bovenfrees b-merk

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hallo allemaal.
Ik heb een bovenfrees gekocht van het merk mac allistor type MRO1500 .
Dit is het huismerk van hornbach.

prijs 99 euro maar met actie 74 euro.
wat krijg je
een plastic koffer
bovenfrees
kantgeleiding
kopieerring
verloopspanbussen
spansleutel
stofafzuiging aansluit mogelijkheid.
boekje

tech geg.
1500 w
12000-25000 omw/min traploos geregeld.
6, 8, 12 mm as diam inspan mogelijkheid.
freesdiepte 55 mm
diepte instelling vergrendeling mbv springveer mech.
diepte fijn afstelling.
ledlampjes werkplek verlichting.
signaallampje dat laat zien of stekker is ingestoken.

De machine voelt niet slecht aan en ziet er degelijk uit .
De verstellingen werken goed en de fijn afstelling is nauwkeurig, dwz het mechanisme.
De maatverdelingen zijn niet zo fijn afleesbaar.
De vergrendeling is te bedienen met de duim terwijl je de handvaten vast hebt.
De toeren regeling is ook te bedienen terwijl je het handvat vast hebt.
In een van de handvaten zit een signaallampje dat laat zien of de machine is ingestoken in het lichtnet.
Als je de machine aanzet gaan er 2 ledlampjes branden die zicht geven op het freesgebied.

Ik heb als testje met een 16 mm frees in een plank 1cm dik (naaldhout) een paar baantjes getrokken 1 cm diep, hier had de machine niet echt moeite mee.
Verder heb ik de machine nu een paar dagen in gebruik bij het verbouwen van mijn keukenblok, hij word nu vooral gebruikt om gefineerd plaatmateriaal te frezen.Tot nu toe ben ik goed tevreden over de prestaties en de gebruiksgemak van het apparaat.De led verlichting van het freesgebied is prettig om mee te werken.Ik ben wel benieuwd hoe het ding zich houd als het wat ouder word en meer is gebruikt.

Groet Frank van Roij.

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedank voor de review Frank. Dat is een interessante aanbieding, een erg complete machine.

Overigens heb ik de maat aanduiding op mij bovenfrezen nog nooit gebruikt, ik stel ze meestal in op de gewenste diepte en zet dan de dieptevergendeling vast, daarna kan de groef eventueel in meerdere doorgangen gemaakt worden.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Even een update
Na enkele dagen frezen blijkt dat de glijzool toch makkelijker ingekrast raakt dan bv mijn oude b&d frees.
@ peter zo maak ik ook mijn groeven maar makkelijk vind ik de fijn afstelling hier mee kan ik makkelijk de juiste diepte mee instellen. mijn oude b&d heeft dat niet was dus veel omslachtiger om de diepte in te stellen.

gr Frank van Roij
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Zo'n fijnafstelling heb ik niet op mijn huidige frees, wel op de vorige die het helaas heeft begeven. Ik had er nooit een moeten kopen zonder fijnafstelling, want ik mis het wel.
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hallo,

Lijkt mee complete frees voor het geld.
Hoe zou deze frees het doen onder een freestafeltje?

Groeten,

Rik
 

Paulhout

Nieuw lid
9 okt 2011
8
0
Voor de hobby zal de machine wel prima zijn. Wij lopen veel ronde kantjes of gebroken hoeken aan hardhout zoals azobe en angelim vermelho, hierbij hielden de nieuwe Skil bovenfrezen het ook niet zo lang uit als de 2e hands Elu en Matika bovenfrezen die ik eens overnam. Ik wil die machine van je wel even aan een zware test blootstellen. ;)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Paulhout zei:
Voor de hobby zal de machine wel prima zijn.

Dat is hoogstwaarschijnlijk ook waarvoor deze machine gekocht is. Voor 'professioneel' gebruik, zoals het veelvuldig bewerken lange lengtes hardhout voor in de tuin heb je inderdaad een andere kwaliteit nodig. Zeker geen Skil, dat is het goedkoopste hobbyspul wat er verkrijgbaar is en heb ik nog niet eerder door een pro zien gebruiken.
 

WR1944

Oud hout
Dan is Skil behoorlijk afgegleden in kwaliteit. Hier in de US was de Skil cirkelzaag op elke bouwplaats te vinden. In oude filmpjes over het bouwen van de frame-bouw huizen komen ze meestal wel een keer in beeld. Het is zelfs een soortnaam geworden. De oude versie van de Skilsaw (in de 20er jaren) had een worm en wormwiel aandrijving en was op die manier gepatenteerd. De concurrentie maakte een cirkelzaag met de motor haaks op het zaagblad om het patent te omzeilen, genaamd "sidewinder". Dat werd de nu gangbare constructie in o.a. Europa. Omdat de wormzagen in het middenwesten werden gemaakt werd dat de gangbare constructiezaag in het westen. De eerste sidewinder modellen werd in de buurt van New York gemaakt en zijn daarom erg gangbaar in het oosten.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Een goede bekende van mij heeft een hele rij Skil accu's in zijn werkplaats staan, ik schat een stuk of twaalf, hij blijft maar nieuwe kopen omdat binnen de korste keren 'de fut eruit is'. Ik moet altijd glimlachen als ik de verzameling weer uitgebreid zie worden.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het hier niet om de Lithium-Ion variant gaat welke beter zal zijn.
 

