Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: bovenfrees b-merk

bovenfrees b-merk

Hallo allemaal.
    Ik heb een bovenfrees gekocht van het merk mac allistor type MRO1500 .
    Dit is het huismerk van hornbach.

prijs 99 euro maar met actie 74 euro.
    wat krijg je
    een plastic koffer
    bovenfrees
    kantgeleiding
    kopieerring
    verloopspanbussen
    spansleutel
    stofafzuiging aansluit mogelijkheid.
    boekje

tech geg.
    1500 w
    12000-25000 omw/min traploos geregeld.
    6, 8, 12 mm as diam inspan mogelijkheid.
    freesdiepte 55 mm
    diepte instelling vergrendeling mbv springveer mech.
    diepte fijn afstelling.
    ledlampjes werkplek verlichting.
    signaallampje dat laat zien of stekker is ingestoken.

De machine voelt niet slecht aan en ziet er degelijk uit .
    De verstellingen werken goed en de fijn afstelling is nauwkeurig, dwz het mechanisme.
    De maatverdelingen zijn niet zo fijn afleesbaar.
    De vergrendeling is te bedienen met de duim terwijl je de handvaten vast hebt.
    De toeren regeling is ook te bedienen terwijl je het handvat vast hebt.
    In een van de handvaten zit een signaallampje dat laat zien of de machine is ingestoken in het lichtnet.
    Als je de machine aanzet gaan er 2 ledlampjes branden die zicht geven op het freesgebied.

Ik heb als testje met een 16 mm frees in een plank 1cm dik (naaldhout) een paar baantjes getrokken 1 cm diep, hier had de machine niet echt moeite mee.
    Verder heb ik de machine nu een paar dagen in gebruik bij het verbouwen van mijn keukenblok, hij word nu vooral gebruikt om gefineerd plaatmateriaal te frezen.Tot nu toe ben ik goed tevreden over de prestaties en de gebruiksgemak van het apparaat.De led verlichting van het freesgebied is prettig om mee te werken.Ik ben wel benieuwd hoe het ding zich houd als het wat ouder word en meer is gebruikt.

Groet Frank van Roij.

Attached files

Re: bovenfrees b-merk

Bedank voor de review Frank. Dat is een interessante aanbieding, een erg complete machine.

Overigens heb ik de maat aanduiding op mij bovenfrezen nog nooit gebruikt, ik stel ze meestal in op de gewenste diepte en zet dan de dieptevergendeling vast, daarna kan de groef eventueel in meerdere doorgangen gemaakt worden.

Even een update
    Na enkele dagen frezen blijkt dat de glijzool toch makkelijker ingekrast raakt dan bv mijn oude b&d frees.
    @ peter zo maak ik ook mijn groeven maar makkelijk vind ik de fijn afstelling hier mee kan ik makkelijk de juiste diepte mee instellen. mijn oude b&d heeft dat niet was dus veel omslachtiger om de diepte in te stellen.

gr Frank van Roij

Zo'n fijnafstelling heb ik niet op mijn huidige frees, wel op de vorige die het helaas heeft begeven. Ik had er nooit een moeten kopen zonder fijnafstelling, want ik mis het wel.

Hallo,

Lijkt mee complete frees voor het geld.
    Hoe zou deze frees het doen onder een freestafeltje?

Groeten,

Rik

Voor de hobby zal de machine wel prima zijn. Wij lopen veel ronde kantjes of gebroken hoeken aan hardhout zoals azobe en angelim vermelho, hierbij hielden de nieuwe Skil bovenfrezen het ook niet zo lang uit als de 2e hands Elu en Matika bovenfrezen die ik eens overnam. Ik wil die machine van je wel even aan een zware test blootstellen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paulhout
    Voor de hobby zal de machine wel prima zijn.
    Dat is hoogstwaarschijnlijk ook waarvoor deze machine gekocht is. Voor 'professioneel' gebruik, zoals het veelvuldig bewerken lange lengtes hardhout voor in de tuin heb je inderdaad een andere kwaliteit nodig. Zeker geen Skil, dat is het goedkoopste hobbyspul wat er verkrijgbaar is en heb ik nog niet eerder door een pro zien gebruiken.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Skil is echt troep inderdaad. Daar heb ik vroeger wel eens wat van gehad of geleend, maar dat is niks dan ergernis.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Dan is Skil behoorlijk afgegleden in kwaliteit. Hier in de US was de Skil cirkelzaag op elke bouwplaats te vinden. In oude filmpjes over het bouwen van de frame-bouw huizen komen ze meestal wel een keer in beeld. Het is zelfs een soortnaam geworden. De oude versie van de Skilsaw (in de 20er jaren) had een worm en wormwiel aandrijving en was op die manier gepatenteerd. De concurrentie maakte een cirkelzaag met de motor haaks op het zaagblad om het patent te omzeilen, genaamd "sidewinder". Dat werd de nu gangbare constructie in o.a. Europa. Omdat de wormzagen in het middenwesten werden gemaakt werd dat de gangbare constructiezaag in het westen. De eerste sidewinder modellen werd in de buurt van New York gemaakt en zijn daarom erg gangbaar in het oosten.

Een goede bekende van mij heeft een hele rij Skil accu's in zijn werkplaats staan, ik schat een stuk of twaalf, hij blijft maar nieuwe kopen omdat binnen de korste keren 'de fut eruit is'. Ik moet altijd glimlachen als ik de verzameling weer uitgebreid zie worden.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het hier niet om de Lithium-Ion variant gaat welke beter zal zijn.

Forum Rechten