Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Meubelmakersschroevendraaiers

Hallo mensen,

Na het succes van de afschrijfmesjes, kreeg ik ook de vraag van sommigen of de kruiskop versie van mijn meubelmakersschroevendraaiers ook te koop is. Dat was toen nog niet het geval, maar ik wil nu eens kijken of daar ook belangstelling voor is.

Dus bij deze te koop aangeboden;
    Meubelmakersschroevendraaier
    Padoekhout met messing ring
    Lengte handvat 145 mm
    Lengte kling 90 mm
    Prijs compleet: € 20
    Prijs los handvat: € 12,5

Andere houtsoorten en lossen handvaten zijn in overleg ook mogelijk.

Re: Meubelmakersschroevendraaiers

Mooi gereedschap, bijna te mooi om mee te werken
    Zoals je wellicht wel weet zijn er twee types kruiskoppen gebruikelijk in de interieurbouw, "posi-drive" en "Philips" koppen, misschien dan ook best vermelden welk type er word aangeboden.
    Je kan namelijk met het ene type geen schroef van het andere type los -of vastdraaien, maar enkel verminken :cry:

Het is misschien een optie om ze per set aan te bieden, van beide versies eentje.
    Dan is er nooit geklooi met de verkeerde kruiskop, zowel Philips nr.2 als de PZ02 zijn de courantste in gebruik.

Mvg,

André

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    zowel Philips nr.2 als de PZ02 zijn de courantste in gebruik.
    Ook in de meubelmakerij? Zou ik om eerlijk te zijn heel vaak/meer ph1 en pzo1 verwachten.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Als ik aan meubels maken denk in combinatie met kruiskopschroeven zie ik in gedachte m'n oom met z'n vermanende vinger afgeven op dit modernistische fenomeen. Hij is in de 80er jaren overleden en heeft in de 30er jaren z'n start in het vak bij de Pander fabriek gemaakt. Na de vliegtuigen heeft hij meubels gemaakt. Pander werkte grotendeels voor de elite van toen dus het moest kwaliteit zijn. Volgens hem was een kruiskopschroef voor de klunzen. Hij hield het op messing gleufschroeven. In zijn meubels stonden de gleuven in dezelfde richting, met de draad van het hout mee.
    Waarschijnlijk ben ik er ook mee besmet. Ik probeer zoveel mogelijk messing schroeven toe te passen voor zicht zaken als sloten en scharnieren als ik een serieus meubel maak. En de gleuven staan uitgelijnd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse

Ook in de meubelmakerij? Zou ik om eerlijk te zijn heel vaak/meer ph1 en pzo1 verwachten.
    Neen, de meeste schroeven die je gebruikt, of die gebruikt worden voor het plaatsen van ladegeleiders, scharnieren, etc. zijn allemaal minimum 3,5 x - en deze schroeven hebben al een kruis voor een nr 02.

Enkel voor het plaatsen van pianoscharnier, hang en sluitwerk op kleine kistjes, etc. gebruik je schroeven 3 x- , of 2,5 x- , en deze maten hebben wel een kruiskop nr.1

Tegenwoordig is zowel bij schrijnwerkerij als meubelwerk de grootst gemene deler bij schroeven toch nr. 02
    Er word ook veel gebruik gemaakt van Torx koppen of afgeleiden hiervan. Maar de kopmaat van deze schroeven blijft wel dezelfde als bij de kruiskoppen.

Als ik bij meubelwerk 100 schroeven indraai, zijn er 95 te schroeven met een 02 bit, de rest met een 01.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944
    Als ik aan meubels maken denk in combinatie met kruiskopschroeven zie ik in gedachte m'n oom met z'n vermanende vinger afgeven op dit modernistische fenomeen. Hij is in de 80er jaren overleden en heeft in de 30er jaren z'n start in het vak bij de Pander fabriek gemaakt. Na de vliegtuigen heeft hij meubels gemaakt. Pander werkte grotendeels voor de elite van toen dus het moest kwaliteit zijn. Volgens hem was een kruiskopschroef voor de klunzen.
    Mij eerste timmerervaring was in een beveiligingsbedrijf. Ik ging met een oudere man mee om allerlei hang en sluitwerk te plaatsen. Het eerste wat hij deed was de bijgeleverde schroeven allemaal weggooien. En wel met de volgende reden. Kijk maar eens goed naar zo'n schroef.Vanaf de punt tot aan de kop loopt de schroef schuin/taps. dat betekend dat de schroef zichzelf in een taps gat trekt. Ook loopt het draad niet tot het eind door. Als daar eenmaal speling op komt dan is de grip en kracht van de verbinding weg. Sterk overdreven zoals in een trechter. Wij gebruikte alleen maar torx schroeven. Het draad grijpt van het begin tot het einde in het hout. en deze tunnel is recht ,zoals in een boorgat.Ook heeft torx veel mmer slagen draad per schroef, dus meer grip.

Misschien is nieuwer niet slechter, MAAR ANDERS

Attached files

Forum Rechten