Is het top gereedschap zijn prijs waard??

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Beste,
Als de kwaliteit van gereedschap heel belangrijk is voor het maken van goed werk, had ik op de ambachtsschool nooit leren haaks vijlen.
De vijlen waren zo bot dat het blokje staal er alleen maar van ging blinken :p
Weten waar je mee bezig bent is het beste gereedschap, en dat moet je scherp houden.
De rest is persoonlijke voorkeur en vrijheid.
Groet Frank
 
D

DervishD

Guest
Het hangt ook van het soort gereedschap af in mijn beleving. Ik heb nu 2 schaven van Veritas, het lage hoek blokschaafje en de #4 zoetschaaf en die werken zonder meer prettiger dan de meuk van Stanley die ik daarvoor gebruikte. Alles is vlak en haaks, een goed gewicht, veel betere schaafbeitel en ook een veel betere diepte instelling. Het zijn in alles superieure producten en naar mijn mening het geld meer dan waard.

Wat beitels betreft ligt het voor mij anders. Zoals jullie weten ben ik onderhand een grote fan van de Sweetheart beitels van Stanley. Ik heb de beitels van Lie Nielsen ook een keer gebruikt maar die presteren echt niet beter. Wat beitels betreft heb ik maar 3 criteria. Ze moeten goed in de hand liggen, ik moet ze snel uit de hand scherp kunnen slijpen en ze moeten redelijk lang scherp blijven. De Sweetheart beitels voldoen mij op die 3 punten beter dan Lie Nielsen en zijn ook nog eens veel goedkoper.

Wat handzagen betreft ben ik heel makkelijk. Ik heb niet zo lang geleden een Japans model trekzaag bij de Gamma gehaald van hun huismerk. Dat ding doet prima en geeft een mooie zaagsnede. Die zaag kost maar 17 euro dus als ie bot is flikker ik 'm weg en haal ik een nieuwe.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
ik heb lang geleden eens twee nieuwe Marples steekbeitels met prachtige palmhouten handvat gekocht. Ze hebben een verschillende breedte. Toen waren die gekend als top - beitels. Prachtig om te kijken, maar van de grote hoeveelheid beitels en gutsen die ik heb, zijn het de beitels die het minst lang scherp blijven. Het harden-ontlaten zit niet helemaal goed.

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Heel lang geleden, toen ik ze kocht, hadden ze die prima reputatie. In ieder geval een voorbeeld van top gereedschap dat zijn prijs niet waard was. Ik spreek enkel over de twee exemplaren die ik heb.

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
@Rick Koorman

ik zag dat je oude beitels verkoopt op het marktplein.
Hoe bevallen je Lee Nielsen beitels je? Voel je veel verschil?
 

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Het forum lijkt niet helemaal goed te werken, daardoor kan ik mij niet eerst voorstellen en evt. een vraag stellen op de daarvoor bedoelde lokatie.

Dus ik probeer het maar in dit topic.
Omdat ik eindelijk eens een keer afgestudeerd ben krijg ik 'iets.' Graag wil ik daarvan mooi gereedschap kopen wat zeer lang mee gaat. Ik maak al enkele jaren luidsprekers ed, werk veel aan mijn zeilboot (houten interieur), en heb oa het bureau van George Nakashima nagemaakt. Verder tafels, kasten etc.

Ik gebruik al jaren de spullen van mijn schoonvader, maar nu wil ik ook wel eens wat zelf hebben. Nu wil ik graag een mooie set beitels kopen. Uiteraard kick ik op de Lie Nielsen, maar voor mijn gebruik vind ik dat nogal overdadig.
Na het lezen van vele testen en mijn voorliefde voor Japan kom ik uit op verschillende mooie Japanse beitels. Welke dat dan moeten worden weet ik niet. Ik twijfel nu tussen een mooie white/blue steel Japanse beitel en een set Stanley Sweethearts (ook vanwege de vele positieve berichten en de prijs). Ik begrijp een wereld van verschil, maar de prijzen van de Japanse beitels worden mij niet duidelijk. Setjes vanaf 100 euro tot 5000 euro.... Aangezien ik meer heb aan een mooie schaaf wil ik max. 150 euro besteden. Evt. is het ook een idee om 4 losse beitels te kopen in de meest gangbare maat waardoor de Japanse Blue steel beitels van Matsumura tot de mogelijkheden kan behoren (ik kan alleen geen blue steel vinden in NL, D, UK).

Kan iemand mij verder helpen. En wat voor 'hamer' zou mooi aansluiten op de Stanley set?


Edit: ondertussen nog verder door gelezen en denk toch wel sterk aan de 4-, of 8-delige set. Bij de vier delige set zou ik evt. nog een 32mm toe willen voegen. Dan ben ik toch wel helemaal compleet denk ik. Krijg toch nog graag advies :eek:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.