Paulhout

Nieuw lid
9 okt 2011
8
0
WR1944 zei:
Dan is Skil behoorlijk afgegleden in kwaliteit. Hier in de US was de Skil cirkelzaag op elke bouwplaats te vinden. In oude filmpjes over het bouwen van de frame-bouw huizen komen ze meestal wel een keer in beeld. Het is zelfs een soortnaam geworden. De oude versie van de Skilsaw (in de 20er jaren) had een worm en wormwiel aandrijving en was op die manier gepatenteerd. De concurrentie maakte een cirkelzaag met de motor haaks op het zaagblad om het patent te omzeilen, genaamd "sidewinder". Dat werd de nu gangbare constructie in o.a. Europa. Omdat de wormzagen in het middenwesten werden gemaakt werd dat de gangbare constructiezaag in het westen. De eerste sidewinder modellen werd in de buurt van New York gemaakt en zijn daarom erg gangbaar in het oosten.

Juist, Skil was het wel vroeger, Ik heb ook nog wel een oude skilsaw cirkelzaag, echt een degelijk ding, nu niet makkelijk bruikbaar meer, omdat deze slecht in te stellen is, geen geleiding op kan enzo, maar toch. Een 15 jaar geleden was Skil echt wel een goed merk. Ik had vorig jaar even snel wat cappaciteits uitbreiding nodig, dus kocht 2 bovenfrezen en 2 12v schroeftollen en 1 klopboor van Skil, de schroeftollen lagen na 1 week weer aan de kant , accu's superslecht, bovenfrezen begonnen al snel wat meer herrie te maken en toen was het gebeurd, 1 doorgebrand, en 1 uitelkaar getrild. Het spul was niet duur, maar het was ook niks ook. Terwijl ik van het merk Skil toch iets meer verwachte. De boormachine werkt nog naar behoren, heeft een andere Makita al overleefd (metalen tandwielwerk in de soep gelopen).
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
update
beste
idd frees is gekocht om bij het aanrechtblad de hoek verbinding te fresen. mijn b&d tje is daar niet sterk genoeg voor.
afgelopen weken frees behoorlijk gebruikt er zijn inmiddels toch wat spelingtjes ontstaan in het diepte verstellingsmechanisme, niets dramatisch maar je moet er wel rekening mee houden.
verder nog steeds tevreden over het ding.
mijn b&dtje heeft ook tot aan dit project wel 3 jaar bijna ongebruikt in zijn kistje gelegen, dit gaat waarschijnlijk ook met deze gebeuren. topmerk machines zijn mooi en super om te zien maar je moet het wel afzetten tegen het gebruik er van.
en als zoon lief ,die zich ook steeds meer laat gelden in mijn werkplaatsje het ding eens per ongeluk laat stuiteren :oops: , dan is het verlies ook niet overdreven groot.
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Ik was toevallig gisteren in de hornbach in nieuwegein en daar stond een demotafel met alle machines van mac-alister, waaronder de bovenfrees. HEt was even zoeken hoe de stroom aan moest en een balkje zoeken wat nog geen 200 schroeven bevatte (de accuboren kon je ook testen). En het inderdaad viel het me meteen op dat de blokkering in de diepte flink te wensen over liet. Hij blokkeert om maar 1 van de 2 geleidestangen. Dit hoeft geen probleem te zijn als deze zeer precies gemaakt zijn, maar dat is niet zo. Hierdoor druk je de frees vrij makkelijk een stuk dieper het hout in (ik denk makkelijk een mm). Bij rechte kantfreesjes met aanlooplagers zal dit allemaal niet zo'n probleem zijn. Maar bij groeven frezen en zeker het afrondenvan hout is dat zeer hinderlijk. Ik gebruik zelf vaak een 3mm afrondfreesje, en als die een halve mm of meer het hout in zakt kan ik nog wel eens wat krachttermen gebruiken. Een truc die ik zelf nog wel eens gebruik is dan de voetplaat vasthouden i.p.v. de handvatten. Maar je hebt dan weinig grip en de schakelaar niet binnen handbereik. Dit kan dan ook alleen met hele kleine freesjes (zoals 3mm afrond :p).

