knapp combinatieachine

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Wie heeft er ervaring met een knapp combimachine, is dit een betere aankoop dan een felder wat betreft bedieningsgemak, degelijkheid, algemeen gebruik?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb geen ervaring met de Knapp, ben in bezit van de Robland LX31. Wat ik uit discussies van het Robland forum opmaak en in enkele testverslagen heb gezien, behoort deze machine tot de "top of the bill". Vooral wat degelijkheid stabiliteit en kwaliteit betreft. Wat het gemak en instellingen betreft kan ik er niks over zeggen :( Het is geloof ik wel zo'n beetje het duurste wat er is te krijgen.

Fons
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik kan een Knapp combimachine van 10 jaar oud kopen, deze ziet er inderdaad heel degelijk uit. Maar ik had nog nooit van het merk gehoord en weet dus ook niet of deze vergelijkbaar is met een felder. Ik was eigenlijk van plan een nieuwe Robland te kopen maar nu ik de Knapp heb gezien ben ik aan het twijfelen gebracht, wie kan me advies geven?
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
als je zo'n machine tweedehands kan kopen zou ik dat zeker overwegen zulke machines zijn kwalitatief zeer goed en worden meestal gekocht door mensen die er zuinig op zijn

als ik zou moeten tussen een goede tweedehands felder of een nieuwe robland, dan ging ik voor de felder,, ik ken de knapp dus ook niet
 
A

Athanor

Guest
Ik ga volledig met je redenatie mee, Houtmannetje. Wist je overogens dat Knapp inmiddels in de Roblandgroep als dochterbedrijf is opgenomen? Ik bezit een Robland, maar ben niet echt tevreden over de nauwkeurigheid en repeteerbaarheid van de instellingen. Als ik nu weer kon kiezen spaarde ik nog even door voor minimaal een Hammer-machine.

Maar, Nol, als ik nu met mijn huidige kennis moest kiezen tussen een tweedehands Knapp en een nieuwe Robland, ging ik voor de Knapp. Zelfs als er enig poetswerk aan te pas zou komen om hem op orde te krijgen. Er is in FWW al eens een vergelijking tussen de verschillende machines gemaakt en deze kwam er net zo goed of zelfs beter uit dan de Felder. Op deze link kun je nog wat commentaar zien (niet het hele rapport, dat kan ik niet benaderen). http://www.taunton.com/finewoodworking/ToolGuide/ToolGuideProduct.aspx?id=5749

Je zou (met Google) eens op de Roblandgroep op Yahoo kunnen zoeken naar de Knapp. Daar hebben Robland eigenaren al eens verschillende vergelijkingen en commentaren gemaakt.

Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik ben begonnen met een robland 220 machine eigenlijk gelijk overgestapt naar een krachtmachine
ook van robland

toen ben ik van mijn garage naar een werkplaats gegaan en moest gaan kiezen of een felder combinatie nieuw of losse machines tweedehands,, ik ben toen voor het laatste gegaan

ik heb toen een vlakvandiktebank (italiaans) gekocht en een altendorf f45 van en jaar oud met een rolwagen van 3000mm een 2500 was toen standaard
tevens heb ik toen een vierzaks afzuiginstallatie erbij gekocht alles met een vaste aansluiting
een freesbank heb ik nooit echt nodig gehad

en nu heb ik alleen maar electrisch handgereedschap en het gaat ook,,, zo ben ik trouwens ook begonnen voor ik de robland kocht

ik mis natuurlijk wel het gemak van een vaste zaagtafel,, maar het gaat echt wel zonder
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Bedankt, na al deze positieve reacties over de knapp machine ga vandaag nog maar eens kijken naar de knapp. Uit jullie reacties begrijp ik dat dit zeker een met felder vergelijkbare machine is. Het is trouwens geen 5-voudige machine maar een zaag/frees combi met loopwagen van 2-meter, toch zo gemaakt dat je er wel platen van 2.40m op kunt zagen. Overigens zit er een freesaanvoerapp. en pennenslede bij. De machine moet zo rond de 3500 euro kosten, lijkt me reële prijs.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Fons bedankt, ik ben overtuigd zeker na het lezen van het artikel over de vlak/vandiktebank. Ik heb de machine reeds gekocht en denk er heel lang veel plezier aan te beleven.
 
A

Athanor

Guest
Nol, proficiat met je aankoop!

Dat zal nog een hele klus worden om deze "tank" in je werkplaats te krijgen ;)

Ik hoop dat je er veel plezier van hebt, laat maar eens wat van de resultaten op het forum zien.

Fons
 
A

Athanor

Guest
In het topic: Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ... heb ik alsnog een testverslag geplaatst over combimachines.

Fons
 

wim

Nieuw lid
9 jun 2009
3
0
ik heb allemaal losse machines staan van hen maar ik weet dat tendotools ook een aantal mooie combines in hun gamma geeft je moet maar eens gaan kijken op hun website http://www.tendotools.com
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.