Schoenenkast voor in de gang

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Beste mede-forummers,

Een paar maanden geleden heb ik bij onze welbekende, meervoudige woodworker van de maand Rick wat notenhout en esdoorn gekocht. Was mijn eerste keer en het is mij prima bevallen.

Aangezien ik de laatste tijd bezig bent geweest (en nog niet klaar) met het inrichten van mijn slaapkamer annex werkplaats, dacht ik dat het weleens tijd was om mijn gezinsleden te laten zien dat mijn hobby niet alleen tijd en geld vreet, maar ook wat zal opleveren.
Wij hebben een behoorlijk kleine entreehal vanwege de aanwezigheid van een nis. Schoenen en jassen zijn dus een probleem. Eerst stonden onze schoenen gigantisch in de weg, maar nu (vrouwtje kon echt niet meer wachten) staan ze in een soort van cheap ass Leen Bakker dingetje. Afgrijselijk. Werkstukken van notenhout vind ik over het algemeen erg mooi, dus waarom geen schoenenkast(je) ervan maken. De gang mag er toch ook leuk uitzien?

Enfin, lang verhaal ingekort...ik ben een paar weken geleden begonnen met dit projekt. Ik heb al vaker aangegeven hier dat ik handwerk prefereer om diverse redenen. Dit betekent dat de "ruige" walnoten planken met de hand geschaafd moeten worden. En dan moet het ook nog vlak/haaks/parallel worden. Ik ben daar voorlopig nog niet bedreven in, dus hop achter de computer en DVD's bekijken van Rob Cosman en Christopher Schwarz en weer kijken en dan nog een paar keer :)

What a hell of a job (zonder een No 7/8 schaaf). Ook maar ff een scrub schaaf gekocht, want ik er moet veel af. Het is wederom een leerzaam proces maar ik loop geregeld gefrustreerd mijn kamer uit. Ik wil na 6 vuilniszakken schaafsel graag beginnen met de verbindingen.

Hier wat foto's. Ik zal de threat updaten wanneer mogelijk. Ik ga dit weekend beginnen met mijn tweede zwaluwstaart sessie, dus ik heb ook even wat DVD's van Rob over zwaluwstaarten bekeken. Het lijkt zoooo makkelijk :)

Bon. Hier wil ik het even bij laten.

ps. Rick nogmaals bedankt voor het hout.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi dat je zoveel mogelijk met de hand doet!!
Een scrubplane (roffelschaaf???) is dan echt onmisbaar. Zelf heb ik de goedkoopste die ik tegenkwam gekocht, een E.C.E. werkt prima! Je kan natuurlijk ook een houten schaaf zelf vertimmeren.
Tja, de zwaluwstaarten. Er zijn verschillende methodes, maar het komt allemaal neer op precies kunnen werken. Dus goed aftekenen, recht kunnen zagen en met een beitel overweg kunnen. Allemaal een kwestie van oefenen.
Hoe meer dat je ze maakt hoe beter dat ze worden.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Roffelschaaf? Wat is het verschil met een 'gewone' schaaf?

Via google op deze site uitgekomen, onderin de pagina staan wat schaafjes die je (met name in Nederlandse) webwinkels niet vaak tegenkomt, waaronder dus een roffelschaaf.

Overigens kan je hier een filmpje zien over het vlak en haaks maken van een stuk hout. Hier wordt het grove werk gedaan dmv een schaaf met een flinke ronding
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is altijd mooi om te zien hoe goed "mijn"hout terecht komt. Ik heb er nog steeds veel respect voor dat je dit allemaal met handgereedschap doet!! Ben zeer benieuwd hoe het project verder zal gaan.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Even een update. Dit weekend flink bezig geweest met de zwaluwstaarten. Het is blijkbaar niet zo dat als het de vorige keer redelijk ging het nu ook redeljk gaat :) Het lijkt bijna een vak apart. Lastig voor een computernerd als ik. Maar goed, oefening baart kunst en ik heb mezelf vaker in het leven voor uitdagingen gezet. Doorgaan is het motto.

