gelijkende materialen Accoya hout

stijn26

Nieuw lid
19 nov 2011
1
0
Beste,


Ik ben op zoek naar materialen die gelijk zijn aan Accoya hout, dus eigenlijk concurrenten van deze houtsoorten. Accoya hout is gemodificeerd hout dat heel goede eigenschappen heeft, onlangs is er met dit materiaal een brug gebouwd in Nederland met een behoorlijke spanbreedte, en ze gaan er van uit dat deze brug een levensduur heeft van 80 jaar, behoorlijk de moeite dus, dit materiaal.

Nu vroeg ik mij af dat er dus materialen zijn die hierop gelijken (gemodificeerd en dergelijke), zodat ik zelf de eigenschappen tegen elkaar kan vergelijken.

Vooral wil ik weten dat er dus op dit vlak van hout vooruitgang wordt gemaakt, volgende stap is misschien wel volledige genetische manipulatie van hout, wat voor een stap zou dat wel niet zijn ...


Met vriendelijke groeten,

Stijn
 

tuoh

Oud hout
Dit word vermoedelijk het materiaal van de toekomst, minder duurzame houtsoorten opwaarderen naar meer duurzaam hout spaart de tropische regenwouden. Ondanks de enorme oppervlakte aan bebossing dreigt hier in de toekomst een grote schaarste aan duurzaam hout te ontstaan. Dat beginnen we nu al te voelen op de markt, de prijzen voor de bekende houtsoorten stijgen (schaarste) en nieuwe houtsoorten komen erbij, waarvan niemand tot hier toe ervaring mee heeft opgedaan. We kunnen hier enkel afgaan op de technische literatuur.

Een veelbelovende ontwikkeling is dan het modificeren van hout. Maar bij deze behandeling is het ook niet al goud wat blinkt. Er zitten nogal wat addertjes onder het gras.

Merknamen doen weinig ter zake, het is het gevolgde procedé dat telt, en dat verantwoordelijk is voor het uiteindelijke resultaat.
Er zijn hier ten lande verschillende manieren van modificeren in gebruik.
- Thermisch modificeren,(warmte) Termowood, Stellacwood, etc.
- Chemisch modificeren, (met behulp van azijnzuuranhydride), Accoya
- Diffusie,(onderdompeling) Aquawood

Van deze voorbeelden levert chemisch modifificeren, ook wel acetyleren genoemd, het beste hout op. Het hout behoud ondanks de behandeling alle oorspronkelijke mechanische eigenschappen.
Ideaal voor alle constructiewerk waar een hoge mechanische weerstand en extreme duurzaamheid gevraagd word. Levensduur 80jaar en meer.

Thermisch gemodificeerd hout laat het hier wat afweten, de natuurlijke mechanische weerstand kan hier slinken tot de helft van zijn oorspronkelijke waarde, niet ideaal om een brug te bouwen dus.
Maar voor weinig belaste constructies voldoet het ruimschoots, op de duurzaamheid is niks aan te merken.
Levensduur 60 à 80jaar.
Enkel van vanuit ecologische hoek gezien is het een energieverslindend procedé.

Voor gemodificeerd hout dat bekomen word door onderdompeling (Aquawood) geld deze opmerking niet, ecologisch gezien is dit de beste oplossing, niet qua duurzaamheid, dat moet hier een veertje laten. Levensduur 20 à 60jaar. Altijd vooropgesteld dat men bij het gebruik van gemodificeerd hout de constructie vooraf terdege bekijkt op waterafschot, verluchting, constructief, etc.

Om deze nieuwe producten onder de knie te krijgen, dat is ook een uitdaging. De vakman moet hier ook altijd een afweging kunnen maken van wat het beste product of procedé is voor een bepaalde toepassing.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.