Ik zeg goed initiatief!

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Kunnen we dan ook gelijk de LTS weer terug krijgen. Dan komen er weer jongeren van school die tenminste weten waar het over gaat in de techniek.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Inderdaad ambachtslieden voorop. Tegenwoordig denkt men dat je pas iets bent als je de hele dag interessant zit te doen achter een PC met een stropdas aan
 

WR1944

Oud hout
Met het invoeren van de Mammoetwet is het voorgoed mis met het technisch onderwijs. Die pedachochelaars en andere softies hebben een te grote verandering doorgevoerd waar nog jaren aan gesleuteld moest worden en het daardoor alleen maar erger maakten.
Als men aan de toen bestaande constructie alleen maar enkele veranderingen had doorgevoerd had het er een stuk beter uitgezien voor het technisch onderwijs. Dat werd toen al uit het bedrijfsleven geroepen. En toen met een paar economische recessies er ook nog werd bezuinigd moest worden op de leerscholen had men een serieus probleem met de instroom van aankomend techneuten.
Toen ik vanaf globaal 1975 met volontairs te maken kreeg met een middelbare technische opleiding stond ik versteld van het gebrek aan elementair technisch inzicht. Ik had het gevoel dat ik een deel van hun opleiding moest doen in 3 maanden tijd. Nu ben ik van de oude stijl LTS-MTS-HTS en ik merkte dat het pakket op theoretische en praktische vakken drastisch gekrompen was. Ik weet nu nog steeds niet wat ze in de vrijgekomen tijd deden.
Wat dat betreft bleven ze in Duitsland wel aan hun oude en beproefde technische opleidingstijl vasthouden. Daar kan je nog wel Meister worden na een gedegen praktisch-technische opleiding en er op volgende proeftijd bij geselecteerde bedrijven. En dat is nog steeds te merken aan de kwaliteit van hun technici.
 

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Bij ons in vlaanderen bestaat zo iets ook maar dan enkel voor de ( bazen ) of patroons organisaties ,die kennen jaarlijks op hun feest van de beroeps federatie meester tittels toe in de vorm b.v "Meesterschrijnwerker " . Het gewone voet volk moet het spijtig genoeg stellen met een schouder klopje van de baas.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Het zou op zich niet verkeerd zijn, om het kaf van het koren te scheiden want er wordt wat afgeknoeid in de praktijk.

Het zal niet de eerste keer zijn dat je het prutswerk van een 'echte timmerman' moet af/wegwerken en dan achteraf "ja ik heb voor de grap even een echte timmerman gebeld en hij zegt dat je te lang bezig bent geweest, dus je bent duur" * kots* Dat soort gezeik zal een stuk minder zijn als je z'on titel op zak hebt denk ik.

Toch zijn er ook mensen zonder goede opleiding die prachtig kwaliteitswerk afleveren. Kijk maar hier op het forum. Het wil niet zeggen dat iedereen zonder zon titel een knoeierd is.
 

WR1944

Oud hout
Het schiet me net te binnen dat je vroeger een erkenning kon krijgen als vakman van je branchevereniging. En ik meen me zelfs te herinneren dat je bepaalde vakken niet kon uitoefenen zonder zo'n erkenning. Maar dat is met de jaren van liberalisering geleidelijk uitgeroeid, iedereen moet kunnen aanklooien. :(
In Amerika, het land van de vrijheid, bestaat nog steeds het systeem van certificering voor bepaalde beroepen. Als je wat aan je huis wilt laten doen wat meer is als een contactdoos vervangen, een kraan vervangen of een nieuwe deur inhangen dien je dat te laten doen door een certified contractor of plumber/electrician. En bij sommige tussenstappen en het einde van de klus moet het door een city inspector worden gekeurd. Dat was vroeger ook zo in Nederland maar zoals eerder gezegd is dat om zeep.
Maar dat is geen garantie voor vakwerk. Op een DIY kanaal is een programma Holmes on Homes dat de rampen laat zien die de vaklieden achterlaten bij de onwetende huiseigenaren. En hij knapt dat dan op. En zorgt er ook voor dat die certified contractor z'n certificaat kwijtraakt.
http://makeitright.ca/Holmes_Media/Holmes_On_Homes/
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het ook een uitstekend initiatief!

Toen we als forum de 150 leden bereikten hebben we ook een gedachtewisseling gehad over dit thema m.n. Dopeling en ondergetekende voelden zich hier bij betrokken. Let o.a. Op de verwijzing naar het boek "De verwondering van het maken" van Harry Stroeken. Zie in dit topic voor meer info: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=24&t=272

Groet van Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb mijn houtbewerkers diploma behaald via avondschool nadat ik mij een plotse passie voor hout had ontdekt en graag zelfstandig daarin kon werken. Want in België kan dat niet zonder diploma.

In die school heb ik toch enkele zaken opgemerkt die mij onrust baarden, bij de secundaire dag-leerlingen was er blijkbaar zeer weinig motivatie, De meesten werden er geparkeerd omdat ze het intellectueel niveau niet hadden voor de algemene opleiding. En niet omdat ze ervoor kozen.
Hun opleiding zelf was niet erg serieus, vooral gemaakt om van de leerlingen af te raken, want ze meermaals laten zitten heeft geen effect. De proefstukken die ik zag waren een beetje zorgwekkend, geen inzet of precisie.
Om later bijvoorbeeld ramen te mogen maken en plaatsen heb je een apart certificaat nodig, net als bij trappen en deuren. Daarvoor was het voor hen voldoende om slechts één hoek van een raam te maken, geen beslag of plaatsing. Ik had daarentegen gekozen om een volledig raam te maken met twee opengaande delen waarvan één met draaikip beslag. Het beslag plaatsen was voor mij volledig nieuw en ik zou het alleen nooit hebben kunnen doen.
De leerlingen die afstuderen hebben een diploma op zak dat hen het recht geeft om zaken te doen die ze helemaal niet meesteren.

Ik vind het idee van prijzen voor meester in houtbewerking niet slecht, maar het zal niet veel veranderen. Het bestaat al bij restaurants, dat wil niet zeggen dat restaurants zonder sterren slecht zijn, of dat alle restaurants sterren willen halen. Het wil vooral zeggen dat die met sterren meer mogen vragen voor hun werk, en dat de "meesters" voorbehouden zijn aan de rijksten. Als je de algemene kwaliteit wil verbeteren dan moet de opleiding verbeteren.
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
pjerdulac zei:
Inderdaad ambachtslieden voorop. Tegenwoordig denkt men dat je pas iets bent als je de hele dag interessant zit te doen achter een PC met een stropdas aan

Helemaal mee eens, een beroep achter een buro in een glimmend kantoor is zwaar overgewaardeerd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.