese HSS beitel is hoger maar geeft geen meerwaarde.

Je mag volgens mij deze beitels van HBM dan ook niet vergelijken met de bekende merken, maar wel met een goede draaibeitel uit gereedschapstaal.

Het is als bij zoveel zaken, liever iets meer investeren in gereedschap en er jaren plezier en werkgemak aan hebben, dan met een mindere kwaliteit aan de slag gaan en je er dagelijks aan ergeren.

Als voorbeeld, een masttop draaien uit Azobé, deze kan je volledig draaien met één versgeslepen guts uit HSS, een beitel uit gereedschapstaal zal je tijdens het draaien van het zelfde stuk zeker twee à drie keer opnieuw moeten slijpen en afwetten.

Met een basisset van Sorby, Hamlet, Crown etc. bestaande uit vier of vijf beitels kan je al heel wat draaiwerk doen, en deze sets zijn niet overdreven duur.

Ps: ik heb hier ook zo een set van Chinese beitels liggen, heb die enige jaren geleden eens gekocht om te proberen, conclusie: je kan er mee draaien, maar de voordelen van HSS beitels komen er niet uit, ze presteren niet beter dan een gewoon koolstofstalen exemplaar. ( zonde van het geld)


Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het belangrijkste is al gezegd, maar ik heb nog een tip voor je die met een beetje hadigheid kan helpen. Zoals al gezegd hebben de beitels geen warmtebehandeling gehad. Deze kun je ze echter relatief eenvoudig zelf geven. Als dat lukt, heb je goede beitels voor erg weinig geld.
 

tjong

Nieuw lid
10 jul 2009
2
0
Kan je eens vertellen hoe je zo'n warmtebehandeling geeft? En is het resultaat gegarandeerd of moet je eerst een paar beitels "verklooien" voor dat het lukt?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Eigenlijk moet je voor elke staalsoort/type weer een andere behandeling geven. Soms kan dat met huis, tuin en keukenspullen, soms kan dat alleen in een electronisch geregelde 'hightech' omgeving.

Nu is het zo dat er een 'gemiddelde' warmtebehandeling bestaat, die je altijd kunt proberen, maar die nogal wisselende resultaten geeft. Je moet je beitel/guts verhitten tot ongeveer 600 graden celcius, kleur is dan zacht oranje en het staal is dan niet meer magnetisch. Vervolgens in 1 keer afkoelen in olie of water, daarna de beitel 1 a 2 uur ontlaten in een bakoven op 200 graden.

Zoals ik al schreef, het is een nogal tricky methode, die opzich best goede resultaten kan geven, maar evenveel slechte. Er zijn namelijk 101 parameters die de hardheid en taaiheid van het staal beinvloeden, en waarvan je er maar een paar in de hand hebt als je het op de bovenstaande manier doet.

Zelf heb ik besloten om zlefbehandeld gereedschap alleen nog maar te gebruiken voor doeleinden met lage snelheden, zoals steekbeitels en handschaafbeitels. Voor hogesnelheids bewerkingen zoals houtdraaien kan ik je het ten stelligste afraden, het resultaat is te onzeker, en er bestaat een goede kans dat je beitels breekt, en door de werkplaas vliegt.

Ik doe het zelf wel eens, draaigereedschap maken, maar dan enkel voor zeer speciale gereedschappen die ik maar enkele keer nodig heb. De normale beitels/gutsen laat ik over aan de gerenomeerde fabrieksmerken. Die hebben de kennis en de machinery, en leveren een dusdanige stabiele, veilige kwaliteit dat je daar nog geen eens een vuurtje voor kunt aansteken.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Ik had het idee dat water problemen kon geven doordat het gaat koken, en dus sommige plekken door de luchtbelletjes niet snel genoeg afkoelen.
Olie gaat niet koken en koelt dus egaler en sneller.

Groeten
Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.