Het is dus zeker geen wondermachine, maar hij had inderdaad wel veel vermogen, rustige loop en verlichting bij de frees! Dus voor het geld.... Het viel me pas later op dat het volgens mij niet helemaal de bedoeling was om zelf de freesmachines aan te slingeren in de demohoek (op de poster stond iets over demotijden... ) maar ik ben toch blij dat ik het even heb gedaan.

Ik heb slechts 1 keer een skil machine gehad. Een accuboor, van mijn moeder voor mijn verjaardag gekregen. Mijn moeder wilde toentertijd voorkomen dat ik een in haar ogen veel te dure accuboormachine zou kopen, dus had ze me deze gegeven. 2 dagen na mijn verjaardag stonden we weer bij de balie, omdat de acculader in rook was opgegaan. Daarna werd het begrip van mijn moeder voor duurdere spullen een stuk groter :p
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
het diepte spelings probleem los ik op door de frees op diepte te zetten en dan de aanslag gebruiken om de diepte te borgen, werkt prima.
ik moet erbij zeggen dat ik storingsmonteur van beroep ben en improvisren en schipperen is voor mij na al die jaren een tweede natuur geworden, dat is mischien ook wel de reden waarom ik me aan die kleine mankementjes niet zo stoor. :D
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
WR1944 zei:
Dan is Skil behoorlijk afgegleden in kwaliteit. Hier in de US was de Skil cirkelzaag op elke bouwplaats te vinden. In oude filmpjes over het bouwen van de frame-bouw huizen komen ze meestal wel een keer in beeld. Het is zelfs een soortnaam geworden. De oude versie van de Skilsaw (in de 20er jaren) had een worm en wormwiel aandrijving en was op die manier gepatenteerd. De concurrentie maakte een cirkelzaag met de motor haaks op het zaagblad om het patent te omzeilen, genaamd "sidewinder". Dat werd de nu gangbare constructie in o.a. Europa. Omdat de wormzagen in het middenwesten werden gemaakt werd dat de gangbare constructiezaag in het westen. De eerste sidewinder modellen werd in de buurt van New York gemaakt en zijn daarom erg gangbaar in het oosten.

In Amerika hadden ze vroeger bij skill ook een hobby en een professionele lijn. Mijn vader was in de jaren zeventig general contractor (aannemer) in Canada (Ontario), en toen hij daar pas aankwam kocht hij er een skill cirkelzaag, die, de eerste dag dat hij het ding gebruikte, de geest gaf. Toen hij ermee terugging naar de winkel zeiden ze, dat als je er echt mee ging werken, je een ander model moest nemen (dat twee keer zo duur was)

Het huidige skill dat hier verkrijgbaar is, is tegenwoordig van Bosch, en wordt een klasse lager dan de groene Bosch lijn gepositioneerd.

Op de Amerikaanse fora heb ik ook menig topic gelezen over die wormdrive zagen. Bosch en skill maken die dingen nu nog, en sommige merken hebben een vergelijkbaar model (met de motor ook in de richting van het zaagblad), maar met een ander type aandrijving dat ze "hypoid" noemen (makita en hilti geloof ik)
 

WR1944

Oud hout
Die hypoid is een kroonwiel systeem waarbij de overbrengverhouding een stuk lager is dan bij een wormwiel constructie. De hypoid constructie heeft spiraalvormige tanden waarbij de kracht over meerdere tanden is verdeeld. Ik weet niet of die hypoid constructie gekozen is om patenten te omzeilen maar het is over het geheel genomen technisch een betere oplossing. Maar we dwalen af van de B-merken. ;)
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Even terugkomend op die bovenfrees van de Hornbach....voldoet ie wel voor onder een freestafel?
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Dave, ik deel je nieuwsgierigheid, om eventueel deze in een frees tafel te plaatsen, met een auto krik eronder voor de hoogte instelling.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
@ Bobbie,
ik ben wel nieuwschierig naar je hoogte instellings constructie.
gr Frank
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Daar gebruik je dan een auto schaarkrik
Schaarkrik1.1.jpg


voor, meestal via 2e hands site of een sloperij voor weinig geld te bemachtigen.
Aan de bovenzijde dan een klos met plankje erop bevestigen, die dan tegen de freesmachine aan duwt en aan de kant waar normaal de slinger wordt ingezet, bevestig daar een klos met daarop een zelf gemaakte draaiwiel, het geheel steun je af onder je frees machine, is het een kast, dan kan je er een plank bij plaatsen en zet de krik daarop vast.
Zo kan je de frees machine met de hand omhoog of beneden draaien.
In plaats hiervan wordt ook wel een hydraulische krik voor gebruikt, maar dat lijkt mij moeilijker met afstellen.
Zie hier het idee ongeveer http://www.beqwaam.nl/workshops/houtworkshops.htm#freestafel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.