Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: deurmal

deurmal

Ik weet even geen betere plek om de vraag te stellen.

Is iemand hier bekend met een deurmal ? Zo'n ding dat je in het kozijn pas zet en vervolgens op je deur plaatst en direct die deur pas zaagt ?

Ik had iets gevonden, de framefitter, maar dat kreng kost 929 euro ex en dat vind ik wat aan de hoge prijs.

Wellicht dat iemand zo'n ding heeft staan in de schuur of een goed alternatief heeft om een deur of 5-6 op die manier af te werken.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: deurmal

Moeten je deuren in zowel de lengte als breedte aangepast worden en je kozijnen scheef? Zo niet, dan zou ik gewoon het meetlint ter hand nemen en je de rest van de moeite besparen.
    Als je een beetje handig bent, en dat ben je, stelt deuren pas zagen echt niet zo veel voor hoor.

Met het lintje lukt het ook wel idd maar het leek me wel een mooi ding.

Wat dat zagen betreft... moet je alleen de slotkant haakser dan haaks zagen of ook de scharnier kant?
    Normaal staat je zaagblad op 90 graden, op hoeveel nu zetten ?

Normaal gesproken maak je een 4cm dikke deur 2mm 'arm' aan de sluitzijde, dwz aan de slotkant maak je de deur aan de kant waar hij tegen de sponning slaat 2 mm minder breed. Als ik een deur op maat zaag met m'n invalzaag dan zet ik de zaag op 2 of 3 graden en zaag dus vanaf de niet-sponningkant. Bij het afhangen van deuren is dit de afteken kant, aan deze kant teken je ook de plaats vd scharbieren af
    De hangzijde (scharnierkant) kun je ook iets arm maken maar moderne deurenafhangers doen dit vaak niet, freesmallen gaan ook uit van een haakse kant.
    Hopelijk is dit een beetje een duidelijk verhaal zo.

mvg, bjorn

helemaal helder! thnx

Wanneer kom je ? :lol:

Ik vind de prijs van deze mal heel laag. Bij hmb http://www.hmbprofittools.nl/hmb/3/g...etmal---108011 is de prijs tussen de 6 en 7 duizend.Compleet met diverse machines. Dit loont echter alleen als veel deuren per dag moet afhangen/inmeten. Met een handschaaf lukt het ook het duurt iets langer.

Forum Rechten