Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Kappen!

Kappen!

Hallo.

Mijn ouders hebben een redelijk grote gouden regen in de tuin staan die ze kwijt willen. Wat is het beste moment om hem te kappen als ik een poging wil doen om het hout te gebruiken voor kleine werkstukken?
    Wanneer bevat de boom de minste sappen?

Mvg, bjorn

Re: Kappen!

Je zou logischerwijze kunnen zeggen op de kortste dag. (rond 22 december) Daarna lengen de dagen weer, maar het heeft ook met de temperatuur te maken als de sapstroom weer op gang wil komen.

Januari (en ook nog februari) is in het algemeen een goed moment om bomen te kappen. Dikke takken kun je op de maat zagen die je nodig hebt voor (draai)werk. Wel de kopse kanten insmeren met kaarsvet of (wat ik doe) houtlijm D2 verdund met water. Na enkele dagen herhalen.
    Dikke stammen kun de beter door het hart zagen/splitsen en ook insmeren met lijm o.i.d. Dan enkele jaren laten drogen, tenzij je nat wilt draaien en daarna het (half) klaar product gaat drogen.
    Gouden regen is zo goed te beschermen tegen splijten.
    vr.gr. Jan Pranger.

hoeveel verdun je de lijm ongeveer?
    ik deed eht voorheen altijd met de pure lijm
    maar als je dan een paar flinke blokken van beide kanten meot insmeren ben je zo door je lijm heen

René. Zo ongeveer 1:5. (water:lijm). Gewoon even proberen. Het moet niet te waterig worden anders loopt het er net zo snel vanaf. Vooral omdat je beter uit kunt smeren scheelt dit enorm in het verbruik van lijm. Ik heb indertijd een emmertje (2,5 l) gekocht bij de bouwmarkt. Action heeft ook geschikte D2 lijm in kleine potjes - heel goedkoop.
    vr.gr. Jan Pranger.

Wat ook een mogelijkheid is het mbv een verffohn smelten van waxinekaarsjes op het kopse hout. Eerst met de fohn even het kopse hout warm maken zodat het vocht enigzinds verdwijnt en dan de waxinekaarsjes er op smelten. Je ziet het dan in het hout trekken. Een methode die mij goed bevalt. De waxinekaarsjes zijn vrij goedkoop verkrijgbaar bij de Blokker Action en anderen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ik Heb de vorige keer buiten gestaan met een warmhoud-plaatje met daarop een oude pannetje gevuld met resten van kaarsen. Kleine diameter gaat rechtstreeks het pannetje in en grotere stukken "beschilder"ik met gesmolten vet.

De gouden regen is gekapt, misschien dat ik een klein stukje bewaar, maar misschien zijn er nog liefhebbers?? Het gaat om 1 dik stammetje en wat dunnere stammetjes/takken. Anders wordt het kachelhout.

Als het geen drie uur rijden was geweest was ik zeker geïnteresseerd!

Er zullen wel forumleden genoeg in de buurt zitten om dit prachthout niet in de kachel te laten belanden!

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Hoi Bjorn,

Ik heb eventueel wel belangstelling, zie Pb

gr. Gert

Forum Rechten