Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: De schaaf van PEER

De schaaf van PEER

Ergens in het voorjaar heb ik bij PEER een oud schaafje opgehaald. Of eigenlijk omgeruild voor wat bier.
    Ik heb hem tot de winter laten liggen en er nu maar eens aan begonnen.
    Het was een roestig ding ,waar alles een beetje vast aan zat.
    Eerst maar eens een nachtje in het zuur, daarna eens flink met het staalwol er tegen aan.
    Nu ik hem weer in elkaar heb gezet, vind ik het een aardig ding geworden.

Attached files

Re: De schaaf van PEER

Het bier was lekker

Zo ziet ie er een stuk beter uit!! Is ie ook scherp??
    Nu nog een nieuw knopje maken??

Ik heb hem een paar dagen na aankomst in Ridderkerk geslepen. En eigenlijk was dat al genoeg om er mee aan de slag te kunnen. Nu ik een paar goede wetstenen heb ga ik de beitel nog een keer na wetten. Het is geen topstaal maar het blijft een leuk ding. een apart model, merkloos maar wel heel veel uitstraling. Het knopje is ook nog aanwezig maar heeft nog wat werk nodig. Als alles klaar is komt hij nog een keer terug.

Re: De schaaf van PEER klaar

Ik heb hem vanavond in elkaar gezet. Het is het oude knopje, van mooi eikenhout,natuurlijk wel opgeknapt. De beitel/mes staat onder een hoek van 25 graden. Hoewel merkloos een leuk ding. ( wie weet het type nummer) En van een forumlid overgenomen, dat maakt hem ook een beetje speciaal.
    De zool is niet helemaal vlak geworden, daar heb ik wel vrede mee.

Attached files

Leuk schaafje!

Het lijkt alsof de zool van geplooid plaatstaal is en niet van gietijzer. Dit maakt dat het schaafje wel tegen een stootje kan. Een gietijzeren zool is veel brosser.

Het knopje lijkt me eerder beukenhout, zo op het eerste zicht.

Leuk opgeknapt,hoewel ik de zool zou vlakken om het optimaal te kunnen gebruiken..

Groeten,
    Steven

Weet er iemand welk model dit zou moeten zijn ??

mijn vader heeft een soortgelijke in zijn kist zitten.
    bij die zit er een merkje van stanley op dus ik denk dat dit ook een stanley

Forum Rechten