Kappen!

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo.

Mijn ouders hebben een redelijk grote gouden regen in de tuin staan die ze kwijt willen. Wat is het beste moment om hem te kappen als ik een poging wil doen om het hout te gebruiken voor kleine werkstukken?
Wanneer bevat de boom de minste sappen?

Mvg, bjorn
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je zou logischerwijze kunnen zeggen op de kortste dag. (rond 22 december) Daarna lengen de dagen weer, maar het heeft ook met de temperatuur te maken als de sapstroom weer op gang wil komen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Januari (en ook nog februari) is in het algemeen een goed moment om bomen te kappen. Dikke takken kun je op de maat zagen die je nodig hebt voor (draai)werk. Wel de kopse kanten insmeren met kaarsvet of (wat ik doe) houtlijm D2 verdund met water. Na enkele dagen herhalen.
Dikke stammen kun de beter door het hart zagen/splitsen en ook insmeren met lijm o.i.d. Dan enkele jaren laten drogen, tenzij je nat wilt draaien en daarna het (half) klaar product gaat drogen.
Gouden regen is zo goed te beschermen tegen splijten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
René. Zo ongeveer 1:5. (water:lijm). Gewoon even proberen. Het moet niet te waterig worden anders loopt het er net zo snel vanaf. Vooral omdat je beter uit kunt smeren scheelt dit enorm in het verbruik van lijm. Ik heb indertijd een emmertje (2,5 l) gekocht bij de bouwmarkt. Action heeft ook geschikte D2 lijm in kleine potjes - heel goedkoop.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Wat ook een mogelijkheid is het mbv een verffohn smelten van waxinekaarsjes op het kopse hout. Eerst met de fohn even het kopse hout warm maken zodat het vocht enigzinds verdwijnt en dan de waxinekaarsjes er op smelten. Je ziet het dan in het hout trekken. Een methode die mij goed bevalt. De waxinekaarsjes zijn vrij goedkoop verkrijgbaar bij de Blokker Action en anderen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik Heb de vorige keer buiten gestaan met een warmhoud-plaatje met daarop een oude pannetje gevuld met resten van kaarsen. Kleine diameter gaat rechtstreeks het pannetje in en grotere stukken "beschilder"ik met gesmolten vet.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De gouden regen is gekapt, misschien dat ik een klein stukje bewaar, maar misschien zijn er nog liefhebbers?? Het gaat om 1 dik stammetje en wat dunnere stammetjes/takken. Anders wordt het kachelhout.
 

tuoh

Oud hout
Dat is normaal, bij het gebruik van (verdunde) houtlijm worden de vezels aan elkaar gelijmd, bij het gebruik van parafine is dat niet het geval.
Lijm zorgt niet alleen voor een vertraagde droging maar ook voor extra weerstand tegen vervormingen (barsten)

Mvg,

André
 
ik gebruikte eerst ook houtlijm
nu laat ik het hout echter gewoon door midden gezaagd liggen
werkt eigenlijk vrij goed alleen moet je het hout 10 cm langer laten omdat de uiteinden niet meer bruikbaar zijn
waarom? 6 kuub allemaal insmeren met houtlijm is me te duur en kost teveel werk:)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op Amerikaanse forums lees ik altijd dat Anchorseal het non plus ultra op dit gebied is. Nou zit ik niet zo in de anker business, dus geen idee wat het is. Maar er moet toch meer en goedkoper spul te zijn om de kopse einden in te smeren? Latex hoor je ook vaak, maar ook dat het niet goed genoeg werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.