Er is nog veel werk te verrichten, maar ik ben bijna klaar met de staarten. Hier een paar fotootjes (sorry, telefoon lens kwaliteit).

ps. op die wazige foto's lijkt het nog wat, maar dat is bedrog.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Jihooeee, ik heb weer een project af. Heb ik weer tijd voor de overige 1000 projecten in mijn hoofd :)

Anyhow, de schoenenkast is klaar, tenminste hij is aan het drogen maar ik verwacht hem morgen in de gang te kunnen plaatsen. Het was mijn eerste ervaring met walnoot (ook nog eens ongeschaafd). Heeft me weer diverse leermomenten gegeven.

@rick: ik heb goed voor je walnoot gezorgd en nu maar hopen dat het 100 jaar meegaat :)

Bij deze de finale foto's.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
hmmm erg apart dat de meeste foto's geflipped zijn. Is niet zoals het op mijn camera en systeem staan.
Ok dan maak de nekspieren gebruiken :)

update: ik heb al een idee hoe het komt. De fotos zijn breder dan hoog, terwijl ik ze toch anders gefotografeerd heb. Bij het converten naar een eetbaar formaat is dit tot stand gekomen.
Sorry geef nie (zegt mijn dochtertje altijd :))
 

dankra

Nieuw lid
8 jul 2011
13
0
Hey Ironmike,

Allereerst mijn complimenten het ziet er heel goed uit. Ik vroeg me alleen af hoe heb je de bovenste 2 plankjes vastgemaakt hebt? En waarom heb je bij de onderste plank niet dezelfde verbinding gebruikt? Ik ben nieuw hier dus zijn misschien logische dingen maar vraag het toch maar in het kader van "ik wil ook wat leren"
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Dankra, bedankt voor de complimenten.
De bovenste twee plankjes zitten vast met zwaluwstaarten. Dit kun je in eerdere foto's zien. De top zit daar weer opgeschroefd van onderuit. Dit is een constructie die je volgens mij vaak bij keukens ziet. Ik wilde een overhang dus vandaar.

De onderste plank is een draagplank, dus vond ik het beter om die in een groef te plaatsen. Ik had overigens ook niet voldoende walnoot om dit anders te doen. Ik was van plan om een sierrand over de onderkant te plaatsen, maar dat is er niet van gekomen. Ik zat me gek te denken hoe ik de verhoging zou maken en uiteindelijk werden het de voetjes zoals je ze ziet. Achteraf vind ik het voor dit type kastje best leuk eruit zien.

Ik ben zelf ook nog in de beginnende leerfase, dus het is nog zoeken naar de juiste oplossingen. En mijn zwaluwstaarten vind ik nog niet van dusdanige kwaliteit dat ik ze prominent laat zien :)
 

dankra

Nieuw lid
8 jul 2011
13
0
met zwaluwstaarten ben ik nog niet mee begonnen dus dat ga ik zelf ook nog wel meemaken :p.

Ik doelde eigenlijk niet op de bovenste 2 plankjes maar de bovenste 2 dragers voor schoenen. De middelste planken dus eigenlijk. Heb je die met een blinde groefverbinding vastgemaakt? Of zijn deze uitneembaar?

En ik vind de pootjes ook erg goed bij het geheel passen inderdaad.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
ah ok, die plankjes. Die zitten in een blinde groef.

De reden dat de onderste in een open groef zit, komt doordat ik er een basis onder wilde maken met profiel waardoor de verbinding toch niet meer te zien was. Scheelde weer wat moeite. Achteraf had ik de andere 2 planken ook wel in een open groef kunnen plaatsen. Bij het volgende werkstuk zal ik toch wat beter moeten plannen :)

Ik voel me trouwens steeds meer aangetrokken door de stijl van Arts & Crafts, waarbij het prominent laten zien van de gebruikte verbindingen typerend is. Uiteraard moet de verbinding dan wel nagenoeg perfect zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.