Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Oud Grenen

Oud Grenen

Was vandaag bezig met het schaven van een paar paneeltjes uit grenen. Wat me opviel was het enorme verschil tussen oud- en 'gewoon' grenen. Hoe krijgt het die vale donkere kleur is daar een conventionele behandeling voor of wordt dat zo door de tijd heen?

Stonden op internet wel verhalen over logen met caustic soda maar dan moet je je droge hout in een bak water gooien, dat zie ik niet zo zitten...

Re: Oud Grenen

Hoi,

Logen doe je alleen als er verf op een grenen kast of voorwerp zit en je wilt dat verwijderen.

Er zijn dompelbakken die verwarmd zijn waardoor bepaalde voorwerpen slechts enkele minuten ondergedompeld hoeven te worden in het caustic soda om de verflaag te verwijderen.
    Daarna wordt met een verwarmde hoge drukreiniger het voorwerp schoon gespoten.

Bij nieuw gemaakt grenen meubelen wordt echter geen loog gebruikt maar een kleurbeits (tegenwoordig veelal op waterbasis) die de kleur van loog heeft.
    Die loogkleuren zijn er in verschillende tinten, door voor de donkerste soort te kiezen kun je zelf door toevoeging van water ( wordt de beits lichter van kleur ) de gewenste kleur maken.

Cèpè verkoopt via dealers bijvoorbeeld dergelijke kleurbeitsen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Staat me iets van bij dat je met behulp van ammonia (damp) het verouderingsproces kan versnellen, maar weet het niet zeker.
    Probeer de search even, er is al eea over geschreven.

Aha dus dat loog heeft geen invloed op het uiterlijk van het grenen. Dus oud grenen is echt gewoon door de tijd donkerder geworden? Je ziet wel als je het doorzaagd dat het voornamelijk de buitenste paar mm is.

Idd een middeltje uit grootmoederstijd zou wel handig zijn, hoewel amonnia nou ook niet echt fijn spul is. Maargoed anders maar beits proberen.

Ammoniak wordt bij grenen niet gebruikt om het te verouderen, dat werkt alleen maar bij eiken door de reactie met het looizuur.

Als je iets wilt restaureren bijvoorbeeld bij een antiek meubel en een stukje onbehandeld grenen verouderd moet worden kan dat ook met een oplossing van kaliumpermanganaat, maar met dat spul moet je wel voorzichtig zijn.
    Bij het verouderen van grenen werkt bijna iedereen met beits om de geschikte kleur te krijgen.

Er is nog een verschil tussen oud en nieuw grenen. Bijna al het grenen dat je nu koopt heeft een erg grove draad. Dat komt omdat de bomen snel groeien en dus veel ruimte tussen de groeiringen hebben. Het antieke hout heeft vaak een veel fijnere nerf.

Dat zijn zo van die subtiele dingetjes die wel de hele sfeer van een meubelstuk bepalen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    Het antieke hout heeft vaak een veel fijnere nerf.
    Dat viel mij idd ook op. Ik heb hout uit een oude tafel en dat heeft hele fijne jaarringen. Prachtig kwartiers hout. Ben er een kastje van aan het maken zal binnenkort wel een foto posten.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dat is ook wel het grootste verschil bij zo'n beetje alle meer voorkomende houtsoorten. 'Vroeger' kreeg de boom idd de tijd om te groeien, wat dat betreft is kwaliteit echt hard achteruit gegaan.

Nog even een foto van het grenen dat ik uit een oude tafel heb teruggewonnen... Beter dan wat er nu te krijgen is over het algemeen. Mooie fijne jaarringen en bijna geen knoesten mooi; spul om mee te werken.

Attached files

Forum Rechten