Wijntafel antiek look

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Beste woodworkers,

Ik zou graag een authentiek frans wijntafeltje willen, zoals hier onder afgebeeld...



Maar ze zijn nogal prijzig...
Dus wil ik proberen om er zelf één zo goed mogelijk na te maken, dus van nieuw eiken naar 'antiek' eiken.
Hoe kan ik dit het beste volgens jullie aan pakken? iets met houtskool? was? Ik heb er zelf geen ervaring mee, en zou deze uitdaging dan ook graag aangaan.
Ik hoor graag jullie tips/meningen! :D

Groeten Geert,
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
122
Aerdenhout
Ik heb wel eens 'antieke' tafeltjes gemaakt. Deze werden na het maken eerste 'gewoon' gebeitst. Daarna kreeg het blad een aframmeling met een bos sleutels aan een ketting, waardoor er allemaal deukjes en beschadigingen in het blad kwamen. Ook de randen even 'doorschuren'. Nog een keer beitsen. In alle putjes blijft meer beits zitten, waardoor je dat oude 'deukjes' effect krijgt. Daarna werd er gelakt. Het is erg lang geleden dat ik dit gedaan heb, ik was toen het vakantiehulpje in de meubelmakerij. Maar het werkt wel. Wellicht kan je er wat mee!
 

pompier

Actieve deelnemer
27 nov 2011
61
0
Lauwe Belgie
Probeer eens met een ruwe baksteen en daarna met amoniak.
De amoniak zorgt ervoor dat de eik grijs komt.
Daarna kan je het vernissen of een beits op plaatsen.
Grt, Kristof
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Het is gelukt! best wel geslaagd moet ik zeggen, alleen een echte taxateur ziet nog dat het geen antiek is! :D
Door de drukte heb ik er helaas geen foto van gemaakt, (tafeltje staat inmiddels in de woonkamer van een famillie lid) hopelijk vergeven jullie mij :p
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hoe heb je het uiteindelijk gedaan?

'k Ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat, denk je dat je alsnog een foto kan maken?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Beetje laat misschien, maar misschien nog nuttig in de toekomst:
Caligene heeft ongeveer hetzelfde effect, maar is sneller dan ammoniak.
Bovendien kan je dat rechtstreeks op je hout smeren, terwijl bij ammoniak de dampen worden gebruikt.

Verder is het ook heel goed om (verdund met veel water) een bad te maken om cirkelzagen en frezen in te leggen die 'aangeladen' zijn met houtstof. Je weet wel, het goedje dat zich stevig vasthecht en moeilijk te verwijderen is.
Na zo'n badje wrijf je het er gewoon met een doek af!

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.