Noten bureau

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
122
Aerdenhout
Na veel meelezen en weinig posten zal ik ook eens een project in wording gaan bijhouden hier. Het wordt een bureau uit noten, zie ook sketchup plaatje. De nerf loopt op de tekening niet overal zoals het in het echt moet worden, geen zorgen. Het blad wordt 180 bij 80 cm. Opgebouwd uit planken van 21 mm dik, randen opgedikt naar 42 mm. De 'vrije' overspanning van het blad is iets meer dan 1 meter, dus dat komt goed. Ik hoef er niet op te kunnen dansen... Het blad komt 'zwevend' boven de poot / het kastje dmv van RVS busje (daarover later vast meer).

[album]326[/album]

Deze week bezig geweest met het vlakken van het hout. Zeker de lange planken voor het blad was een aardige uitdaging met m'n oude kity 635. Ik was nog niet verder dan een meter gekomen, deze planken zijn ruim 2 meter. De aanschaf van 2 rolbokjes hielp een hoop. Het vandikte gedeelte maakte ook mooie schuine planken, dus daar ook mee even aan de slag geweest. De afwijking van 4 tiende millimeter terug naar niet meetbaar gekregen, erg blij mee.

[album]327[/album]

Lekker vlakken enzo. Wat een enorme hoeveelheden schaafsel produceer je zeg... Iemand nog een nuttiger doel voor het schaafsel dan de vuilnis?

[album]328[/album]

De ruwe planken.

Van de week (hopelijk) verder en dan meer. Uiteraard sta ik open voor tips en (opbouwende) kritiek!
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Lekker vlakken enzo. Wat een enorme hoeveelheden schaafsel produceer je zeg... Iemand nog een nuttiger doel voor het schaafsel dan de vuilnis?

Met notenhout schaafsel kun je heel goed vlees roken! Zonde om het in de kachel te verstoken.....
 

WR1944

Oud hout
Maar om vlees te roken heb je een rookkast nodig. Dus moet er een rookkast gemaakt worden. Dus nog meer krullen. En om de krullen te bewaren heb je een krullenbak nodig. Dus moet er een krullenbak gemaakt worden. Dus nog meer krullen. En om ..........
Je ziet het, het hout niet op. :mrgreen:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha de beroemde Praxis rolbokken! Die heb ik ook!

Schaafsel geef ik aan een collega met konijnen. Maar dat kan niet met noten want daar zit iets giftigs in. Ik ben benieuwd naar je buro, het is alvast mooi hout.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Seek zei:
Aha de beroemde Praxis rolbokken! Die heb ik ook!

Schaafsel geef ik aan een collega met konijnen. Maar dat kan niet met noten want daar zit iets giftigs in. Ik ben benieuwd naar je buro, het is alvast mooi hout.

Of je moet die collega niet zo heel aardig vinden ;)
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
122
Aerdenhout
Even een update, we hebben niet stilgezeten! Wel een beetje tegenslag, het bleek toch dat het vlakken van de lijmkanten van het blad niet helemaal optimaal was verlopen. De planken waren lichtjes hol geworden, zodat er tussen de 1 en 2 mm ruimte in het midden zat. Iets teveel om optimaat te kunnen lijmen. Daarom maar een veritas straightedge aangeschaft en vandaar in alle rust eens gekeken naar de afstelling van de tafels. Na een uurtje of 2 rommelen had ik het binnen 0,05 mm vlak staan.

[album]337[/album]

Dat scheelde toch een hoop. Planken worden superstrak nu en passen wel goed. Meteen het blad gelijmd. Er zitten een paar dominootjes tussen voor het uitlijnen.

[album]338[/album]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.