Catalpa geschikt voor houtdraaien?

A

Athanor

Guest
Hieronder heb ik wat foto's geplaatst van de Catalpa's die ik bij mijn buurman kon oogsten. Twee van de stammen heb ik in korte stukken gezaagd die eventueel in de speksteenkachel kunnen. Maar misschien kan ik ze beter bewaren voor de houtdraaibank. Ik kom echter niet op korte termijn aan houtdraaien toe, hoe kan ik deze stukken dan het beste laten drogen?
De derde stam heb ik nog even heel gelaten. Die is onderaan 20 cm in doorsnede. Wat kan ik daarme doen? Ik denk zelf ook nog aan de mogelijkheid om deze te laten verzagen, zou dat fraai hout opleveren?
En dan die knoesten waar de kruin vertakt, lijkt me voor draaiwerk t.z.t. ook erg geschikt, hoe conserveer ik die zo goed mogelijk?

Beste houtdraaiers, wat adviseren jullie?

Groet van Fons





Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Fons, voor mij is het een onbekende houtsoort, zo ik heb er geen ervaring mee wat betreft het draaien van dit hout.
Je kunt naar mijn mening en ervaring diverse dingen doen met dit hout, de kopse kanten sealen met verf, en ze lekker laten drogen. Ik ken ook houtdraaiers die het nat voordraaien, en dan laten drogen in een papieren zak, geeft geen garantie dat dat goed gaat, zoals ik pas geleden zelf ondervonden heb met 3 voorgedraaide vormen die ik een paar weken geleden voorgedraaid van de magnolia stammetjes, twee van de drie zijn toch gescheurd. Ik noem dat ''bad luck'', ook al omdat magnolia voor mij nieuw was. Met kersenhout is het nog erger, het scheurt al als je er naar kijkt. Drogen in een magnetron heb ik ook gedaan, met het zelfde resultaat, geeft ook geen garantie. Hetzelfde met eikenhout.
Persoonlijk denk ik dat het beste is dat je de stammetjes gewoon sealed en opslaat in een droge ruimte of onder een afdak, en geduld uitoefend. Als je genoeg ander hout hebt voor je draaiwerk is het geen probleem om er een paar jaar mee te wachten voordat je ze gaat gebruiken voor je draaiwerk, het is een natuurlijk product, en het natuurlijk droogproces van hout is nu eenmaal lang.
Ik heb de laatste jaren veel discussies gevolgd op forums waar ik lid van ben, die over het drogen van hout gingen, eigenlijk wil iedereen zo snel mogelijk het hout droog hebben om ermee te gaan werken. Men raakt er eigenlijk niet over uitgepraat.
Duidelijk is wel dat voordraaien en het laten drogen in een papieren zak een betere methode is, ook al kan niemand je de garantie geven dat alles heel blijft. Mijn Amerikaanse penvriendin, doet hetzelfde als ik doe, dus voordraaien, en ze zet deze voorgedraaide voorwerpen op een schap in haar werkplaats waar ze soms een paar jaar staan voordat ze ze afwerkt. Maar ook zij maakt het mee dat er toch een paar scheuren.
Met berkenhout of populier heb ik nog nooit problemen gehad, gaat altijd goed ook al draai ik het nat, om er een doorschijnende lampenkap van te maken, wat ik nogal eens gedaan heb.
Zo het is ook een kwestie van je eigen ervaring met diverse houtsoorten, die je wel eens gedraaid hebt, dan weet je wat je met die houtsoorten kan doen of niet.
Probeer maar eens een stuk voor te draaien, en doe het in een papieren zak. Na verloop van een paar weken moet je maar eens kijken of het scheurt of niet. Als het heel blijft heb je in elk geval de ervaring opgedaan hoe dat hout zich gedraagt.
Ik hoop dat mijn verhaaltje over mijn ervaring met hout je verder helpt.
Wens je veel succes.
Beste groeten. Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo

het scheuren van "nat"hout heb ik ook meegemaakt. momenteel verpak ik stammetjes in plastic om het scheuren tegen te gaan. de eerste delen liggen nu een half jaar en dat ziet er goed uit.
zoals ad al schreef : zoveel mensen,zoveel meningen

succes


rick
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
zo te zien zitten de stammetjes vol met spint, het kernhout heeft hier wel een mooi contrast mee

ik zou hout niet in een plastic zak drogen,, als je bang bent dat het te snel gaat kun je beter het hout bevochtigen, behalve als je schimmels wil hebben dan natuurlijk.
 

tuoh

Oud hout
Het is praktisch niet mogelijk om een stam te drogen zonder dat ie scheurt, zelf draai ik enkel droog hout, dat kan ik in één tijd afwerken.
Door de stam in de lengte middendoor te klieven ga je veel minder risico lopen op scheurvorming.
De buitenkant droogt eerst en het hout wil krimpen, maar door het natte kernhout lukt dit niet en de spanning resulteert in scheurvorming.
Catalpa is een heel mooie houtsoort, maar de stammen op de foto zijn te dun om bruikbare planken van te zagen, er is meer spinthout dan kernhout.
Voor het houtdraaien is dit geen beletsel, het geeft een mooi contrast aan het object.

Enkele jaren geleden kreeg ik een volledige stam Robinia van 80cm diameter en 360cm lengte, deze heb ik in lengtes van 1,20m gezaagd en in vier delen gekiefd door het hart, hierna de stukken rechtop laten drogen onder een afdak en beschut tegen de zon. De scheurvorming tijdens het drogen was verwaarloosbaar.

Mvg,

André
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Fons, vond toevallig vanavond op de site van MyFamily, waar ik lange tijd lid ben van geweest deze catalpa bowl. Dacht zal die is posten, zodat je kunt zien wat je kunt verwachten.
Groeten. Ad


Attached files
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Veel dank voor het meedenken en de adviezen!! Ik denk dat ik de korte stammetjes voor een deel in de lengte middendoor zaag en zo gecontroleerd mogelijk laat drogen. Het voordraaien zal me waarschijnlijk de komende tijd niet lukken, bovendien heb ik nog geen idee van wat ik er van wil draaien. Ik denk dat ik de kopse einden tegen indrogen ga insmeren en het hout uit de zon aan de wind laat drogen. Wat de stam betreft ga ik even met Jaap van Leersum van inlands hout overleggen. Hij kan hem in ieder geval een keer voor mij doormidden zagen tegen inscheuren en misschien is het toch wel de moeite waard er wat planken van te zagen. Het contrast tussen het spinthout en de kern is misschien wel mooi voor een decoratieve toepassing.

Fons
 

-HA-

Nieuw lid
4 nov 2008
13
0
Als beginnend houtdraaier loop ik ook erg tegen het scheuren van hout op. Ik ben dan ook op zoek naar een methode waarin ik mij kan vinden. Heeft iemand ervaring met het koken van hout..? Echt ervaring bedoel ik dan..! Ik hoor het graag.
Vriendelijke groet Henk.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
bedoel je zelf koken of met gekookt hout werken???

ik heb met gekookt vuren gewerkt maar dat zal je niet bedoelen
het vuren krijgt een warme bruine kleur van het koken en het wordt erg broos
maar wel zeer duurzaam
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.