welke dikte multiplex voor 90 cm lade

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste medewoodworkers,

Ik wil een werkbank gaan maken met 3 brede laden in een kast tussen de poten, de onderste legger en het blad. Het zou betekenen dat ik 3 laden ga maken van ongeveer 900x500x120, 900x500x120 en 900x500x250 mm .

Deze wil ik maken van multiplex. Ik weet echter niet hoe dik of dun de multiplex moet zijn om toch nog een stevige lade te maken. In de laden komt gereedschap te liggen. Ongeveer max 10 kg per smalle lade en 20 kg in de brede lade.

Moet ik alles maken van 18 mm multiplex of kan dunner ook. Heeft iemand hier ervaring mee. Graag jullie reacties.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
12mm is ook voldoende.
De stevigheid van de lade komt toch door de bodem.

Suc6 met klussen
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
bas r zei:
12mm is ook voldoende.
De stevigheid van de lade komt toch door de bodem.

Suc6 met klussen
Bedankt Bas voor de reactie,

Bedoel je met 12 mm dat alles 12 mm moet worden inclusief de bodem of mag die dan weer bijvoorbeeld 9 mm worden? Alles moet wel stabiel en stevig blijven.

Bedankt alvast voor de reactie.
 

WR1944

Oud hout
De bodem is de plaats waar het gewicht op komt. Dit is een vrij groot oppervlak en die zou ik zeker niet dunner maken. Als je 12 mm gebruikt en er voor zorgt dat de opstaande kanten (zij-, voor- en achterkant) goed worden samengevoegd met lijm en een groef voor het vergroten van het lijmoppervlak heb je naar mijn gevoel een stevige constructie.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
Mag ik (nieuw bij dit forum - 1e reactie) daar een vraag aan toe voegen?
Voor het maken van laden waarin ik kunstenaars-papier en passe-partout-karton vlakliggend ga bewaren, heb ik een inwendige maat nodig van minimaal 70 x 100 cm. Dat is nog een slagje groter. De hoogte van de lades mag heel beperkt zijn; ongeveer 5 - 6 cm effectieve ruimte is voldoende. Het grootste probleem ontstaat wanneer de bodem doorbuigt en het karton krom wordt. Dan kun je er geen kunstwerken fatsoenlijk meer mee inlijsten.
vraag 1 - Is voor zo'n lade-afmeting 12 mm dik multiplex voldoende?
Ik wil graag metalen rolgelijders gebruiken om het gewicht (geschat gewicht van 700 kg /m3 voor het papier) van maximaal 25 kg te kunnen dragen.
vraag 2 - is okoume mx sterker/buigvaster dan meranti mx?)
vraag 3 - heeft iemand goede/slechte ervaringen met bepaalde merken lade-gelijders?
vraag 4 - zijn 3-delige geleiders veel zwakker (maar wel volledig uittrekbaar) dan 2-delige?
vraag 5 - de hoogte van de opstaande kanten geeft ook stevigheid. Wat is jullie advies bij deze lade-grootte?
Ik hoop dat een aantal van jullie ervaring heeft met dit soort lade-afmetingen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@duvelzaag: 'k Hoop dat dit niet als vloeken in de kerk overkomt :oops: , maar misschien biedt een metalen bodem voordelen?
Wordt heel star door profileren, en minder kans op onregelmatigheden dunkt me. Ik denk dat er weinig 'houten' materialen zijn die vroeg of laat toch niet gaan doorzakken in het midden, op die grootte tenminste.

Alles kan natuurlijk, maar misschien is metaal in dit geval gewoon makkelijker ;) .

Steven
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@ Steven: metaal is inderdaad een oplossing. Maar gevoelsmatig heb ik nu eenmaal meer met 'houtworm' dan met 'roest'. Qua bewerkbaarheid ook. Technisch heb je waarschijnlijk volkomen gelijk.
Heb al een tip gekregen een aantal alu hoekprofielen met de hoek naar boven dwars onder de laden te bevestigen, waar een triplex plaat op kan rusten. Of een stuk Masonite. Daar komt ook zomaar zo geen houtworm in.
Die constructie blijft redelijk licht van gewicht en het hoekje geeft wel veel meer stevigheid.
'Best of both' is dan misschien wel een heel goede tussen-oplossing.
Bedankt voor het mee-denken.

vr.gr.
 

WR1944

Oud hout
Als je de hoogte van de lade niet al te hoog wilt maken kan je met enkele hoek- of liever T-profielen van bijv. aluminium. Als je die evenwijdig aan de korte zijde onder de bodem plaatst heb je er het meeste effect van. Anders kan je met latten werken, ook evenwijdig aan de korte zijde. De latten verticaal voor maximale sterkte.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@ wr1944
Iets in die geest had ik ook begrepen. Een T-profiel is makkelijker aan te brengen dan een hoek-profiel met de punt naar boven. Een H-profiel is nog sterker dan een T. Veel meters ben ik eigenlijk niet nodig, maar inderdaad, wel graag veel lage laden. (De meters komen dan vanzelf.) Zodra m'n (oude simpele) werkbank aangepast is en ik er een van de twee vorige week ontvangen meubelmakersbankschroeven aan heb bevestigd, komt er een hele rits klussen aan. De ladenkast is een van de eersten die ik wil aanpakken. In de tussentijd kan ik mooi omkijken naar de verschillende alu-profielen.
Krijg d'r steeds meer plezier in.
Heb vanmiddag een vooroorlogs afschrijfhout dat voor sier aan de wand hing maar eens bestudeerd en weer voorzien van een kraspennetje. Vastzetten gebeurt niet met een schroef maar met een houten wig (kiel). Het werkte prima. De pleister ook...
Bedankt wr1944
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.