Verschil tussen grenen en vuren vaststellen?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Inmiddels kan ik een aardig aantal houtsoorten op het oog te herkennen. Echter wat moeilijk blijft vind ik het verschil tussen grenen en vuren. Heeft iemand misschien profi tips om deze twee te onderscheiden van elkaar?

Bedankt,
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
Ik vind het ook moeilijk om het op het oog te ondscheiden... maar als schaaf of zaag je het dan ruik je heel makkelijk wat grenen is... ook kan je het makkelijk proeven (niet egt lekker maar te doen) voor de rest heb ik geen tips..
 

tuoh

Oud hout
Er zijn een paar punten waar beide houtsoorten zich van elkaar onderscheiden, Vuren (Picea) is meestal egaal van kleur. Lichte kleur met duidelijke jaarringen, nauwelijks waarneembare geur.

Grenen (Pinus sylvestris) is meestal niet zo egaal van kleur, er is meestal een kleurverschil tussen spint en kernhout. Bij het bewerken komt er een duidelijke terpentijngeur vrij, dit in tegenstelling met Vuren.
Grenen is beter te bewerken dan Vuren dat wat zachter is, het Grenenhout is ook wat zwaarder dan Vuren.

De beste manier om makkelijk het onderscheid tussen beide te kunnen maken is het hout te bewerken.
Eens je een paar maal met zowel Vuren als Grenen aan de slag bent geweest herken je beide met de ogen toe.
Het verschil tussen Den (Abies) en Vuren is heel wat lastiger, op het eerste zicht lijken beide hetzelfde.
Het is door het ontbreken van harsgangen bij Den dat je het hout kan herkennen, ook de vele kleine harde zwarte kwasten bij Den kunnen helpen het verschil te onderkennen.

Hout, het blijft boeien,


André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ow is dat het wat ik rook toen ik het hout aan het zagen was. Ik dacht dat het een soort wax was, het hout komt nl. van een oude tafel af. Maarja om het dus op het oog alleen te herkennen blijft moelijk. Als je een licht stuk grenen te pakken hebt zou het ook zomaar vuren kunnen zijn en andersom....
 

tuoh

Oud hout
Ja, dat kan soms gebeuren, het overkomt mij ook wel eens dat ik begin te twijfelen, zeker bij gebruikt hout.
Maar meestal voel ik instinctmatig wat ik in handen heb, dat proces voltrekt zich ergens in de hersenen zonder dat je er bewust bij stilstaat. Als ze dan vragen waarom, kan ik daar niet direct een antwoord op geven, terwijl ik wel weet dat het de juist is. Raar maar waar.

Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dat op gevoel inschatten ken ik ook. Wat daarna helpt is dat grenen er meestal iets warmer uitziet dan vuren. Mij is ooit verteld dat de noesten van grenen schuiner in het hout zitten dan bij vuren. Hierdoor is het voor simpel profielwerk in de woningbouw- en restauratie geschikter dan vuren. Eventuele noesten vallen er lastiger uit. Overigens heeft Amerikaans grenen vrijwel geen noesten.

@lex
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Zover ik weet is grenen meestal lichter als vuren.

En grenen kan je nagel een beetje indrukken en bij vuren niet.
De Nerf zit meestal verder uit elkaar als bij vuren.

grenen is ook meer goudkleurig vergeleken met vuren.
 

Yeahfst

Nieuw lid
15 dec 2013
1
0
Je kan ook kijken naar de kwasten. Grenen heeft vaak langwerpige smallere kwasten. Vurenkwasten zijn vaak mooier rond. Grenen kwasten zijn over het algemeen ook wat groter (qua doorsnee in de lengte) en een beetje donkerder. Grenen heeft daarnaast meer kleurverschil (rood-wit). Vuren is voornamelijk blank hout. Vandaar ook de verwarrende namen: Vuren = whitewood en grenen = redwood.
Grenen is inderdaad makkelijker te bewerken. Voornamelijk impregneren gaat beter in grenen. Ik zou dus altijd adviseren om grenen tuinhout te kopen. Is goedkoper en gaat vaak langer mee. Impregneren gaat beter met grenen vanwege de open celstructuur wat vuren minder heeft. Daarom wordt grenen ook wel nat geïmpregneerd. Vuren wordt vaak eerst gedroogd omdat het anders slecht/niet impregneerbaar is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vroeg me ook al sinds ik met hout bezig ben( dat is nog maar heel kort) hoe je makkelijk grenen onderscheidt van vuren. Heel leuk om van Tuoh te lezen dat hij vooral afgaat op geur, bewerkbaarheid en soortelijk gewicht. Ik herinner me dat mijn vader, die boer was, het hout dat bijv voor reparaties aan de boerderij werd gebruikt, keurde op gewicht en geur die bij het zagen ontstond. Als het niet goed rook of in zijn ogen niet zwaar genoeg was keurde hij het hout van de timmerman af. Er lijkt dus nauwelijks een betere praktisceh kenmerk dan hij lang geleden hanteerde. Ik had het dus al lang kunnen weten. Grappig.

mvg
Klaas
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Dat grenen ruikt zo lekker als je het zaagt of schaaft, dat geurtje mogen ze van mij in de after shave oid dergelijks stoppen.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Inderdaad. Ik ben gisteren met mijn 'Anarkissie' begonnen. Daar gaan aardig wat m^2 grenen in zitten. Gisteren de eerste zaagsnedes en rechte kantjes gemaakt en o man wat ruikt dat lekker. Mahonie vind ik trouwens ook wel lekker ruiken.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
grenen is ook vettiger naar mijn weten. Niet echt lekker voor je aandrukrollen van de vlakbank etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.