Combinatie booromslag

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Laatst een combinatie booromslag op de kop kunnen tikken, had nog nooit zoiets gezien!
Redelijk onpraktisch eigenlijk lijkt me, aangezien het tandwiel je beweging belemmert als je met de omslag werkt. Kan ook zijn dat het de bedoeling is om het tandwiel er af te schroeven om het spul als booromslag te gebruiken.
Een merk is op het eerste zicht niet te vinden, misschien bij het ontroesten...

Attached files
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Heb even de laatste twee bladzijde van het boek gescand betreffende handboormachines met tandwielmechanisme. Wat ik mij nog kan heugen van vroeger was een boor met een platte tapse schacht. Die paste nooit in de booromslag, dat is mij bijgebeleven.
Die pompboor heb ik nog gebruikt om spleet schroeven er in te draaien.

Booromslag%2520%25285%2529.jpg
Booromslag%2520%25286%2529.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Volgens mij kan je deze booromslag tegen je schouder zetten en dan draaien meer kracht kan je uitoefenen door deze overbrenging. Met een booromslag en de juiste scherpe boor kan je verbazend snel in zachte houtsoorten boren. Ik denk zelfs sneller dan met een speedboor. Heb dit trouwens niet uit geprobeerd.

Wim
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik ben er nog altijd niet aan toegekomen om het ding eens een stevige opknapbeurt te geven, maar volgens mij kan het 'sneldraaiende' gedeelte makkelijk worden verwijderd om als booromslag te gebruiken. 't Neemt gewoon minder plaats en gewicht in beslag dan 2 boren, als je je gereedschap moet meezeulen scheelt dat alweer;-). De knop van de booromslag kan dan inderdaad gebruikt worden om tegen je schouder te zetten.

@Wim: Het zou me ten zeerste verbazen mocht je met een booromslag sneller zijn dan met een speedboor hoor, hoewel het ook erg snel kan gaan. Iemand zin om het uit te testen?:rolleyes:

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.