restauratie

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Wat begon als het maken van een tussenbled voor een antieke mahonie tafel eindigde in een totale opknapbeurt.
Aan deze tafel zouden Pieter Jelles Troelstra en Nynke van Hichtum samen hebben gezeten!
Het nieuwe tussenblad maakte ik van mahonie sapeli.
Verder is alle rotte hout verwijders en vervangen door eiken c.q. mahonie.
Na veel schuren is alles in de OSMO hardwax olie zijdemat gezet.

Foto's van het eindresultaat volgen later, want ik kom er nu achter dat er niet meer dan 3 bijlagen geplaatst moegen worden

Attached files
 

Bijlagen

  • IMG-20160304-WA0000.jpg
    IMG-20160304-WA0000.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 16
  • IMG-20160304-WA0002.jpg
    IMG-20160304-WA0002.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 19

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wow, Kies voor hout! Fantastisch mooi werk, of je bent een hele goed fotograaf! Ook wel een echte tafel met historie, die verdient het om nog een paar eeuwen mee te gaan. Wat ik ook zo mooi vind, is de waarde die we aan onze spullen geven. We leven in een wegwerptijd, ook al omdat er te weinig kennis is om de spullen een tweede leven te geven, en dat terwijl een genereatie zijn die juist wat duurzamer met grondstoffen om moet leren gaan.
Ik werk ook wel eens met dezelfde Osma hardwas oil maar bij mij ziet het er niet zo shinie uit. Hoe breng jij het aan??
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Voordat ik mijn werkplaats weer in ga voor de volgende klus (massief essenhouten eettafel) nog even antwoord;

Ik kan aardige foto's maken al zeg ik het zelf, maar de tafel ziet er echt zo uit.
Osmo hardwax olie breng ik aan met een speciale natuurspons. Hiermee zet ik de olie gelijkmatig en heel dun op. Na drogen, ongeveer 8 uur, schuur ik de eerste laag flink op met korrel 320.
Eerst met mij Festool excenter, daarna met de hand in de nerfrichting.
Daarna nog 2 keer deze actie herhalen en het eindresultaat is perfect.

Groet, Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik breng het aan met een doek, een beetje aan de dikke kant. Dan laat ik het een 10 a 15 nimuten intrekken en veeg het overtollige goed weg. Een dag later doe ik het nog een keer op dezelfde manier en klaar, maar wel minder shiny dan op jouw foto's. Danish oil doe ik op dezelfde manier, als je het overtollige niet goed afveegd, wordt het een vieze smeerboel. Ik ga jouw manier ook eens proberen, die zachte glans geeft de indruk dat het oppervlak wat meer weerstand kan bieden aan het dagelijks gebruik.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De onderkant van de spil is weer in originele staat gebracht door een stuk mahonie in te lijmen.
Hierin is een zwaluwstaart uitgekapt, waar de poot weer netjes in past. De zwaluwstaart aan de poot was nog rdelijk intact.
Aan de onderkant zaten stukken bandijzer van een vorige restuaratie, die heb ik weer vastgeschroefd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.