Ad stelt zich voor

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Laat ik me ook maar even kort voorstellen.

Ik ben Ad, 48 jaar oud, in het dagelijks leven systeembeheerder.

Als kind had ik altijd de droom om ooit een keer een boot te bouwen. Spijtig genoeg kwam het er nooit van, er waren complicaties. Een probleem was bijvoorbeeld het feit dat ik een groot deel van mijn tijd in een flatje heb gewoond. Drie hoog met een balkonnetje van 2x3. Niet de meest voor de hand liggende plek om een scheepswerf te beginnen, dus het bleef bij dromen.

Maar toen:
Mijn huisbaas kwam op het geniale idee om mijn flatje te gaan slopen. Met als gevolg dat hij er alle belang bij had dat ik bereid was om zonder morren mijn boeltje te pakken en te verkassen. Dus kreeg ik een leuk huisje met daarachter een flinke tuin aangeboden. En enig afpassen toonde aan dat er in die tuin heel riant een bootje te bouwen viel.

Goed, De verhuizing was voorbij, het werd nu spannend.
Tijd voor Het Volgende Grote Doel In Mijn Leven: bootje. (we zitten nu ergens in 2009)
Wat moet ik daarvoor hebben, kunnen en weten.
Met andere woorden: het grote zoeken, vragen, bladeren, browsen, zeuren en afkijken begon. Eén opmerking die ik ergens tegenkwam: (volgens mij van Iain Oughtred, maar ik kan me vergissen) "Je bent in staat een boot te bouwen als je een schaaf scherp kunt krijgen."
Hmm. Ik weet wat een schaaf is. Dat is zo'n vierkant houten ding met een stuk ijzer erin. Er lag er eentje in de gereedschapskoffer van m'n vader. Ik heb hem een keer gebruikt om een spijker ergens in te slaan. Pa was erg boos. Sorry hoor, maar ik kon de hamer echt niet vinden. Echt niet!

Maar waarom moet zo'n ding scherp worden gemaakt? Worden ze dan niet gewoon scherp verkocht? Heel bijzonder allemaal.
Hier ontbrak blijkbaar een stukje kennis. Dus de volgende stap: een cursus meubelmaken bij het HMC in Rotterdam. Dat was leuk! Dus ook maar de vervolgcursus. Nog leuker!

Kortom: ik ben bang dat ik definitief door de houtworm ben gebeten. Zozeer zelfs dat het bootje een beetje naar de achtergrond is gegaan. Mezelf kennende is dat maar tijdelijk, we zullen zien. Op het moment wil ik me vooral bezig houden met het opdoen van wat meer ervaring. Gelukkig(?) heb ik meer plannen en ideeen dan tijd om ze uit te voeren.

Mijn laatste project was een nieuw keukenblok. 60x235, MDF (sorry) met daarop een (gekocht, opnieuw sorry) massief beuken blad van Ikea (heb ik al sorry gezegd?). Omdat ik geen werkplaats heb moest dit allemaal ter plaatse in de keuken gebeuren. Op zich leverde dat weinig problemen op. Ik heb het huis voor mezelf en ik zat er absoluut niet mee dat mijn keuken in een bouwput veranderde. Tot ik een paar weken in het project opeens mijn afhaalchinees in een gloednieuwe, veel te dure BMW langs zag rijden. Vriendelijk zwaaiend, dat dan weer wel.

Het regelen van een werkplaatsje begint dus een beetje urgent te worden. Ambachtelijk is leuk, maar ooit een keer in de stromende regen een boot in elkaar gaan staan knutselen heeft zelf voor mij een wat overdreven hoog Noach-gehalte. Gelukking staat er achter in mijn tuin een schuurtje van 2x4 meter. Niet groot, maar toch een stuk groter dan mijn voormalige balkon. Helemaal vol met rommel, maar daar is een oplossing voor te vinden. Bootje gaat er waarschijnlijk niet in passen, maar ik, samen met eem partij gereedschap en een bak koffie, wel. En een simpele overkapping daarnaast zou ook kunnen werken. Toch?

Oh ja, en soms ben ik wat lang van stof. ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ad
Welkom op het forum. Een bootje bouwen, daar zijn er hier meer van. Zoals Bram zegt : GEWOON BEGINNEN.

Hartelijke groet Hugo
 

WR1944

Oud hout
Welkom op dit forum van houtmaniakken. Het is een goed idee om je droom te volgen, bouw die boot. En met die cursussen op zak heb je in ieder geval de basis geleerd. Zorg dat je ervaring krijgt met klussen in huis. Begin met de papieren voorbereiding en als je je voldoende zeker voelt: leg de kiel. :D
Op dit forum zitten genoeg mensen met zelfbouwervaring op bootjes gebied. Dus het moet gek gaan willen ze je probleem niet oplossen.
Succes.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ad, van harte welkom !!

Het bouwen van een boot lijkt me ook erg leuk, echter is bij mij de ruimte een beperkende factor en dus ben ik er nog nooit aanbegonnen.

Mocht je ooit in de buurt van Zwolle komen dan staat de koffie klaar
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Ad,

Welkom hier en succes met de start van je droomproject. Ik zal je verhalen met genoegen lezen!

Groeten
Thom
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ad Beumer zei:
Laat ik me ook maar even kort voorstellen.
.....
.....
.....
.....
Oh ja, en soms ben ik wat lang van stof. ;)

En je hebt humor, leuk verhaal. Welkom en succes met je project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.