Oud Grenen

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Was vandaag bezig met het schaven van een paar paneeltjes uit grenen. Wat me opviel was het enorme verschil tussen oud- en 'gewoon' grenen. Hoe krijgt het die vale donkere kleur is daar een conventionele behandeling voor of wordt dat zo door de tijd heen?

Stonden op internet wel verhalen over logen met caustic soda maar dan moet je je droge hout in een bak water gooien, dat zie ik niet zo zitten...
 

A.N

Actieve deelnemer
Hoi,

Logen doe je alleen als er verf op een grenen kast of voorwerp zit en je wilt dat verwijderen.

Er zijn dompelbakken die verwarmd zijn waardoor bepaalde voorwerpen slechts enkele minuten ondergedompeld hoeven te worden in het caustic soda om de verflaag te verwijderen.
Daarna wordt met een verwarmde hoge drukreiniger het voorwerp schoon gespoten.

Bij nieuw gemaakt grenen meubelen wordt echter geen loog gebruikt maar een kleurbeits (tegenwoordig veelal op waterbasis) die de kleur van loog heeft.
Die loogkleuren zijn er in verschillende tinten, door voor de donkerste soort te kiezen kun je zelf door toevoeging van water ( wordt de beits lichter van kleur ) de gewenste kleur maken.

Cèpè verkoopt via dealers bijvoorbeeld dergelijke kleurbeitsen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Aha dus dat loog heeft geen invloed op het uiterlijk van het grenen. Dus oud grenen is echt gewoon door de tijd donkerder geworden? Je ziet wel als je het doorzaagd dat het voornamelijk de buitenste paar mm is.

Idd een middeltje uit grootmoederstijd zou wel handig zijn, hoewel amonnia nou ook niet echt fijn spul is. Maargoed anders maar beits proberen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Ammoniak wordt bij grenen niet gebruikt om het te verouderen, dat werkt alleen maar bij eiken door de reactie met het looizuur.

Als je iets wilt restaureren bijvoorbeeld bij een antiek meubel en een stukje onbehandeld grenen verouderd moet worden kan dat ook met een oplossing van kaliumpermanganaat, maar met dat spul moet je wel voorzichtig zijn.
Bij het verouderen van grenen werkt bijna iedereen met beits om de geschikte kleur te krijgen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Er is nog een verschil tussen oud en nieuw grenen. Bijna al het grenen dat je nu koopt heeft een erg grove draad. Dat komt omdat de bomen snel groeien en dus veel ruimte tussen de groeiringen hebben. Het antieke hout heeft vaak een veel fijnere nerf.

Dat zijn zo van die subtiele dingetjes die wel de hele sfeer van een meubelstuk bepalen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Seek zei:
Het antieke hout heeft vaak een veel fijnere nerf.

Dat viel mij idd ook op. Ik heb hout uit een oude tafel en dat heeft hele fijne jaarringen. Prachtig kwartiers hout. Ben er een kastje van aan het maken zal binnenkort wel een foto posten.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat is ook wel het grootste verschil bij zo'n beetje alle meer voorkomende houtsoorten. 'Vroeger' kreeg de boom idd de tijd om te groeien, wat dat betreft is kwaliteit echt hard achteruit gegaan.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nog even een foto van het grenen dat ik uit een oude tafel heb teruggewonnen... Beter dan wat er nu te krijgen is over het algemeen. Mooie fijne jaarringen en bijna geen knoesten mooi; spul om mee te werken.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.