Raket kachel

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha allen,

Na aanleiding van de vraag "wat doen jullie met zaagsel en houtkrullen?" ben ik wat gaan rondkijken en kwam ik op het kachel ontwerp genaamd Rocket Stove.

Dit is een compacte en efficiente kachel die hoge temperaturen haalt met weinig rook ontwikkeling. zie bijvoorbeeld:http://www.apostol-engineering.com/#!water-heater

Nu bedacht ik me om een soort gelijke kachel te bouwen. Doel is om hiermee een hottub (nog te bouwen) op te warmen. Ook zal deze gebruikt worden als terras heater, werkplaats verwarming en verbrandings oven.

Enkele plaatjes van de huidige situatie. (Vanavond weer verder)




Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Interessant project Thom. Dit type zie je inderdaad in hottubs. Die buitenkachel lijkt me ook geweldig als terrasverwarming. Goed voor de kleine stukjes hout die bij de hobby overblijven.
Ben benieuwd naar het vervolg.
vr.gr. Jan Pranger.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op het ecologieforum is heel veel te vinden over deze kachels, in allerlei maten en uitvoeringen.
www.ecologieforum.eu/viewforum.php?f=3& ... 85a6d7de7f
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi,

@hugo, heb geen tekeningen gekocht, en gewoon wat plaatjes bekeken en wat gemaakt.

Hier de brandende kachel. Vermogen mag nog wat groter. Denk dat ik dunner hout moet gebruiken. Zaagsel en schaafsel moet goed gaan denk ik, met name als er een wat vuur is!




Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Thom
Dit kacheltje leek mij niet zo moeilijk om na te maken, ik was meer aan het puzzelen over de warmwater voorziening. Het lijkt mij meer een dubbelwandige schoorsteen, daar ben ik eigenlijk HEEL benieuw naar. :?:
Ik blijf je volgen. ;)
In een ander filmpje lijkt het meer op een straaljager kwa vlammen. Ik denk ook dat je kleiner/dunner hout moet gebruiken, daar zit veel meer zuurstof tussen en dat is de helft van de verbrandingsmotor. In een houtzagerij waar ik vroeger regelmatig kwam schepten ze het zaagsel zo in een potkachel. De steekvlammen knalde er uit. Volgens mij deden ze het er om. :lol: :lol:
HG Hugo
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Hugo,

Dunner hout is volgens mij idd de oplossing om meet vuur te krijgen.

De warm water voorziening ga ik maken met een warmtewisselaaar uit een MTU motor. In het volgende filmpje zie je een test die ik al eens gedaan heb. Geeft beetje weet hoe ik het wil doen.

hHRPlW8m9sQ[/MEDIA]]


groeten
Thom
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben verwarmingstechnicus en houtketels horen ook bij mijn job. Vandaar dat ik best geïnteresseerd ben in deze dingen. Ik wil nu enkel meegeven dat het plaatsen van een warmtewisselaar de nodige aandacht naar beveiliging verdient. Een stoomontploffing iis echt het laatste wat je wil. Enkele maanden geleden is er nog een watergekoelde houtkachel in de buurt ontploft. De ganse veranda was vernield. Zelfs een electrische boiler is een potentiële bom, zoals enkele weken geleden nog maar eens bewezen is (woning vernield na ontploffing van electrische boiler).
Om de verbranding te verbeteren kan je de verbrandingskamer het beste bouwen uit vuurvast materiaal, of van binnen bekleden met vermiculietplaat. Hoe hoger de temperatuur in de verbrandingskamer, hoe beter de verbranding.
Veel succes met je experimenten.

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
MythBusters heeft daar een leuk item over gemaakt: overdrukbeveiliging van een 220l boiler onklaar maken en dan opstoken. Ze hadden een testhuisje gemaakt volgens de Californische bouwstandaard. Toen de bodem van de boiler het begaf bleef van dat huisje niks meer over. Het duurde een seconde of vier, vijf eer de restanten van de boiler weer geland waren.

Leuk experiment. Niet iets om in je werkplaats te herhalen :)

Arthur
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Mathieu en Arthur,

Bedankt voor jullie imput en met name veiligheidswaarschuwing. Ik weet het niet geheel zeker, maar volgens mij is mijn setup niet vatbaar voor drukopbouw. De hottub fungeerd als een open expansievat volgens mij. Wanneer ik het systeem ga gebruiken voor werkplaats verwarming zal ik ook een open expansie vat willen gebruiken.

Hoe kan ik het eenvoudigst zorgen dat de temperatuur in de warmtewisselaar niet te laag wordt? Volgens mijn info moet deze boven de 60C blijven om condensatie van schadelijke stoffen in de verbrandingsgassen tegen te gaan.


Ik ben van plan de kachel in een huis te plaatsen en deze te vullen met kleikorrels en of zand voor isolatie. Is het dan nog van belang om de verbrandingskamer te bekleden met vermiculietplaat? Ik begrijp dat hoe heter de ruimte blijft, hoe effiecienter en schoner de verbranding is.

Bedankt!
Thom
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Thom. Ik heb mijn kacheltje (Jötul) om extra veiligheid in te bouwen in mijn houten werkplaats, ingebouwd (gestapeld) met vuurvaste stenen uit een industriële glasoven. Bovendien werkt het nu als tegelkachel. Ik stook 's-morgens tot 12.00 uur en heb de rest van de dag stralingswarmte van de stenen.
Een optie voor jou - ik heb nog voldoende vuurvaste stenen.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Om even op het oorspronkelijke kacheltje terug te komen, het principe is niet zo heel revolutionair - het lijkt kwa werking nogal op een Kelly kettle, een 'traditionele' (eind 19e eeuw heb ik altijd begrepen) Ierse veldketel met een convectiebrander en een heel groot warmtewisselingsoppervlak.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is inderdaad zo dat de retour van watergekoelde houtkachels minstens 55 tot 60° moet zijn om condensatie van rookgassen te vermijden. Deze condensatie geeft corrosie en pek in de warmtewisselaar. Om dit te vermijden wordt een thermostatisch mengventiel geplaatst in de retour.
www.loebbeshop.de/viessmann/regenerativ ... hebung.htm

Maar naar mijn mening is dit in combinatie met een open systeem niet voldoende veilig bij oververhitting. In het vertrek zit een terugslagklep (om natuurlijke circulatie te vermijden). Als de pomp uitvalt zal deze dicht gaan. Als de ketel kookt zal ze wel open gaan, maar de kans bestaat dat de mengklep, die in de retour zit, dicht blijft waardoor er geen koud water in de warmtewisselaar komt. Deze gaat dan droogkoken. Om in Duitsland gekeurd te raken, moeten houtketels met een koelspiraal uitgerust worden. Dit is een extra buis in de ketel waar koud water wordt doorgestuurd bij oververhitting. Een open systeem is veilig, maar (volgens mij dan) enkel zonder retourbeveiliging.
Waarom de vuurhaard bekleden? Om de temperatuur omhoog te krijgen is één ding. De hoge temperatuur is een ander. Staal (of gewoon RVS) gaan niet lang bestand zijn tegen deze hoge temperaturen. De stenen van Jan zijn eigenlijk het ideale materiaal voor een verbrandingskamer, dus misschien eens denken over het aanbod. Jan heeft vind ik trouwens een zeer simpele, maar degelijke oplossing voor een lekker warme werkplaats!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.