Gatenrij system 32 DIY met bovenfrees

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Een gatenrij system 32 met een gewone bovenfrees maken zonder de Festool accessoire en dito prijs te betalen.

Ik heb me ontfermd over een afgedankte kleerkast die op de stoep was gezet. De gave zijwanden met de system 32 gaten trokken mijn aandacht. Hiervan werd een smalle strook met de gaten afgezaagd dat als referentiepatroon bleek te kunnen dienen.
Een klein hulpstukje gemaakt middels een alu L profieltje met gaten voor de geleidestangen. Hierop een recuperatiescharnier gemonteerd met op de lip een m5 boutje.
In de bovenfrees een deuvelboortje 5 mm gemonteerd. Een geleidelat, het werkstuk en het refentiepatroon op gepaste afstand op de werkbank gefixeerd. Nu laat ik de geleidestangen strak tegen de lat verschuiven tot het boutje op de lip in een gat valt en boren maar. In geen tijd had ik ruim 400 gaten geboord.

Attached files
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Mooi stukje huisvlijt! Heb je ook een fotootje in actie? Als ik het goed begrijp loopt het hoekprofiel tegen de strook met de gaatjes en houdt het zo ook de 2 stangen van je bovenfrees haaks als het boutje in een gat zit.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Heel slim systeem!

Heb je er patent op genomen? Anders ga ik dit binnenkort eens mooi namaken voor eigen gebruik! ;)

Waar heb je die geleidestangen vandaan?
Ik kan die van mijn frees wel gebruiken maar draad in het uiteinde tappen lijkt me nog niet zo makkelijk.... :roll:
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
De opstelling maakt het iets duidelijker. Het is zaak om de uiteinden van beide geleidestangen strak tegen de geleidelat te houden tijdens en na verschuiven. Het standaard parallelgeleider hulpstuk heb ik er even afgeschroefd. En draad tappen aan het andere uiteinde zie ik ook niet zitten. Maar het resultaat was volledig naar wens.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Zoals bekend op dit forum ben ik gek op quick and dirty oplossingen en deze oplossing past volledig in dat straatje. En ik zie direct al mogelijke verbeteringen om het functioneel meer op het origineel te laten lijken.
Als je in de gatenstrip een groef maakt waar het stukje hoeklijn strak maar glijdend in past dan kan je de geleidelat vergeten. Je zet het stukje hoeklijn met de scharnierende pen op de glij-hoeklijn en je bent klaar. Ook zou je iets van een aanslag onder de gatenlat kunnen maken om de gaten over de breedte van een paneel op gelijke hoogte te houden.
Je ziet het, niets is perfect, alles is te verbeteren, het is maar net de vraag waar je het wilt laten stoppen. ;)
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Voor een nieuw project moesten weer wat gatenrijen geboord worden. Heb eerst de suggestie van WR1944 uitgevoerd op de gatenlat. Nu kan die strak tegen het te boren meubelpaneel aangespannen worden. Zodoende kan ik veel vlotter naar een goed resultaat toewerken. Bedankt voor de tip.

gatenrij new.jpg
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
vanochtend ook al aan je idee begonnen.
wil namelijk een houten werkbank maken met gaten van 20 mm.
zoals de mft van festool maar dan groter.
die zitten op 96 mm 3 keer de 32 mm.
dus goed idee gelijk maar nagemaakt.
IMG-20121002-WA0000#1.jpg

dit is ongeveer mijn voorbeeld
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
ben zelf ook al bezig geweest om je idee uit te voeren.
vandaag begonnen met mal maken en gatenboren voor m,n nieuwe werkbank.
20121118_113002.jpg

20121118_112955.jpg

20121118_112950.jpg

20121118_113009.jpg

na de gaten in de tafel ook nog een nieuw onderstel.
en volgende week zelf m,n bench dogs maken bij een vriend van mij op zijn draaibank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.