Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Kistje van amerikaans walnotenhout en esdoorn

Forummers,

Jajaja het is weer zover....er is weer een kistje op komst. Van een gewaarderd forumlid kreeg ik wat enorm mooie stukken walnotenhout. Precies genoeg voor een kistje. Het hout was al "gebookmatched".....wat is hier eigenlijk het nederlandse woord voor? Ik kon dus zorgen voor een aaneengesloten nerf rondom het kistje.

Ik heb toch besloten om houten scharniertjes te willen maken. Dit zou dan het eerste kistje worden met houten scharnieren. Gelukkig is er enorm veel informatie te vinden om internet dus ik kon bij anderen even meekijken hoe hun dit aanpakken.

Het kistje krijgt halfhout-verbindingen aangezien ik dit een mooiere verbinding vind dan een 45 graden verstek.

Qua vakverdeling ben ik nog druk aan het denken. Ik neig naar gebogen vakken van gelamineerd fineer.

Misschien dat ik dit weekend nog even bezig kan...

Re: Kistje van amerikaans walnotenhout en esdoorn

ik ben erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien!

Ha rick, leuk houtenscharnieren! Ik heb zelf wel eens een proefstuk gemaakt en dat zag er best leuk uit. Heb ook in mijn hoofd zitten hoe ik het eventueel met de bovenfrees zou kunnen maken. Ik kijk even wat jij er van maakt en wil het zelf ook een keer een poging geven.

Suc6 ermee!

Groetjes,

Lennaert

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Timmertje.....volgens mij wordt het een jochie!!!.....we noemen hem "kist"

@Lennaert.....Ik heb de scharnieren gezaagd op de zaagtafel met een zaagblad met "rechte"tanden ..leek redelijk te lukken

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Nou, het kistje is klaar.......nu nog wat laagjes Osmo TopOil om het hout nog beter tot zijn recht te laten komen.

Helaas kan ik nog steeds geen foto's uploaden aangezien het probleem met Tele2 nog steeds loopt.

Ik wil alvast Kor enorm bedanken voor het mooie stuk walnotenhout!!

Wordt vervolgd....

Rick, heb je site even bekeken. Ik vind dit een van je mooiste kistjes! Damn, dat hout is zo mooi. Vind je sluitknopje ook erg leuk.

Goed bezig!

Athanor
    Guest

Prachtig resultaat Rick! Is dat de vogeloogjes esdoorn van Wytske?

Ik vind de scharnieren ook intrigerend. Mooi ingelegd in het walnoothout. Heb je ook foto's van de vervaardiging gemaakt?

Fons

Hoi Rick,

Dat is weer een super mooi kistje geworden! Gaaf om te zien dat het hout er nog mooier uitkomt te zien dan dat het in geschuurde versie al was. Houten scharnieren.... respect!

Gr. G.A.V.

Rick wat een fantastisch mooi hout. En natuurlijk een hele mooie kist. Messing scharnieren hadden hier ook mooi bij gestaan. :lol: :lol: Maar je weet ik ben op dit punt bevooroordeeld.

Inderdaad het mooiste kistje tot nu toe, prachtig hout, mooi gecombineerd en heel mooi uitgevoerd

Forum Rechten