Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

ulmia werkbankblad glad maken

Beste allen,
    Sinds kort ben ik in het bezit van zo'n superzware Ulmia werkbank van ca. 20 of 30 jaar oud. Wat een genot is dit zeg! Geen beweging in te krijgen met schaven en een bankschroef waar nog geen mm speling op zit. Waaauw! Ik had laatst via marktplaats een duitse ex-meubelmaker op bezoek voor wat handel en die raakte helemaal enthousiast van deze werkbank.
    Het werkblad voelt ruw aan en er is een kleurige vloeistof over gemorst door de vorige eigenaar. Het blad is vlak.
    Ik wil het blad graag wat opknappen. Wie kan deze beginnende hobbyist (heb net de basiscursus meubelmaken achter de rug) adviseren hoe het blad weer glad te maken en te behandelen, met behoud van vlakte?

Ik hoor graag jullie suggesties.

Re: ulmia werkbankblad glad maken

Als-ie vlak is: niets aan doen. Het ruwe is juist handig omdat je werkstukken dan niet gaan schuiven. 't Is een werkbank he, geen salontafel ;-)

Arthur

Re: ulmia werkbankblad glad maken

Bij de verkoop van werkbanken kregen wij van klanten de klacht dat er een paar vlekjes en kleurverschillen waren. Alsof dat wat uitmaakt. Kijk maar na een paar maanden gebruik bij een prof.
    Wij hebben hiervoor een van de meest ondergewaarderde gereedschappen gebruikt: de of het schraapstaal.
    Weet ik het lidwoord niet meer ops: ops: Maar van gereedschap heb ik meer verstand :lol: :lol:
    Iets buigen en schrapen en met een kwartiertje was de bank van 160cm weer schoon. Hierna meerdere keren olieen met gekookte lijnolie. Overtolige lijnolie direct verwijderen.
    Met een Ulmia bank heb je de Rolls onder de banken. Helaas is dit bedrijf al meerdere malen failliet gegaan en weer doorgestart. We willen niet meer betalen voor topkwaliteit. Misschien heb je een collecters item voor de toekomst

Forum Rechten