Kistje van amerikaans walnotenhout en esdoorn

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Jajaja het is weer zover....er is weer een kistje op komst. Van een gewaarderd forumlid kreeg ik wat enorm mooie stukken walnotenhout. Precies genoeg voor een kistje. Het hout was al "gebookmatched".....wat is hier eigenlijk het nederlandse woord voor? Ik kon dus zorgen voor een aaneengesloten nerf rondom het kistje.

Ik heb toch besloten om houten scharniertjes te willen maken. Dit zou dan het eerste kistje worden met houten scharnieren. Gelukkig is er enorm veel informatie te vinden om internet dus ik kon bij anderen even meekijken hoe hun dit aanpakken.

Het kistje krijgt halfhout-verbindingen aangezien ik dit een mooiere verbinding vind dan een 45 graden verstek.

Qua vakverdeling ben ik nog druk aan het denken. Ik neig naar gebogen vakken van gelamineerd fineer.

Misschien dat ik dit weekend nog even bezig kan...
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ha rick, leuk houtenscharnieren! Ik heb zelf wel eens een proefstuk gemaakt en dat zag er best leuk uit. Heb ook in mijn hoofd zitten hoe ik het eventueel met de bovenfrees zou kunnen maken. Ik kijk even wat jij er van maakt en wil het zelf ook een keer een poging geven.

Suc6 ermee!

Groetjes,

Lennaert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Timmertje.....volgens mij wordt het een jochie!!!.....we noemen hem "kist"

@Lennaert.....Ik heb de scharnieren gezaagd op de zaagtafel met een zaagblad met "rechte"tanden ..leek redelijk te lukken
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou, het kistje is klaar.......nu nog wat laagjes Osmo TopOil om het hout nog beter tot zijn recht te laten komen.

Helaas kan ik nog steeds geen foto's uploaden aangezien het probleem met Tele2 nog steeds loopt.


Ik wil alvast Kor enorm bedanken voor het mooie stuk walnotenhout!!

Wordt vervolgd....
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Rick, heb je site even bekeken. Ik vind dit een van je mooiste kistjes! Damn, dat hout is zo mooi. Vind je sluitknopje ook erg leuk.

Goed bezig!
 
A

Athanor

Guest
Prachtig resultaat Rick! Is dat de vogeloogjes esdoorn van Wytske?

Ik vind de scharnieren ook intrigerend. Mooi ingelegd in het walnoothout. Heb je ook foto's van de vervaardiging gemaakt?


Fons
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Rick,

Dat is weer een super mooi kistje geworden! Gaaf om te zien dat het hout er nog mooier uitkomt te zien dan dat het in geschuurde versie al was. Houten scharnieren.... respect!

Gr. G.A.V.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rick wat een fantastisch mooi hout. En natuurlijk een hele mooie kist. Messing scharnieren hadden hier ook mooi bij gestaan. :lol: :lol: Maar je weet ik ben op dit punt bevooroordeeld.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Inderdaad het mooiste kistje tot nu toe, prachtig hout, mooi gecombineerd en heel mooi uitgevoerd
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Rick,

Dat ziet er goed uit. Mooie kleur combinatie van het hout. Alles ziet er goed afgewerkt uit. Netjes gemaakte scharnieren en sluiting.
Hoop dat je plezier hebt gehad tijdens het maken.

Groet Jos
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Het is inderdaad best een leuk kistje geworden. Het komt grotendeels natuurlijk voor de gebruikte houtsoorten.
Helaas heb ik weinig foto's gemaakt van het proces, soms is het ook wel eens leuk om gewoon lekker door te werken.

@Joppe : Ik heb inderdaad veel plezier gehad met de bouw!!
@fons : het is een stukje fineer, het hout van Wytske was mooi maar niet zo spectaculair
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.