schoonmaken

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hallo allemaal,

Deze winter wil ik eens een paar schaven en beitels op gaan knappen die ik deze zomer kreeg van 1 van onze campinggasten, het metalen gedeelte doe ik met citroenzuur maar hoe kan ik het hout het beste schoonmaken van vet, verf/lak ?

bvd voor jullie reacties
Leendert
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een schraper. Dan ga je niet zo diep en heb je meer kans dat de originele patina behouden blijft. Met de vlakbank gaat het wel heel hard.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Eerst maar eens kijken, wat voor schaaf praten we: Ik schuur de handvaten en knop altijd met de hand. Eerst de oude laklaag er af schuren met bv 80 daarna met 180 en 400 het hout mooi opschuren. Ik doe het alleen nog maar met de hand. Met machines gaat het gewoon veel te snel ,en te diep. Dit gaat wel over de gangbare oude schaven. Echt antiek is een ander verhaal.
Laat eens een foto van de schaaf zien?? ben benieuwd
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hallo armadaman ,en anderen

Ik had stiekem gehoopt dat er een of ander foefje zou zijn om de schaven en beitelhandvatten schoon te maken maar dat wordt dus gewoon met een stukje schuurpapier op elleboogstoom toch bedankt (een vlakbank heb ik nog niet Seek)Vwb die foto s , ik heb geen camera of mobiel met camera dus daar moet ik jullie nog even teleurstellen, maar het gaat om enkele profielschaven en schietbeitels.

bedankt voor de tips allemaal

groet Leendert
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Leendert
Metaal doe je gewoon in het zuur. Als je zoekt op ontroesten met citroenzuur dan vind je daar div. draadjes over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.