Reparatie van een knoest in een eikenhout tafelblad

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hallo,

Afgelopen week een joekel van een tafelblad binnengekregen; 350 * 110 cm. Kwaliteit van het eiken is B+ en dus bevat het aardig wat knoesten. De gaten in het blad worden de ene keer opgevuld met een polyester vulling de andere keer met een lijm/zaagsel mengsel. Een van de knoest gaten meet zo'n 20 bij 120 mm en is op zijn diepst 10 mm. Rondom het gat de rest van de knoest. We denken eraan om uit een plank eiken met een grote knoest een stuk te zagen met ongeveer de afmetingen van het gat. En dit stukje in te leggen.

Is dit de goede weg of moeten we een andere weg inslaan om het gat netjes af te werken??
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik ben vorig jaar mei nog bij dhr.v.d.Vlis geweest (TreeTrunkTables). Hij werkt met een transparante kunststofvulling. Voor zover ik weet is hij tot midden dit jaar bezig met een wereldreis op zijn zeilschip.
Trouwens baas Jaap kan je met zijn kunststofachtergrond hier vast alles over vertellen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou een (los zittende) noest volgieten met epoxy hars, om te kijken wat je er van vindt. Geen polyester gebruiken. Polyester krimpt na het uitharden m.a.g. dat de vulling los kan komen te zitten. Expoxy krimpt eerst en wordt dan hard. Kleine hoeveelheden zijn wel te koop bij ons forumlid mr.boat of bij polyservice in amsterdam; gewone standaard hars, geen hele dunne giethars.

Wel even goed dichtmaken aan de onderkant met ducktape of zo en een beetje bol boven het blad gieten. Het laat zich prima schuren en polijsten. De meeste epoxy vullingen zien er op deze manier zwart uit, omdat er geen licht doorheen komt. Je zou wel een ledje in kunnen gieten voor een grappig effect.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.