freestechnieken

sarco007

Nieuw lid
20 feb 2009
6
0
Hallo beste houtbewerkers,
Als kersverse gepensioneerde wil ik me o.a. toeleggen op het maken van meubeltjes. Ik kocht me een bovenfrees Powerplus POWX093. Nu ben ik wel geen onhandige Harry maar van frezen heb ik (nog) geen kaas gegeten. Ik zoek me rot naar een of andere vorm van cursus, vademecum, basistechnieken of hoe je het noemen wil om te zien wat de mogelijkheden zijn van het frezen. Een geschreven cursus is uiteraard geen doel op zich maar alle begin is meer dan welkom. Kunnen jullie me iets bruikbaars (en dan nog liefst in het Nederlands) aanleveren aub?
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Met vriendelijke groeten,
Erik
 

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Beste Erik,

Ga eens kijken bij toolworkshop.nl daar staan cursussen voor hoe ga ik om met de bovenfrees veel plezier.groeten Ger
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ger zei:
Beste Erik,

Ga eens kijken bij toolworkshop.nl daar staan cursussen voor hoe ga ik om met de bovenfrees veel plezier.groeten Ger

:roll:

jaap zei:
Hallo sarco007, van harte welkom op ons forum. We hopen nog mooie dingen van je te zien. Op http://www.toolworkshop.nl vind je een overzicht van cursuscentra en cursussen, waar je in 1 daagse de basisvaardigheden leert van een stuk elektrisch gereedschap en veel handige tips krijgt.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Op de site van Festool staan veel toepassingsvoorbeelden. Daar kan je ook veel kennis uitputten. Laat je overigens niet verlekkeren door al dat mooie spul daar. Het gaat om de principes, de hulpmiddelen kan je ook zelf realiseren met wat handigheid: Hier de link naar toepassingsvoorbeelden van het frezen uit de hand (je kan namelijk ook frezen met een freestafel. dat is misschien iets wat je uiteindelijk ook wel zal willen en ook mogelijk is met andere tafelsystemen voor generieke bovenfrezen...):

http://www.festool.nl/artikel/artikel_w ... cfm?id=380
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@coko, dank je voor de geweldige link. Had de filmpjes een paar jaar geleden al gezien via 1 of ander digitaal tv kanaal, maar nu met keuze menu vind ik ze helemaal geweldig!!

jaap
 

sarco007

Nieuw lid
20 feb 2009
6
0
Hoi houtbewerkers,

Bedankt voor de goeie tips !
Jammer dat in België veel minder voorhanden is om gerichte opleidingen te kunnen volgen.

Had ik eigenlijk nog een vraagje... Ik zoek een betaalbaar freestafeltje om veilig te kunnen werken. Ik had gedacht aan eentje van Wolfcraft. Iemand ervaring met dat merk?

Alvast bedankt en... ik ben reeds aan het klussen geraakt :)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Géén idee, mijn eerste freestafelk was gewoon een plaat multiplex en een paar alu gebogen klemmen. De frees zette ik er zo op vast met die alu klemmen en een schroevendraaier. Workmate opendraaien en hup plaat er tussen klemmen. De geleiding had ik ook zelf van hout gemaakt en die zette ik met lijmtangen vast. Dat was mijn eerste freestafel... Mijn tweede was de Festool basis 5A (voor mijn OF 1010)en mijn derde Festool basis 6 (voor de OF2000).

Als er ooit een vierde komt dan handhaaf ik de 2 festool basis inleg freestafels voor het 'fijnere tot het wat zwaardere werk en zal ik wellicht een 30mm spindelfrees acessoire aan een vlak vandikte bank nemen voor dikke verlijmingen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een betaalbaar en leuk freestafeltje word geleverd door Ferm, universeel met gegoten alublad en alle beveiligingen erbij geleverd voor nog geen € 50,00
Groet, Roeland
sarco007 zei:
Hoi houtbewerkers,

Bedankt voor de goeie tips !
Jammer dat in België veel minder voorhanden is om gerichte opleidingen te kunnen volgen.

Had ik eigenlijk nog een vraagje... Ik zoek een betaalbaar freestafeltje om veilig te kunnen werken. Ik had gedacht aan eentje van Wolfcraft. Iemand ervaring met dat merk?

Alvast bedankt en... ik ben reeds aan het klussen geraakt :)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Met alle respect, ik zou eerder voor de ' plaat multiplex en een paar alu gebogen klemmen' gaan dan voor de ferm ;)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedankt zuma ;)

houtmannetje zei:
bij zo'n eenvoudige tafel kun je een lekker groot blad maken, das wel zo handig
klopt helemaal.

@Sarco: zie hier http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=13 een discussie over freestafels en hier http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=13582 een aantal links naar beschrijvingen van zelfbouwfreestafels.

Zoals je in de router workshop video's kan zien is hoeft een freestafel eigenlijk niets meer te zijn dan een plank met een gat erin gemonteerd op een onderstel...
 
A

Athanor

Guest
Voor eenvoudig freeswerk gebruik ik een trespaplaat van 1 cm dik met een gat er in en bevestigingsgaten voor de bovenfrees. Als ik daar de onderplaat van verwijder kan ik met langere schroeven de machine bevestigen. Vooral voor kantafronding ideaal, geen geleider nodig. Waar nodig klem ik een losse geleider met G-klemmen op het blad. Het freesblad klem ik meestal op mijn Robland tussen de schaaftafel en de zaagtafel.

Fons


Attached files
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tuurlijk harstikke mooi, de man vroeg om een goedkoop prefab freestafeltje dan is ferm echt niet een slechte keus, zelf heb ik een eigenbouw freestafel gemaakt met de zwaarste makita bovenfrees eronder functioneert all 18 jaar naar behoren.
Groet Roeland
 
A

Athanor

Guest
Ja, dat is waar ook, ik ging even aan de haal als zelfdoener. Heb ook zo'n tafeltje van HBM staan, nog niet geinstalleerd omdat ik er klossen onder moet maken zodat mijn freesmachines er onder passen. Als dat geregeld is, ben ik zelf ook benieuwd naar de werking. Lijkt me wel goed werkbaar.
Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
wat het leuke is van een goede freestafel is de bediening dat is met een zelfgemaakte wel een beetje freubelen

maar 220v voor aan uit kun je een stekkerblok nemen met schakelaar,,,,let wel op de juiste aansluitwaarde
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.