lintzaag

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
Wie kan me wat vertellen over het afstellen van een lintzaag. Het is een behoorlijke grote en oude machine. Er zitten boven en onder geleiders en je kunt het bovenwiel stellen. Toch heb ik erg veel moeite rechte zaagsnede te maken. Deze wijkt steeds naar links uit. Wat kan ik hier aan doen?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik had hetzelfde probleem maar dat is nu voor 98 procent opgelost. Ik heb de machine helemaal uit elkaar gehaald, de geleiders eraf en uit elkaar, de motor eraf, de wielen, zelfs de lagers uit de wielen gehaald. Helemaal schoon gemaakt, nieuwe rubbers op de wielen enzovoort.

Wat bij mij waarschijnlijk het belangrijkste probleem was, was dat de wielen niet ´in lijn´ stonden waardoor het zaagblad kromgetrokken werd (een wiel stond t.o.v. een andere iets naar achter). Daarnaast waren de rubbers aan de kant waar de zaagtanden zitten afgesleten waardoor de tanden naar één kant krom leken te trekken.

Ik gebruik nu ook een iets dikker en stuk breder zaaglint. De machine blijft echter de neiging vertonen iets naar links af te buigen dus ik moet mijn ´workpiece´ onder een lichte hoek door de machine geleiden om recht te zagen.

Ik vrees dat bij mij het probleem pas 100% opgelost zal zijn na de aanschaf van een nieuwe machine, maar ik nog wel even met de huidige werken (lees: ik heb momenteel niet de financiele middelen voor nieuwe lintzaagmachine :( ).

Ik hoop dat je iets aan bovenstaand verhaal hebt en je het probleem bij jouw machine wel helemaal kan verhelpen.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
maak even een foto

met je bovenwiel kun je je zaag spannen/ontspannen door het omhoog of omlaag te draaien
er zit ook een knop waarmee je je zaag kan richten dit doe je door het boven wiel te kantelen
je zaag gaat dan als je de goede kant opdraait op het midden van het wiel lopen

dan kun je ook nog verstelbare onder en of bovengeleiding hebben
je ondergeleiding zit op een vaste hoogte zo hoog mogelijk onder de tafel
je bovengeleider stel je in zo laag mogelijk maar wel zo hoog dat je werkstuk er onder door kan

om uit te leggen hoe je deze in moet stellen heb ik wel even een foto nodig
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij hebben de meeste lintzagen een dergelijk afwijking "drift". Om recht te zagen moet je een geleider hebben die bijgesteld kan worden op deze afwijking, waarna je recht kunt zagen. Ik heb mijn lintzaag (Meber) echter ook uit elkaar moeten halen en nieuwe kurk/rubbers moeten aanbrengen wat overigens een enorme verbetering gaf.

Fons
 
A

Athanor

Guest
In bijgaand artikel kun je verschillende tips lezen over het "tunen" van je lintzaag. Wat de schrijver benadrukt is het gegeven dat de rubbers enigszins rond moeten zijn. Daardoor zoekt het blad uit zichzelf het midden op. Daardoor zou je weinig voor de drift hoeven na te stellen. De loopvlakken van mijn wielen zijn vlak, ik zit nog te zoeken naar een manier om de ook rond te maken. Heb wel een paar tips in FWW gezien, maar ben er nog niet uit...



Attached files lintzaag afstelling.pdf (1.5 MB)
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
als je een zaagblad geleider zoals deze erop hebt zitten, kun je de drift beperken

22944_bg.JPEG


ik heb ze op mijn lintzaag gehad zowel boven de tafel(in hoogte verstelbaar)
en onder de tafel (zo hoog mogelijk)

hier komt de foto vandaan
http://www.hartvilletool.com/product/11206
 

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
Bedankt voor de tips. Ik zal zo snel mogelijk een fotootje maken.

Het bovenwiel kan ik inderdaad iets kantelen waardor het zaagblad iets naar voren of naar achteren gaat lopen. De geleiding(onder en boven) heb ik zo kort als mogelijk afgesteld. Het rubber op de wielen is, denk wel, een beetje verleten. Misschien moet daar maar iets nieuws op(waar haal ik zoiets?). Mijn lintzaag is een oud beestje, stel ik mischien te hoge eisen aan de zuiverheid van zo'n zaag?
 
