Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: kiefer

kiefer

In duitsland heet de houtsoort kiefer .
    Wie kan mij zeggen wat de juiste naam is in het nederlands.
    Als ik het zelf op internet kijk kom ik uit op pijnboom of grenen de verkoper zei dat het niet het zelfde is als grenen.
    En waar zou ik het kunnen kopen ?

Re: kiefer

Pinus mugo is de latijnse naam.. nederlanse naam is Bergden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer
    Pinus mugo is de latijnse naam.. nederlanse naam is Bergden.
    Dat klopt, maar dat is in het Duits Bergkiefer, meer struik dan boom.

Onze Oosterburen kennen ook de Waldkiefer, wordt vaak gewoon 'Kiefer' genoemd, bij ons bekend als den, dus grenen.

Bedankt voor de reacties,wie weet waar dit in nederland te koop is ?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Grenen? Dat moet bij elke willekeurige houthandel wel te vinden zijn lijkt me.

Welke den is eigenlijk grenen? Als ik bij de lokale houthandel grenen ga vragen zullen ze me raar bekijken. Hier spreken we van witte den en rode Noorse den (RND). Verder heb je nog Douglas (voor gordingen), Yellow Pine en Pitch Pine. Witte den is vuren, maar is wat grenen wordt genoemd ook vuren?

Mathieu

grenen komt van de grove den (Pinus) en vuren komt van de spar (Picea) de welbekende kerstboom.

@Peter.. je hebt gelijk.

@ mathieu

grenen is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende pinus-soorten. Maar de Pinus silvestris (de grove den) zal je het vaakst tegen komen als je grenen koopt.
    Yellow en pitch pine vallen nog wel onder het geslacht pinus maar douglas is weer een hele andere geslacht het zelfde geld ook voor vuren.

Hoop dat er zo wel wat duidelijkheid in is.

Het is duidelijk! Grove den is het soort den dat in de Kempen groeit, de spar groeit in de Ardennen. Feitelijk is 'Pin de Landes', of zeeden dat frequent aangeboden wordt als vloerplanken dan ook een soort grenen.
    Mathieu

Ben vandaag bij een paar houthandels geweest en ze kunnen mij er niet aanhelpen en ze vertelde mij dat het niet te vergelijken is met grenen.
    Wie weet waar ze kiefer verkopen .

Forum Rechten