Blum ladegeleiders

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Voor mijn keukentje heb ik mooie houten ladebakken gemaakt en Blum ladegeleiders gekocht (de 566H, die onder lade gemonteerd wordt). Ik ben er nu aan toe om een en ander in elkaar te gaan zetten.

Daar merk ik nu iets geks. Achter op de geleider zit een stelwieltje om de lade iets naar voren of achteren te kantelen. Daar bepaal je dus mee of je ladefront wel rechtop staat. Nu is het gekke dat dat wieltje in de uiterste stand geleverd wordt. En als ik even een proefopstellinkje maak met het wieltje dus in die uiterste stand, dan staat mijn ladefront precies haaks op de vloer. En kan ik hem maar 1 kant op verstellen.

Dat vind ik maar niks. Ik wil verstelbereik naar twee kanten toe. Is het dan gebruikelijk om je ladegeleiders iets hellend in de kast te plaatsen, de achterkant iets lager dan de voorkant? Of is er een andere oplossing?
 

WR1944

Oud hout
Ik ken dit specifieke type niet maar als ik me de standaard ladegeleiders voor de geest haal is het achterste deel van de rail iets naar beneden aflopend. Hierdoor is de lade zelfsluitend. De achterkant van de lade gaat iets naar beneden dus het front kantelt iets naar achteren. Ik vermoed dat je met dat wieltje dit achteroverhellen iets kan compenseren.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Seek,

In theorie moet je die lade niet bijregelen als je geleiders correct en haaks gemonteerd zijn t.o.v. je corpus. Nu heeft Blum wel nieuwe lopers op de markt ( heel recent ) die 4D regelbaar zijn. Kosten wel 5 euro per paar meer :)

mvg,

Bert
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey kees
ik heb de zelfde geleiders en ik heb ook geen idee waarom .de beschrijving was ook niet al te best .
maar goed wel mooie en goed werkende geleiders . gr leroy heb je al wat aan je beiteltje gedaan ?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, de beschrijving is erg "compact". Meer gericht op de fabrikant die de Blum mallen gebruikt en niet echt voor de hobbyist. Maar als de kast klaar is ga ik wel experimenteren.

In 4 dimensies afstelbare lades wil ik wel eens zien. Ik heb altijd al in de tijd willen reizen :lol:


Leroy:
Het beiteltje heb ik geslepen en schoongemaakt. Leuk ding. Ik moet nog een nieuw busje draaien, nog niet aan toegekomen. Komende week ook echt geen tijd, want ik moet naar Parijs voor m'n werk (ook niet verkeerd). Je moet echt eens langskomen.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Volgens mij is het zo dat er inderdaad vanuit gegaan wordt dat de lades haaks in het korpus zitten.
Aan de voorkant kan je de hoogte van je frontje bijstellen. volgens mij is het stelwieltje achter om verschillen in hoogte aan de voorkant op de achterkant te ondervangen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ok, dus de verstelling voor en achter werken samen. Klinkt wel logisch. Dan moet ik even kijken als ik ze allebei in de middenstand zet, wat er dan gebeurd.

Mijn knutselproject haalt natuurlijk niet de absolute haaksheid en nauwkeurigheid van een CNC fabrieksrobot, dus een beetje stelruimte stel ik wel op prijs.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wij doen altijd eerst de geleiders in het midden zetten zeg maar. Lade bak erin en daarna het front monteren...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat lijkt me slim. Dan kan je naar beide kanten toe nog een beetje afstellen. Ik snap niet dat Blum ze helemaal in een uiterste stand afleverd. Maar misschien past dat beter bij hun mallen of zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.