donker hout soort

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Op de vloer ben ik bezig met het leggen van licht amerikaans eiken.

Nu zoek ik een soort hout dat ik als drempel wil gebruiken. De vorokeur gaat uit naar een donker hout soort. In eerste instantie kwam noten bij me naar boven maar volgens sommigen zou dat te zacht zijn voor een drempel.

Nu worden er twee andere optie genoemd.

Zwarte Kabbes
Koralmander.

Die eerste ken en heb ik vaker gebruikt

De andere ken ik helemaal niet en geeft ook geen resultaat op google.

Iemand een idee wat het is ? of natuurlijk een andere suggestie ?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik denk dat je coromandel bedoeld maar om dit als drempel te gebruiken ....... het is niet een van de goedkoopste houtsoorten.

Misschien zoiets als wenge ? Misschien zou je ook een eiken drempel kunnen kleuren??
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Heb het nu in ieder geval op wiki gevonden en er word een vergelijking getrokken met Ebben.

Dat is misschien ook een mooie optie aangezien de handvatten van het hang en sluitwerk bij mij ook allen van ebben zijn.

drempeltjes zijn ongeveer een 80 cm lang, 10 cm breed en 2,5 cm hoog.

http://www.af.nl/voorraad/massief/corom ... lijst.html

das best pittig geprijsd idd.

voor een stukje van 100 cm lang, 2,5 hoog en 10 breed kom ik op ongeveer een 150 euro.
4 drempels boven... mwah... tikt lekker aan. :lol:

wenge is overigens niet echt veel goedkoper hoor tov dit coralmander.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou wengé doen. Wordt vaak gebruikt voor b.v. traptreden vanwege de goede slijtvastheid. Enig nadeel kan zijn de grove poriestruktuur. Voor glad afwerken moet er dus veel gevuld en geschuurd worden.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
mmm, lastig, ik twijfel... Het is misschien niet het goedkoopste, maar ja, dat doet maar 1 keer pijn en dan voel je er niets meer van. Persoonlijk moet de prijs echt wel stevig zijn wil ik die als dealbreaker accepteren, ben soms een beetje koppig :mrgreen:

Mijn eerste keus was echter noten. Dat zou te zacht zijn. aan de andere kant... Hoe snel slijt een drempel nu helemaal... en dan zeker op een bovenverdieping. Je stapt immers over de drempel en niet erop.

Misschien dat de eerste ingeving toch geen slechte is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
KLusfoobje, Wenge is echt een optie, dit is vele malen goedkoper dan Coromandel. Ik weet niet waar je normaal je wenge besteld maar wanneer je daar dezelfde prijs besteld als coromandel dan lijkt me dat niet kloppen.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb nog geen prijs bij mijn adres opgevraagd. Beetje google gaf me de prijslijst van fijnhout arnhem.

Ws ga ik overigens toch voor amerikaans noten hoor. Hoe snel slijt zo'n drempel op de boven verdieping nu helemaal...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bijna niet en zeker als je het met een goede lak bewerkt zal het helemaal geen probleem zijn. Wat dat betreft blijf ik ook de matte 2 componenten lak van Skylt aanbevelen. Zo goed als onzichtbaar en onverslijtbaar.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
ik heb op een vloer bij de entree trae Lyx ultra mat gebruikt. Waterbasis, maar perfect spul.

Had ik eerder moeten weten. Ik houd van die look als of hout niet bewerkt is. In de woonkamer dacht ik dat dat alleen met olie te realiseren was. Nu gebruik ik dat spul. Zit daar verschil in tov dat wat jij aanraad ?

ik ga idd voor amerikaans noten. mooi donker hout dat prima met amerikaans eiken combineert dat ook met ultra mat is bewerkt ( waskamer dus moet tegen water kunnen in geval van) en misschien is het wat aan de zachte kant. Het is perfect te bewerken en het duurt wel ff voor een drempel versleten is. Dat maak ik in dit huis niet meer mee.


Oh ja... wat de eiken vloer betreft... Is het voldoende om alleen de zicht kant in de lak te zetten of moet de hele plank ?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Vloeren lak je in principe maar aan 1 kant, maar die zijn dan ook aan de onderkant ingezaagd om de spanning er uit te halen, dus dat moet goed gaan.
Het spul wat jij gebruikt hebt ken ik niet, maar degene die ik bedoel is een 2 componenten variant en die zal daardoor denk ik een heel stuk harder zijn. Vocht, hondenpoten, het is hier tot op heden geen enkel probleem geweest.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb het ook over een 2compo verhaal. Ander merk maar ook waterbasis dus dat zal elkaar allemaal niet zoveel ontlopen.

plankjes aan 1 kant heeft ook mijn voorkeur :)
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik steun natuurlijk producten uit eigen land. maar wat gerookte spullen betreft... Ik vin dene gerookt plafond bij mij thuis wel genoeg,. ook die vloer nog roken , dat trekken mijn longen echt niet.

:)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Uiteraard groeit eiken niet gerookt, ook niet in eigen land, maar eiken roken is echt niet moeilijk.

20081107_500.jpg


europees eiken, gerookt (48 uur onder een speciekuip met een schaaltje 10% Ammonia.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een kennis van mij heeft een nieuwe eiken vloer laten leggen. Op een staal zocht hij de juiste donkere kleur.
Er werd een proefstukje gemaakt en na goedkeuring werd de gelegde vloer op de methode van Jurriaan "gerookt" door enkele schalen ammoniak in de kamer te plaatsen. Enkele dagen logeren - een dag luchten en de kamer inrichten.
Dus een eiken balkje (liefst oud: een stuk gebint of zo) pas maken en roken lijkt mij ook de oplossing.
Gerookt oud eiken ziet er zo uit op de foto. Gerookt en de ruwe bovenkant in de tungoil.
Veel succes, vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Henk, het was een zeer oud stuk eiken, dat aan de bovenkant sterk was verweerd. Met de staalborstel uitgeborsteld en in de tungoil gezet. Trekt dan zeer donker op. Het dekseltje is trouwens van taxus, maar dat hadden jullie natuurlijk al gezien.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.