Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: schoonmaken

schoonmaken

hallo allemaal,

Deze winter wil ik eens een paar schaven en beitels op gaan knappen die ik deze zomer kreeg van 1 van onze campinggasten, het metalen gedeelte doe ik met citroenzuur maar hoe kan ik het hout het beste schoonmaken van vet, verf/lak ?

bvd voor jullie reacties
    Leendert

Re: schoonmaken

schuren
    of even vlakken op de vlakbank
    wel instellen dat je maar een heel klein beetje eraf haalt

Een schraper. Dan ga je niet zo diep en heb je meer kans dat de originele patina behouden blijft. Met de vlakbank gaat het wel heel hard.

Eerst maar eens kijken, wat voor schaaf praten we: Ik schuur de handvaten en knop altijd met de hand. Eerst de oude laklaag er af schuren met bv 80 daarna met 180 en 400 het hout mooi opschuren. Ik doe het alleen nog maar met de hand. Met machines gaat het gewoon veel te snel ,en te diep. Dit gaat wel over de gangbare oude schaven. Echt antiek is een ander verhaal.
    Laat eens een foto van de schaaf zien?? ben benieuwd

hallo armadaman ,en anderen

Ik had stiekem gehoopt dat er een of ander foefje zou zijn om de schaven en beitelhandvatten schoon te maken maar dat wordt dus gewoon met een stukje schuurpapier op elleboogstoom toch bedankt (een vlakbank heb ik nog niet Seek)Vwb die foto s , ik heb geen camera of mobiel met camera dus daar moet ik jullie nog even teleurstellen, maar het gaat om enkele profielschaven en schietbeitels.

bedankt voor de tips allemaal

groet Leendert

Hallo Leendert
    Metaal doe je gewoon in het zuur. Als je zoekt op ontroesten met citroenzuur dan vind je daar div. draadjes over.

deze bv is van ondergetekende zelf: viewtopic.php?f=3&t=4178

HG Hugo

Forum Rechten