A

Athanor

Guest
Als het een machine van een goed of redelijk merk is mag je hoge eisen stellen. Met een grondige opknapbeurt kun je dan een betere lintzaag hebben dan een nieuwe van bijv. Buitelaar machines, van Chinese afkomst.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
mijn lintzaag was een oud beestje maar als ik er weer een op de kop kan tikken zal ik weer zo'n oude kopen

maar dan wel met wat nieuwere snufjes zoals de geleiding
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hennes-

in nederland zijn er nog maar weinig mogelijkheden voor nieuw beleg op de wielen.nieuwe zagen hebben wielen die gewoon in het geheel vervangen worden.ik heb afgelopen jaar een wiel laten doen bij martons in wormerveer(http://www.martons.nl) ,kost 150,- en helaas doen zij alleen kurkbeleg.je kan je wiel ook naar duitsland sturen - http://www.hema-zaegen.de ,kost ongeveer hetzelfde maar zij doen ook rubberbeleg.
je schrijft dat je een vlinke zaag hebt - dan moet het beleg plat zijn en laat je het lint aan de voorkant met de tanden overhangen.bij een wiel met kleinere diameter(tot+-40cm) moet het beleg juist een beetje bol zijn en leg je het lint in het midden.
verder is een goed scherp,schoon(!) en netjes gelasst lint belangrijk.de meeste mensen zetten ook te veel spaning op het lint.mijn ervaring is dat iets minder beter is dan te veel.speel er een beetje me.als je het lint met je vinger en een beetje druk ca 5mm opzij kan duwen is het meestal genoeg.
elk lint is verschillend en het is noodzakkelijk bij elk lint de geleider voor drift bij te stellen-lastig maar echt nodig.
de afstand van de wieltjes/blokkjes van de boven en ondergeleider moet zo min mogelijk zijn-ik gebruik en stuk papier om de afstand te bepalen.

athanor-
een heel eenvoudige manier het wiel bol te maken is als volgd-
plaats je lint achterste voren(met de tanden naar achteren dus) op de wielen en zet de zaag aan.neem een schuurblok met wat groffer schuurpapier(120 0f 150) en hou het tegen de onderkant van je bovenwiel.door voorzichtig weghalen aan de voor en achterkant krijg je snell een mooi bol oppervlak(hoeft niet meer dan een mm te zijn).
hou je wielen schoon,dan blijven ze lekker lopen.

sucess!

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb zelf ook net een oude lintzaag aageschaft. Daar moet ook net het eea aan bijgesteld etc worden. Wat ik mij nog afvroeg, ik heb lagergeleiders, welke dus meedraaien. Heb begrepen dat je deze dus iets van het zaaglint moet vrijhouden. Je hebt ook keramische geleiders, welke je er net tegenaan zet.(zoals de foto hierboven) Zijn er nou nog grote verschillen tussen beide methodes?
 
A

Athanor

Guest
@Hennes
Ik heb de bedekking van de wielen zelf vervangen. Er zat een kurklaag op die aan de voorkant erg ingesleten was. Met een oude beitel heb ik deze verwijderd. Daarna met contactlijm een nieuwe bedekking van een rubber/kurk combinatie er op aangebracht. Deze heb ik bij een lokale dealer (van o.a. Meber) gekocht. De wielen heb ik met een poelietrekker van de machine gehaald om e.e.a. goed op te lossen. Zo hoefde ik weinig kosten te maken.

@Anette
Dat is een goed tip van je om de banden af te ronden!! Ga ik zeker eens doen. De adviezen uit FWW gaven veel complexere oplossingen....

Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
je hoeft alleen maar je wielen af te ronden als je zaak over het midden loopt
als je je zaag met de tanden over de rand laat lopen is dit niet nodig en zelfs af te raden omdat je zaag namelijk over de grootste radius wil gaan lopen

dus als de zaag over het midden moet lopen weet je ook dat de zaag daar gaat lopen als je je beschermlaag afrond en blijft je zetting beschermd
 
A

Athanor

Guest
De wielen van mijn Meber zijn 40 cm. Wat ik lees uit verschillende publicaties is dat je met de afronding een zelfcentrerend effect krijgt en is de drift ook goed is te beinvloeden. Het lijkt erop dat dit vooral een Amerikaanse werkwijze is. Leveranciers in Fryslan hebben er nog nooit van gehoord en kijken mij met grote ogen aan als ik er naar vraag.:shock: Overigens zag ik bij de felder en hammer lintzagen ook afgeronde rubber loopvlakken. Ik werk meestal met linten van 12 mm of smaller, die zijn lastig af te stellen met de tanden buiten de rand van het wiel. Vandaar mijn zoektocht.

