Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Wijntafel antiek look

Beste woodworkers,

Ik zou graag een authentiek frans wijntafeltje willen, zoals hier onder afgebeeld...

Maar ze zijn nogal prijzig...
    Dus wil ik proberen om er zelf één zo goed mogelijk na te maken, dus van nieuw eiken naar 'antiek' eiken.
    Hoe kan ik dit het beste volgens jullie aan pakken? iets met houtskool? was? Ik heb er zelf geen ervaring mee, en zou deze uitdaging dan ook graag aangaan.
    Ik hoor graag jullie tips/meningen!

Groeten Geert,

Re: Wijntafel antiek look

Ik heb wel eens 'antieke' tafeltjes gemaakt. Deze werden na het maken eerste 'gewoon' gebeitst. Daarna kreeg het blad een aframmeling met een bos sleutels aan een ketting, waardoor er allemaal deukjes en beschadigingen in het blad kwamen. Ook de randen even 'doorschuren'. Nog een keer beitsen. In alle putjes blijft meer beits zitten, waardoor je dat oude 'deukjes' effect krijgt. Daarna werd er gelakt. Het is erg lang geleden dat ik dit gedaan heb, ik was toen het vakantiehulpje in de meubelmakerij. Maar het werkt wel. Wellicht kan je er wat mee!

Bedankt voor je reactie, ik ga het wel eerst even uitproberen op een stuk resthout.

Probeer eens met een ruwe baksteen en daarna met amoniak.
    De amoniak zorgt ervoor dat de eik grijs komt.
    Daarna kan je het vernissen of een beits op plaatsen.
    Grt, Kristof

Het is gelukt! best wel geslaagd moet ik zeggen, alleen een echte taxateur ziet nog dat het geen antiek is!
    Door de drukte heb ik er helaas geen foto van gemaakt, (tafeltje staat inmiddels in de woonkamer van een famillie lid) hopelijk vergeven jullie mij :P

Hoe heb je het uiteindelijk gedaan?

'k Ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat, denk je dat je alsnog een foto kan maken?

heb vorige week eens de kelder opgeruimd en wat kwam daar uit?
    twee eiken tafelbladen van zo'n soort tafeltje
    heb ze toch maar eventjes apart gezet om ook eens voor zo'n tafel te gebruiken