Zijn er mensen met ervaring met afgeronde loopvlakken?

Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
geen ervaring mee het is alleen een feit dat een zaag over de grootste radius gaat lopen
en dat is dus over het midden als je je wiel bescherming bol maakt en inderdaad zal dan ook je zaag rustiger lopen en minder drift hebben omdat de zetting van je zaag niet of minder wordt belast
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ja ik dus-

ik kreeg mijn bovenwiel plat terug met nieuw kurkbeleg en het was een ramp.te tip van het afronden kwam van teygeler in amsterdam en het werkte wonders goed.bij grote zagen met grote wielen waar dus ook veel bredere linten gebruikt is het wel gebruikelijk dat het beleg plat is en je de tanden laat uitsteken.

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 
A

Athanor

Guest
Hallo Anette,

Heb je alleen het bovenwiel afgerond of is dat dan voor beide wielen nodig?

Fons
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
het afronden heeft twee functies

1 de zaag gaat over het hart van je wiel lopen
2 het zorgt ervoor dat je zetting minder snel weg is aan de kant die over het wiel loopt

bij de machines waar je grote brede wielen hebt loopt de zaag zo al met zijn zetting buiten het wiel

dus als je afrond is het het beste om beide wielen te doen maar niet noodzakelijk
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Als de zaagsnede naar een kant uitwijkt ligt dat volgens mij vooral aan het zaaglint.
Heb je er al eens een nieuw lint op gezet?
Als het lint over de rubbers loopt dan wordt de setting van de tanden aan die kant anders dan aan de kant die vrij loopt. Daar krijg je dus al verschil door en dat kan de afwijking naar links verklaren.
Ik laat de tanden altijd iets voor de wielen uit steken zodat ze niet platgedrukt worden. En ik moet zeggen dat de zaagsnede recht is. Vooral als ik de tijd neem gewoon rustig ga zagen.
De afstelling van de wielen heeft volgens mij meer te maken met het feit of het lint van de wielen af loopt.
Aan de geleiding van het lint besteed ik wel de nodige aandacht. Ik heb een kity 613 lintzaag met geleiding zoals getoond op een foto in een eerder bericht. Ik gebruik echter geen kunstof blokjes maar heb van azobe blokjes gemaakt die precies in de geleider passen. De uiteinden van de blokjes hout maak ik regelmatig vlak. Het zaaglint span ik altijd stevig strak.
N.B. De rubbers heb ik nooit vervangen, terwijl de machine al 25 jaar oud is. Het zaaglint slipt niet en de rubbers zijn nog geheel glad. Ik zie de noodzaak hiervan niet zo.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
gandel69 zei:
Als de zaagsnede naar een kant uitwijkt ligt dat volgens mij vooral aan het zaaglint.
Heb je er al eens een nieuw lint op gezet?
Als het lint over de rubbers loopt dan wordt de setting van de tanden aan die kant anders dan aan de kant die vrij loopt. Daar krijg je dus al verschil door en dat kan de afwijking naar links verklaren.
Ik laat de tanden altijd iets voor de wielen uit steken zodat ze niet platgedrukt worden. En ik moet zeggen dat de zaagsnede recht is. Vooral als ik de tijd neem gewoon rustig ga zagen.
De afstelling van de wielen heeft volgens mij meer te maken met het feit of het lint van de wielen af loopt.
Aan de geleiding van het lint besteed ik wel de nodige aandacht. Ik heb een kity 613 lintzaag met geleiding zoals getoond op een foto in een eerder bericht. Ik gebruik echter geen kunstof blokjes maar heb van azobe blokjes gemaakt die precies in de geleider passen. De uiteinden van de blokjes hout maak ik regelmatig vlak. Het zaaglint span ik altijd stevig strak.
N.B. De rubbers heb ik nooit vervangen, terwijl de machine al 25 jaar oud is. Het zaaglint slipt niet en de rubbers zijn nog geheel glad. Ik zie de noodzaak hiervan niet zo.

die blokjes van je geleider moet je ook achter de zetting van je zaag stellen zodat deze niet dicht gedrukt word, en het wieltje aan de achterkant net niet tegen je zaag

ik moet wel even toelichten ik heb een oude machine gehad (ogeveer 6 jaar geleden weggedaan) waar de zaag dus over de voorkant van het wiel liep, dit stelde ik meestal grof af met de motor uit en als hij dan ongeveer goed liep
even nastellen met lopende motor

daarna pas de eerder getoonde geleider afstellen,,, eerst de achtergeleiding daarna links en rechts
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.